Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A cigány gyerekek integrációja mást jelent néhány
szabolcsi iskolában, mint amit erről az értelmező kéziszótár és az
Európai Unió megfogalmaz. Felzárkóztatni itt azt jelenti, hogy az
iskolában "felkenik" a cigány gyereket a falra, levetkőztetik és
rendőrrel motoztatják meg, ha valami eltűnik. A babaházról pedig
véletlenül se gondoljuk, hogy abban önfeledten játszanak a gyerekek: ez
a fegyelmezés egy módja, amikor gumibotos biztonsági őr felügyeli, hogy
pisszenés se legyen. (Amaro Drom)
Nyíregyházán és talán egész Szabolcsban mindenki
tudja, hogy hol van a Huszár utcai általános iskola. A gettóban. Ott,
ahol betonkerítéssel körbezárt területen lakik vagy ezer cigány a
valamikori huszárlaktanya épületeiben meg lóistállókban. Nyíregyházán
ez a végállomás, ahol kikötnek a romák, mert ennél tovább már nem lehet
süllyedni.
A gettóban vannak külön intézmények is: gyermekjóléti szolgálat, óvoda,
rendőrőrs és persze általános iskola. A 115 tanuló 95 százaléka cigány
gyerek. A megmaradt öt százalék magyar vagy román, akiknek a szülei
számára szintén utolsó lakhatási lehetőség a Guszev - ahogy a gettót
errefelé hívják. Ugyanis itt laknak azok is, akiket a megyei jogú város
önkormányzata azért lakoltatott ki, mert nem fizették a városi lakásuk
közüzemi díjait. Ehhez az ötszázaléknyi gyerekhez kellene integrálni a
cigány gyerekeket a szerint a PHARE nyertes program szerint, amelyet a
Huszár utcai általános iskola dolgozott ki 1999-ben.
Cigánytánc és vérző orr
Mónikának két gyermeke jár a guszevi iskolába. Az asszony nem tud róla,
hogy kimondottan cigány gyerekek számára folyó oktatásban részesülnének
a gyerekei. Pedig - ahogy mondja - bejár a szülői értekezletre.
- De az másról nem szól, csak a naplót teszik elénk, hogy miből fog
megbukni a gyerek, meg hogy milyen tisztán jár iskolába, és nem tudom,
hogy mondhatom-e ezt, szóval arról van szó mindig a szülőin, hogy
állandóan tetvesek a gyerekek. Meg hogy milyen alsónemű van rajtuk -
sorolja a fűtetlen szobakonyhában Mónika. - Nem magyarázzák el, hogy
melyik gyerek miből jobb, miben szorul segítségre. Sokat panaszkodnak a
gyerekek a tanárokra, mert megalázzák őket rendszeresen a többiek
előtt. Rájuk szólnak már akkor is, ha csak két ruhájuk van, és azt
váltogatják. És ezt az egész osztály előtt mondják nekik. Ők meg
szégyellik magukat a többiek előtt. Volt arra is példa, hogy a most
ötödikes kislányomat még alsó tagozatban, nem tudom mi okból, nyakon
verte a tanár. De úgy, hogy a fejét beverte a padba, és elindult az
orra vére. Tiszta vér lett a pólója. Ott rögtön levetették vele, és
kimosatták a csapban. Fél csupaszon, egy szál atlétában jött haza a
gyerek a vizes pólóval. Reklamálni meg nem lehet: nagyon sok szülővel
megtörtént, hogy rendőrségi eljárást indított az iskola ellenük, mert
mi cigányok nem tudjuk finoman megbeszélni, ha bántják a gyerekünket.
Nem verekedünk, de ha csúnyán beszélnek a szülők, a tanárok rögtön
kihívják a rendőröket, azok meg két perc alatt itt vannak. Két héttel
ezelőtt is megvert egy tanár egy felső tagozatos kisfiút. Havonta egy
gyerek biztos kap az iskolában.
Mónika kísér minket a családhoz, ahol a legutóbb megvert gyerek él.
Nyakig sárosak vagyunk, mert a telepen alig van betonozott út. Az
emeletes házakat - az egykori tiszti szállásokat - felváltják a
földszintes, kerítéssel körbevett földszintes házak. Ezek lóistállók
voltak, most szoba-konyhás önkormányzati lakások. Sokban nincs áram és
víz sem, mert a közműveket kikötötték. A szinte száz százalékban
munkanélküli Guszevben a legnagyobb kincs az áram - tudom meg Mónikától
-, mert a lopott elektromosságért is fizetni kell a szomszédnak, aki
adja. De hát muszáj, mert sok helyütt már az ajtókat is feltüzelték, és
ha akad egy rezsó, akkor legalább egy helyiséget fűteni lehet
valamennyire. Így van ez a vízzel is. Ha vendég jön, nehéz megkínálni
kávéval, mert a vízművek elzárta a vizet, és a telepen csak egy
közkutat látunk.
