Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Cigánytanulók aránya a kisegítőiskolában.
A régebbi gyakorlat szerint az 50-70 IQ közötti gyerekek (az
átlag IQ 90-110) kerültek kisegítő, vagy korrekciós osztályba. Tény,
hogy többségük cigány volt. Nem azért kerültek oda, mert alacsonyabb
rendűek, hanem mert a beiskolázásnál mért képességeik (ezt fejezi ki az
IQ) másfél- két és fél évvel maradtak el kortársaikétól és az
iskolaérettség követelményeitől (Legtöbbször annak ellenére, hogy egy
évre visszatartották őket óvodai felzárkóztatás céljából).
Felzárkóztatásuk
többnyire a korrekciós osztályban sem sikerült, részben a képességek
széles körére kiterjedő elmaradás, részben amiatt, mert hamarosan a
fegyelmezetlen, magatartászavaros, túlkoros gyerekek gyűjtőhelyévé
váltak a kiscsoportok. A rendszert megszüntették, illetve jelentősen
szigorították, még így is gyakori, hogy liberális romajogvédő
szervezetek szegregáció miatt feljelentik az iskolát, sőt arra
biztatják a cigány tanulókat és szüleiket, hogy követeljenek
kártérítést továbbtanulási és elhelyezkedési esélyeik csökkenése miatt.
Az iskola és roma lakosok közötti, oktatáshoz köthető konfliktusok gyakorisága térségenként
A neoliberalizmus győzött, az oktatásügy és a jobb képességű
gyerekek veszítettek. A helyzet ma olyan, mintha elsőben (értelmi
korukat tekintve) 6 éveseket oktatnának együtt 4-5 évesekkel.
Felzárkóztatásuknak határt szab, hogy figyelmük is csak 4-5 éves
szinten terhelhető, nem képesek együtt haladni az osztállyal. Pártunk
ezért van azon az állásponton, hogy vissza kell térni a képesség alapú
osztály, és csoport képzéshez. A képesség alapú csoportbontás szakmai
kérdés, és nem tekinthető szegregációnak. Más kérdés, hogy biztosítani
kell a csoportok saját tanmenetéhez igazodó oktatási, és
oktatástechnikai színvonalát.
Az OM reakciója: leszállították a
követelményeket, lassították az alsótagozatos haladást, eltörölték az
alsótagozatos bukást, évismétlést, a csoporton belüli tanulmányi
versenyt és értékelést. Következményként az alsó tagozatos kimeneti
teljesítmény egyre távolabb kerül a felsőtagozatos bemeneti
követelményektől. Ezen úgy enyhítettek, hogy eltöröltek, összevontak
felsőtagozatos tantárgyakat, különösen azokon a természettudományos
területeken, melyből a legtöbb középiskola építkezik. Minél tömegesebb
az iskolában a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek jelenléte, annál
kilátástalabb a felzárkóztatás lehetősége, és annál több a fegyelmi
probléma és konfliktus. Ez különösen igaz Észak- Magyarországra.
Hasonló
mélyrepülés játszódik a szakképzésben. A szakközépiskolák többségének
szakiránnyal összefüggő bemeneti tudásszint felmérései rendre 1.
egésszel kezdődnek.
A szakiskolák automatikusan fogadják a gyakran
minimális tanulmányi teljesítménnyel érkező, kvázi analfabéta, sokszor
cigány tanulók tömegeit, akiknek többsége régen a szakmunkásképzőkbe
sem jutott volna el. Az iskolába el-el járva szereznek szakmát, szemben
az érettségihez kötött szakközépiskolásokkal. Az így szerezhető szakmák
köre szerencsére korlátozott, a munkaerőpiacon nem versenyképes, és a
statisztika javításán és képzőhelyek anyagi érdekeltségén túl, inkább a
szakma lejáratására alkalmasak. Az OM statisztika javításának csak a
cigány tanulók középiskolai képzésből történő tömeges lemorzsolódása
szab határt, amin a 18 éves korig kiterjesztett tankötelezettség sem
változtat.
A cigány népesség életkor szerinti megoszlása. Neoliberális baby boom az integráció jegyében.
