Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mottó: Nem az juttat bajba minket, amit nem tudunk, hanem az, hogy amit tudunk, az nincs úgy.
Roma Integráció Évtizede Program
Szűcs Erika és Kiss Péter miniszterek nemes egyszerűséggel a roma
integráció zászlóshajójának nevezték Magyarországot, amikor egy év
elnökség után 2008 júniusban átadták a stafétabotot Szerbiának. A
2005-ben létrejött nemzetközi együttműködés célja,
hogy felgyorsítsa a romák társadalmi és gazdasági integrációját és
egyben hozzájáruljon a romákról alkotott kép pozitív irányú
átalakulásához, mindezt a résztvevő országok saját gazdaság- és szociálpolitikájával összhangban, a közösen elfogadott keretek között.
A
szoclib kormány egyedül a tagországok közül bevezette az
esélyegyenlőség alapú támogatáspolitikát, amelyet az oktatáspolitika és
városrehabilitációs pályáztatás során alkalmaz. Ennek keretében kell az
önkormányzatoknak, iskoláknak illetve önkormányzati városfejlesztőknek
roma antiszegregációs és esélyegyenlősági tervet készíteni. A kormány
bevezetésre javasolta ötletét a tagországokba, 2007- ben elkészítette a
program Stratégiai Tervét és kezdeményezte egy közös Európai Stratégiai
Terv megalkotását.
A program túllihegésének közvetlen
következménye a cigány név helyett a roma név használatának erőltetése,
a cigányokkal kapcsolatos egyoldalú, túlkozmetikázott tájékoztatás,
mindezek megsértésének kormányzati túlreagálása, valamint egy
alapjaiban elhibázott integrációs, oktatás és szociálpolitika. Ezek a
súlyos hibák különösen azokban a legszegényebb térségekben
gerjesztettek etnikai alapú indulatokat, ahol a cigányok aránya magas,
a magyar lakosság gazdasági, szociális helyzete viszont alig jobb a
romákénál.
De kezdjük az elején.
Ki a cigány?
Egy lehetséges válasz szerint cigány az, aki annak vallja
magát. Ez a válasz azért figyelemre méltó, mert a legutóbbi, 2001-es
népszámlálásnál 190 ezer fő, a cigányoknak alig harmada (becsült adat)
vallotta cigánynak magát. De lehet, hogy csak negyede- ötöde, hiszen
számukat 600 ezertől egymillióig becsülik. De miért csak ennyi? A
szociológusok és jogvédők szerint azért, mert a cigány névhez számos
negatív előítélet tapad, amit nem akarnak felvállalni. Lehet ebben
igazság, de valahol az érvelés sántít. Hiszen használhatnák a
makulátlan roma nevet, ráadásul a cigány etnikumhoz tartozás számos
anyagi, egzisztenciális előnnyel járhat! A jelenség legvalószínübb
magyarázatát abban kell keresni, hogy a magyarországi cigányok többsége
asszimilálódott, vagy asszimilálódni akar a magyar társadalomba.
Identitása alapvetően magyar, a cigány eredet tudatával és egy
bizonytalan, vékony rétegű cigány kulturális identitással.
A
társadalmi asszimilációs és kohéziós folyamatokat, valamint a cigányság
területi koncentrációjának növekedését a szocialista korszak
felgyorsította. A rendszerváltással kezdődő tömeges munkanélküliség,
rohamos elszegényedés és gazdasági depriváció ellentétes irányú
folyamatokat indított el. Miközben a cigányság- akár a társadalom-
jólétét tekintve erősen differenciálódott, a nagy többség a néhány
generációval korábbi szegénység kultúra viszonyai közé került és annak
jegyeit vette fel.