A megvert, megrángatott kisfiú anyja nem akar nekünk nyilatkozni, mert
fél, hogy védelem alá veszik a gyerekét. Amint azt több anyától is
megtudom, ez azt jelenti, hogy az iskola javaslatára a gyámhatóság
hivatalosan védelembe veszi a gyereket, és akkor a gyermekjóléti
szolgálat, valamint a gyámhatóság emberei a legváratlanabb pillanatban
beállíthatnak a családokhoz. Azt mesélik a cigány asszonyok, hogy még a
fedő alá is benéznek a hivatalos emberek, vajon mit főztek a cigányok.
A védelem alá vonástól pedig csak egy lépés az állami gondozásba vétel
- sorolják az asszonyok a telepen.
Sok esetben azért nem engedik iskolába a gyereküket a guszeviek, mert a
védelembe vett gyerekeket onnan viszik állami gondozásba.
Kati kislánya, Lili is látta, amikor az iskolapadból elvitték a társait
intézetbe. Az alsó tagozatos kislány azt meséli, sírtak ők is, meg az a
két gyerek is, akiket rendőri segítséggel, a szülők jelenléte nélkül
vittek el az iskolából állami gondozásba. - Az egyik gyerek hatodikos
volt, a másik meg negyedikes - emlékezik vissza Lilike. - Egy szürke
autóval jöttek értük. Betették őket a kocsiba, és vitték az intézetbe.
Az anyukájuk nem volt ott, mert kórházban volt. A tanár nénik meg csak
néztek, és engedték, hogy vigyék őket. Azért kerültek intézetbe, mert
olyan házban laktak, hogy a gyerekek nagyon fáztak benne - mondja
Lilike.
- Nem csak a Guszevból járnak ide iskolába a cigány gyerekek - veszi át
a szót egy asszony. - Bentről a városból is vannak itt, olyanok, akiket
ott nem fogadnak egyetlen iskolában sem.
Lilit közben már nem lehet megállítani az iskolai történeteinek
mesélésében. Csak sorolja egymás után, hogy a tornatanár hogyan keni
fel a gyerekeket a falra. Értetlenkedem, hogy ez vajon mit jelent: erre
elmagyarázza, hogy ha nem állnak a gyerekek rendesen sorba, akkor a
pedagógus megemeli őket, "felrakja" a falra a gyerekeket, és közben
előfordul, hogy a nyakukat is megszorongatja.
Az anyák és a gyerekek egymás szavába vágva mondják el, hogy az iskolai
rendezvényekre, mint például a farsang, csak belépő megfizetésével
mehetnek a gyerekek és a felnőttek is. Nem hogy ingyen tanszert
kapnának, de sokszor hazaküldik a nebulókat, ha nincs ceruzájuk.
Kérdezem, hogy van-e osztálykirándulás. Mónika azt válaszolja, hogy
van, de azt nem tudják minden esetben megfizetni a szülők. Ha például
egyhetes kirándulás van, oda csak a tanárok tudnak elmenni a
hozzátartozóikkal.
A guszevi gyerekek nem tanulnak cigány nyelven az iskolában, tanulnak
viszont oroszul, mert itt még mindig az a kötelező nyelv. Nyíregyháza
összes többi általános iskolájában természetes, hogy angolt és németet
tanítanak - mondják a szülők, akik attól tartanak, hogy ha be is
jutnának a középiskolába a gyerekeik, a nyelvismeret hiánya hátrányt
jelentene számukra.
- Van viszont cigány táncoktatás - mondja büszkén az igazgatónő, amikor
összefutok vele a cigány közösségi házban és másnapra találkozót kérek
tőle. - A tánctanár egy guszevi munkanélküli cigány ember, aki egyben
udvaros is.
A tánccsoport amúgy megjárta már Budapestet, versenyeket és
pénzjutalmakat is nyertek - büszkélkednek a szülők is. Igaz, a pénzből
a gyerekek nem látnak sokat, mert a fellépőruhákat és az utazást is
ezekből a díjakból fizetik - teszik hozzá.
Lilike szerint amit a tanárok tesznek a cigány gyerekekkel a guszevi
iskolában, az nem "kivételezés", hiszen némelyik tanár is cigány.