Hogy mi történt 1998- ban, amiért a cigánygyerekek aránya hirtelen
megnőtt? Kormányváltás, és a közoktatási minőségfejlesztés bevezetése.
Neoliberális filozofálgatás helyett objektíven, számszerűen mérni
kezdték a bemeneti teljesítményt, és képesség szerint homogénebb
osztályokat igyekeztek kialakítani, ahol szigorúan mért kimeneti
eredményeket kellett elérni. A cigány gyerekek képességelmaradását nem
szigorúbban, de következetesebben ítélték meg, ezért kerültek nagyobb
arányban korrekciós osztályba.
A roma jogvédők diszkriminációként élték
meg ezt, ezért egyrészt újra csökkentették a bemeneti követelményeket-
ez hozta létre a mai helyzetet. Másrészt felülvizsgáltatták számos
korábbi áthelyezés indokoltságát. Ez sok esetben visszahelyezéssel
járt, amit roma jogvédőink győzelemként éltek meg. Valójában több évvel
később kapott mérés eredménye alapján csak a változást lehet mérni, egy
korábbi mérés helyességét nem. Amúgy tanévenként jogvédői fellépés
nélkül is sor kerül az áthelyezett tanuló felülvizsgálatára, és
újraminősítésére, így tulajdonképpen csak a tájékozatlanság ült tort.
A
felzárkóztatást nehezíti, hogy a cigány népesség egyenlőtlen területi
eloszlása miatt az oktatási intézmények egyes régiókban hátrányos
helyzetű tanulókkal túlterheltek, az átgondolatlan szociális támogatási
rendszer miatt az etnikum 47 százaléka 19 éves kor alatti, a
születésszámot figyelembe véve pedig etnikai baby boom zajlik. Pártunk
ezért tartja fontosnak a hátrányos helyzetű térségek kiemelt, és az
önkormányzatok részéről hosszú távon tervezhető és fenntartható
oktatásügyi fejlesztését, illetve a szociális támogatások rendszerének
átalakítását.
Az etnikai integrálásra költött milliárdok eredmény nélkül
szétfolynak: a cigányság 80 százaléka legfeljebb 8 osztályt végzett, 17
százalék alatti a szakmunkások, 3 százalék körüli az érettségizettek és
1 százalék körüli a diplomások aránya a pozitív diszkrimináció
ellenére. Másként fogalmazva: mintegy 20 százalék nem végzi el a 8
általánost, további 20 százalék csak túlkorosan, és bár a fennmaradó 60
százalék megkezdi középfokú tanulmányait 40 százalék lemorzsolódik.
Hány millió szót hall a gyerek 4 éves koráig társadalmi helyzetétől függően?
A grafikon a Halmozottan Hátrányos Helyzetű (udvariasan:
segélyezett) tanulók születéstől fennálló, mélyülő nyelvi hátrányáról
szól. Ez a hátrány kihat a szókincsre, a nyelvtanra, kiejtésre, és mint
belső beszédre, a gondolkodásra is.
A nyelvi hátrány kiegészül
az osztályhelyzet függvényében jelentősen eltérő korai anya- gyermek
kapcsolattal és következményeivel, valamint az eltérő szülői nevelői
módszerekkel, attitűdökkel, modellnyújtással, főleg ha az anya éretlen,
kiegyensúlyozatlan kiskorú.
Az osztályhelyzet romlásával a
fogamzás körülményei kevésbé kedvezőek, gyakoribb az egyik, vagy
mindkét fél ittassága, a nem kívánt terhesség, a rokonok közötti és
alkalmi szexuális kapcsolat, a nemibetegség, genetikai károsodás
kockázata.
Gyakoribb a leányanyaság, és az anya testi lelki
éretlensége, ami miatt jellemzőbb, a kis testsúllyal, korábban történő
születés, szülési és születési rendellenesség, a halvaszületés, illetve
a csecsemő halálozás. Az anya pszichés éretlensége főleg
kiegyensúlyozatlanságában, ingerlékenységében, türelmetlenségében,
nagyobb agresszivitásában, hangulati labilitásában,
kiszámíthatatlanságában nyilvánulhat meg, melyhez a gyerek kevéssé
képes alkalmazkodni.
A terhesség alatt gyakoribb a magzatot érő
fejlődési sérülés, oxigénhiányból eredő agyi károsodás, gyakoribb az
egysíkúbb anyai táplálkozás, fehérje, nyomelem, vitaminhiány, a
stresszes szociális környezet, az anya alkohol fogyasztása, dohányzása,
a védőnővel, orvossal való együttműködés felszínessége, a gyógyszeres
kezelés elhanyagolása, a lakás fizikai környezetéből és a higiénés
állapotból származó fizikai, kémiai, gombás és mikrobás károsodás
lehetősége.
Az osztályhelyzet csökkenésével az anyák kevesebbet
veszik ölbe, játszanak, beszélnek gyermekükkel, hajlamosak a gyerekkel
csak akkor foglalkozni, ha az sír. A környezet ingergazdagsága is
jelentősen csökken.
Gyakoribb az elhanyagoló, ráhagyó,
kiszámíthatatlan nevelés, a szülő központú nevelési attitűd, a
jutalmazás és büntetés relatív hiánya és következetlen alkalmazása, és
az eseti szélsőséges szülői agresszió. Jellemzőbb a diszharmonikus és
csonka családi kapcsolat, a környezetben a negatív felnőtt modell, a
gyermekkori védettség relatív hiánya, a szülői intimitás hiánya,
gyakoribb az agresszív konfliktuskezelés, a testi és környezeti higiéné
elhanyagolása, az alulszocializáltság.
Az óvoda nagyon
fontos szerepet játszik a gyerek közösségi és technikai
szocializációjában, képességeinek fejlesztésében. A politika azonban
hajlamos túlértékelni a lehetőségeit, és törekvés mutatkozik a szülői
nevelési feladatok átadására, amire nem képes. Lehetőségeinek határt
szab funkcionális összetettsége, a gyerek életkora, és ebből eredő
figyelmi terhelhetősége, a lemaradás mértéke és komplexitása, a
nevelési év behatároltsága, a csoport összetétele, a szülői
együttműködési készség és nem utolsó sorban az önkormányzat anyagi
lehetőségei. Tömeges hátrányos helyzet esetén csak igen szerényen képes
pótolni és korrigálni a széles körű lemaradást.
Ez áll az
iskolára is. Legjobb esetben a közvetlen oktatási célok támogatására
fókuszált fejlesztésre képes, eközben azonban más képességeknél az
elmaradás nő, borítékolva a felsőbb osztályok tanulmányi kudarcait.
Felzárkózásra azoknak a gyerekeknek van esélye, akikkel a szülő otthon
is rendszeresen foglalkozik, és a gyerekben a pozitív tanulási
motivációt kialakítja, fenntartja, az oktatási nevelési intézménnyel
pedig együttműködö.
Legfőbb probléma az integrációval, hogy a
gyereket meg lehet ugyan tanítani a többségi társadalom érték és
normarendszerére, személyiségébe azonban az otthon látott, otthoni
környezet által modellált, és otthoni életterében adaptív értékek,
normák és magatartásmódok épülnek be és rögzülnek, úgy 6-7 éves korára,
mire iskolába megy.
Ezért fontos, hogy különbséget tegyünk szegénység és szegénység
kultúra között. Ezek kezelése eltérő feladat. A szegénységkultúra
megszüntetése generációkon át tart. De nem etnikai program.
A
Magyarországi Szociáldemokrata Párt elutasítja az etnikai alapú
támogatási rendszert, és ha a választóktól bizalmat kap, helyreállítja
a társadalmi igazságosságot. Átgondolt és összehangolt Nemzeti
Szegénység Elleni Programra van szükség a szegénység kultúrájába való
lecsúszás megelőzésére, és hosszú távú programra az onnan való kitörés
lehetővé tételére.
Az
MSZP-vel szemben a Magyarországi Szociáldemokrata Párt nem csak a
cigányok, hanem az egész társadalom pártja! Hiszen csak együtt tudunk boldogulni. A magyar társadalom a
neoliberalizmusnál többet érdemel!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Gondolatok a Roma Integráció Évtizede Program kapcsán
Roma Integráció Évtizede Program
Integráció: ha cigánygyerekek potyognak is!
A Romano Drom Zenekar