Meglepettségemet látva a szülők magyarázzák meg a kislány mondatait:
egyre több - korábban színtiszta magyar - pedagógus mondja magáról,
hogy a felmenői között cigány is volt, de erről csak mostanság
beszélnek a gyerekeknek, talán éppen a PHARE-programmal összefüggésben.
Valamiért nem akarnak iskolába járni.
A guszevi cigány gyerekek nem mindegyike jár a Huszár utcai általános
iskolába. Egy részük a városi felzárkóztatóba, vagy más nevén a
kisegítőbe jut, mert a guszevi iskola oda irányítja. A kisegítő
iskolába is többnyire cigány gyerekek járnak - tudjuk meg azoktól az
anyáktól, akiknek ott tanuló gyermeke van. Ez a tanintézmény is
részesült abból a PHARE-támogatásból, amelyet 1999-ben írtak ki, és a
cigány gyerekek integrálására szolgál.
Kati másik lányát, Nórikát is átirányították a 6-os számú speciális
iskolába első osztály felénél, mert magatartászavarosnak találták a
Huszár utcában. A hétgyermekes asszony nem érti, miért kellett a
gyerekét kisegítőbe küldeni, de azért kicsit örül is, mert - ahogy
mondja - Nórika sokkal jobb tanuló lett így.
(Több szülő is panaszkodik arra, hogy a gyerekek nem kapnak megfelelő
képzést, mert ha nagyon ritka esetben fizetős városi iskolába tudják
íratni a gyermeküket, akkor a korábban jeles Huszár utcai diák épp hogy
csak bukdácsol az "elit" iskolákban.)
Nórika mégsem szeret iskolába járni, már meg is fenyegették a
kisegítőben, hogy intézetbe fogják vitetni, ha még többet hiányzik.
- Ez rendben is lenne, hiszen törvény rendelkezik róla - mondja Kati -,
de már első osztálytól nem akar a gyerek odajárni. Kint volt nálunk már
a gyermekvédelmis meg az osztályfőnök is. Utána az iskolában a gyerek
előtt beszélték meg, hogy milyen nálunk a környezet.
Kati a konyhát rendezte be szobának, mert azt könnyebb kifűteni. A
szobában van franciaágy, fotel is, de a hodályszerű helyiségben
meglátszik a lehelet. Ezért a kicsi konyhában alszik egy ágyon meg egy
matracon a hét gyerek - köztük egy újszülött csecsemő is - és Nóri, az
anyjuk.
- Olyanokat mondtak a körülményeinkről az iskolában - idézi fel Nórika
az osztályfőnöke szavait -, hogy nálunk a szobák függönnyel vannak
elválasztva, kupleráj van az egész lakásban, és nem lehet hozzánk
bejönni, mert olyan koszosság van. Aztán azt is mondta, hogy nem tudja,
hogy hány szobánk van, mert nem mert bejönni. És kérdezték azt is az
iskolában, hogy mivel fűtünk. Én meg mondtam, hogy spórral (fatüzelésű
kályha), gáztűzhellyel meg hősugárzóval. És akkor Ildikó néni azt
mondta, hogy: Úuuuristen! Ezért nem jár a Szabó Nóra iskolába, meg hogy
azért nem megyek, mert otthon játszom az öcséimmel. Meg hogy én nem is
vagyok beteg, csak szimulálok.
- De ez mind nem igaz! - kéri ki Kati. - Be sem jöttek, az ajtóban
álltak meg. A két nagyobbik gyerekemet kérdezték csak, hogy a Nórika
miért nem jár iskolába. És ők azt mondták, hogy azért, mert mindig
megverik ott.
- Volt olyan, hogy minden osztályban levetkőztették félcsupaszra a
gyerekeket a tanárok - vág bele édesanyja szavába Nórika. Szinte minden
felnőtt felkapja a kislány mondatára a fejét, mert majd' mindenkinek
jár kisegítőbe is gyereke, és nem mindenki tud arról, amit a kislány
elmesél. Velem együtt kérdezgetik Nórikát, mi történt nem is túl rég a
speciális iskolában.
- Azért vetkőztették le a gyerekeket, de csak a cigányokat, mert a
tanár néninek eltűnt tizenötezer forintja. Kihívták a rendőröket és
mindenkinek le kellett vetkőzni félcsupaszra, és akkor a rendőrök
megmotoztak minket. A táskánkat is kiborították. Utána, mikor elmentek
a rendőrök, sírt az egész osztály. A tanár néni meg mondta, hogy ezt a
dolgot nem kéne elmondani a szüleinknek. És kiabált velünk, hogy miért
vagyunk ilyen szemetek, meg hogy miért nem mondjuk meg, hogy hol a
pénz. Aztán babaházat kaptunk.
Nórika elmagyarázza, hogy a babaház egy olyan tanterem, ahová
nagyszünetben ültetik be büntetésből a gyerekeket a biztonsági őrrel,
és nem szabad megszólalni, ha mégis megszólalna a gyerek, akkor itt is
"felteszik" a falra, vagy megverik.
Nórika után Lili is elmondja, hogy a Huszár utcai iskolában is a
biztonsági őr dolga néha nyakon vágni a gyerekeket.
Az anyák meg azt mesélik el, hogy a biztonsági őrök azért vannak az
iskolában, mert ha a cigány szülő bemegy, akkor az őrök kísérik az
igazgatóhoz. A gyerekek azonban nyugodtan kimehetnek az udvarra, el is
hagyhatják az iskola területét vagy akár tüzet is gyújthatnak az
udvaron - a biztonsági őrök nem őrájuk vigyáznak.
Huszáros pedagógiai program
A guszevi iskolában gumibotos biztonsági őr fogad, kérdezi, hova
mennék. Az egyik tanteremben éppen matematikaórát tartanak. Hagyják,
hogy fotózzunk, a gyerekek megilletődnek a fényképezőgép láttán. A
tanárnő meg elmondja, hogy nem kiscsoportos foglakozás van, csak
mindössze hatfős az osztály. Hogy valóban nehéz a Guszevben tanítani,
és nem túl sokkal több a fizetésük, mint a városi iskolák
pedagógusainak. De a gyerek az olyan, amilyen, a szülőkkel van a baj,
mert itt van az iskola a telepen, és azonnal beszaladnak reklamálni, ha
a gyereknek valami nem tetszik.
Egybehangzik a tanárnőével az igazgató véleménye is. Kozma Istvánné
húsz éve tanít és vezeti a Huszár utcai iskolát. Ő is úgy véli, hogy a
szülők miatt nehéz a cigány gyerekeket tanítani. Kérdezem az 1999-es
PHARE-pályázatról, hogy mire kértek pénzt, mennyit kaptak, és mire
költötték.
Az igazgatónő meg sorolja: a halmozottan hátrányos helyzetű, elsősorban
cigány gyerekek oktatásának, pedagógiai programjának
továbbfejlesztésére és az iskola vizesblokkjának kialakítására kaptak
pénzt. A pedagógiai programra mindössze ötmillió forintot, a kért
tizenöt millió helyett. A program legfontosabb része a gyermekközpontú
pedagógiai oktatásforma, ami nem a tananyagot változtatja meg -
magyaráz az igazgató. Vagyis ugyanazt a tananyagot tanítják a cigány
gyerekeknek, mint bárhol máshol, csak módszereiben teljesen másképp. A
gyermekközpontú pedagógia pedig elég költséges - mondja Kozmáné -, mert
a tanteremben rendelkezésre kell állni minden olyan eszköznek, amely az
egyéni fejlesztéshez szükséges. A hagyományos poroszos oktatási mód
eltűnik a program szerint - magyarázza nekem az igazgató.
Kérdezem, hogy melyek azok a konkrét eszközök, amelyekre pénzt kell
költeni az integrált oktatás keretein belül. Elmondja, hogy
feladatlapokat kell kitölteni a gyerekeknek, és ezek bekerülnek
dossziékba. És ehhez sokat kell fénymásolni, ezért vettek
fénymásológépet, meg papírt hozzá. Aztán fontos az élményszerzés a
gyermek számára, mert a guszevi tanulók szülei nem tudják kirándulni
vinni, úgyhogy színházba, élményszerző körútra vitték őket a
PHARE-pénzből.
Az igazgatónő sajnálkozik, hogy a legutóbbi pályázaton már nem nyert az
iskola, mert időközben kiderült, hogy nem azt értik a program kiírói
integráláson, amit a tanintézmény. Mert a guszevi tantestület
létrehozott egy úgynevezett önismereti csoportot a nyolcadikosoknak,
ahol a nevelési tanácsadó pszichológusa arra készíti fel a cigány
gyerekeket, hogy milyen nehéz lesz majd a középiskolában a magyar
diákok között. És az igazgatónő szerint ez is integráció. Mert az után
a meleg légkör után, amely a telepi iskolában van, nehéz lesz majd a
kinti világban a gyerekeknek. Erre integrálni kell őket. S a Huszár
utcai iskolában, a gettóban, Nyíregyházán ennek eleget is tesznek,
PHARE-pénzek nélkül is.
Konfliktusok mindenhol vannak - válaszolta Kozma Istvánné arra a
kérdésünkre, hogy van-e tudomása a cigány gyerekek fizikai
bántalmazásáról. A Huszár utcai általános iskola igazgatója hozzátette:
csakis konkrét esetek megnevezésével tud nyilatkozni. Gyakran a diákok
szándékosan mondják azt, hogy bántalmazták őket, mert ezzel állnak
bosszút a pedagógusokon - mondta lapunknak az igazgató.
(A cikkben szereplő neveket megváltoztattuk.)
Horváth Margit
______________________________________________________________
Az Oktatási Minisztérium volt PHARE-irodája nemrégiben hatásvizsgálatot
készített az 1999-es PHARE programról. Ez alapján egyértelműen
bebizonyosodott, hogy szegregált körülmények között komoly pénzügyi
segítséggel sem lehet eredményt elérni - szögezte le érdeklődésünkre
Bernáthné Mohácsi Viktória a tárca romaügyi miniszteri biztosa. Így nem
javul az oktatás színvonala és a továbbtanulási mutatók sem.
Valószínűleg ez történhetett Nyíregyházán is, akárcsak az 1999-es
PHARE-programban részt vett intézmények többségénél - tette hozzá. Az
új oktatási kormányzat ezzel az alapelvvel már a hatásvizsgálat
elkészülte előtt is tisztában volt, ezért a 2001-es PHARE-programban
már valóban csak olyan programok nyerhettek támogatást, amelyek valódi
integrációt valósítanak meg.
- A gyermekek bántalmazásával sem én, sem a minisztérium semmilyen
körülmények között nem érthet egyet. Ezért arra kérem mindazokat,
akiknek gyermekeit bántották, forduljanak panasszal az oktatási jogok
miniszteri biztosához - nyilatkozott Mohácsi Viktória. A miniszteri
biztos még akkor sem tartja elfogadhatónak, hogy gumibotos testőrök
vigyázzák egy iskola rendjét, ha a gyermekeket nem is bántalmazzák.
Egyetlen olyan döntés sem támogatható ugyanis, amely megnehezíti, vagy
különösen lehetetlenné teszi az iskola és a szülők kapcsolattartását.
Aáry-Tamás Lajostól, az oktatási jogok miniszteri biztosától megtudtuk,
elvétve, súlyos esetekben hivatalból is indíthat eljárást, ám ő is
inkább arra kéri az érintetteket - akár nevük elhallgatását is kérve
(de nem névtelenül) - személyesen vagy levélben tegyenek bejelentést
hivatalánál (1055 Budapest, Szalay u. 14., 06-1-473-7097)
Az ombudsman csak a lehetőségekhez mért Tavaly Lenkovics
Barnabás általános ombudsman is járt a Guszeven, mivel egy panaszos 300
lakótársa nevében vizsgálatra kérte. A vizsgálat az Alkotmányban
deklarált szociális biztonsághoz, az egészséges környezethez, valamint
a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való jog
megsértésének gyanúja miatt indult. Visszásságot azonban nem tárt fel
az ombudsman, kezdeményezéssel, ajánlással nem élt. Ennek oka
elsősorban, hogy az Alkotmánybíróság korábban a "lehető legmagasabb"
szintű testi és lelki egészség kifejezést "a lehetőségekhez mért"-ként
értelmezte. Az ombudsman csupán arra kérte a helyi önkormányzat
vezetőit és munkatársait, hogy "a gondoskodásra, támogatásra szoruló
családok nehéz helyzetét a továbbiakban is kísérjék figyelemmel, és a
rendelkezésre álló eszközökkel, azok igazságos és méltányos
elosztásával, illetve átcsoportosításával segítsék szociális helyzetük
jobbra fordulását." Az ombudsman jelentése szerint a telepen 265 család
lakik, a népesség száma megközelíti a kétezret, s minden harmadik
telepen élő 16 éven aluli. Az itt élők 90 százaléka legfeljebb
általános iskolai végzettséggel rendelkezik. Aggasztóan magas - 14
százalék - az analfabéták és az általános iskola első négy osztályából
kimaradók aránya. A háztartások egy főre eső havi nettó jövedelme
alapján a családok 89 százaléka él a szegénységi küszöb alatt.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Roma Integráció Évtizede Program értelmezése 2
Bemutatkozik: Rostás-Farkas György - mese- és történetíró, költő
Ökumenikus megemlékezés tartanak a cigány holokauszt évfordulóján
Göndör Aurél Cigány humoreszk