A magyarországi cigányság történelme során különböző mértékben
integrálódott a magyar társadalomba. Becsült 65 százalékuk a XV. század
óta itt élő magyar cigányok leszármazottja, amelyik nyelvét
elveszítette, letelepedett, koronként változó mértékben és formában, de
bekapcsolódott a társadalmi munkamegosztásba, történelme ötszáz éve
megegyezik a magyar történelemmel, identitása magyarcigány, és nem
feltétlenül vállal közösséget a később bevándorló és lenézett oláh és
beás cigányokkal. Keveredve a magyarokkal bőrszínét tekintve
kifehéredett, így antropológiai jegyek alapján már egyre nehezebben
azonosítható. 40 évi szocializmus alatt szülei, nagyszülei közel
kerültek, együtt dolgoztak, szórakoztak a gyári és tsz brigádokban, egy
lakótelepen laktak, üdültek, tanultak, ünnepeltek, sportoltak,
szolgáltak a hadseregben a magyarokkal, növekvő számban kötöttek velük
élettársi, házassági kapcsolatokat. Ami koronként társadalmi periférián
tartotta őket, az az alacsonyabb iskolai végzettség, szakképzetlenség,
a változásoknak és technikai fejlődésnek való nagyfokú
kiszolgáltatottság, a szegénység, mindezek következtében a
munkamegosztásban az alacsony presztizsű foglalkozások ellátása,
illetve a szegénység kultúráját átszínező cigány szubkultúra. De ettől
ők legalább ötszáz éve magyarok, mint a kunok, vagy jászok.
A
cigányság becsült 35 %-át az oláh, majd a harmadik hullámban érkező
beás cigányok alkotják. Mongol és román rabszolga múlt áll mögöttük,
vándorló életmódot folytattak, az oláhok a lovári cigány nyelvet, a
beások a kivándorlásuk idején beszélt román nyelvet, a beást beszélik,
kevéssé letelepedettek, kevéssé integrálódtak, és társadalmi
megítélésük is az érkezési sorrend szerinti. Nekik van cigány
identitástudatuk. Ezzel visszajutottunk a népszámlálás eredményéhez,
mert ez a becsült 35 % nagyjából 200 ezer fő.
Mikor integrált egy cigány, és ki a szegény?
Egy másik szociológiai válasz a feltett kérdésre, hogy cigány
az, akit környezete annak tart. Ezzel a válasszal számos probléma van,
legfőképpen, hogy nem feltétlenül igaz, nehezen ellenőrizhető
becslésekre épül, pedig számos szociológiai kutatás ezt a meghatározást
követi.
Az egyik probléma, hogy figyelmen kívül hagyja az egyéni önmeghatározást és érzéketlen a fentebb felsorolt szempontokra.
Egységesnek
tekinti a cigány kultúrát, pedig a népcsoportok közötti különbségek
jelentősek, és nem is biztos, hogy közösséget vállalnak egymással.
Életmódja,
magatartása, környezeti jellemzői alapján azt is cigánynak tekintheti,
aki nem az. Vagyis könnyen összetéveszti a cigányság etnikai és
kultúrális sajátosságait a mélyszegénység szegénységkultúrájával és
annak érték- és normarendszerével, magatartásformáival. Nálunk pontosan
ez történt, erre az utóbbi évek szegénységkutatása hívta fel a
figyelmet!
2001-es adatok felhasználásával és többféle
módszerrel a KSH a magyar háztartások tizedét (kb. 321 ezer háztartás)
találta a mélyszegénységben élőnek (kb. 920 ezer fő), melyek fele-
kétharmada vidéki községekben található. Egy kutatási becslés szerint
Magyarországon a legszegényebb egymillió ember között mintegy 300 ezer
a cigány, a többi magyar! Egy másik vizsgálat szerint tartós
mélyszegénységben mintegy 700 000 ember él, de ezek többsége nem cigány!
Ezek
a kutatási eredmények legkevesebb arra utalnak, hogy a magyar kormányok
eddigi romaintegrációs megközelítése és programjai, támogatási és
esélyegyenlőségi rendszere elhibázott, mert a probléma nem etnikai,
hanem társadalmi.
Különösen nagy felelősség hárul ebből a szempontból a szocialista
kormány neoliberális, etnikai alapú esélyegyenlőségi politikájára,
amely nem csak célt tévesztett és társadalmilag igazságtalan, de jóval
túllép az EU elvárásokon és a szomszéd országok gyakorlatán. Ez a
politika zavarodottan, értetlenül és értelmetlenül izzítja a többségi
társadalmi és etnikai indulatokat, és beindíthatja a magyar cigányoknál
sanyarúbb sorsú szlovák, román cigánybevándorlás újabb hullámát.
Az
is érthetővé válik a kutatási eredmények tükrében, hogy az etnikai
alapú támogatási rendszer miért váltott ki, különösen a leghátrányosabb
helyzetű térségekben elemi felháborodást a magyar lakosság körében! Az
is világossá kell hogy válljon, hogy mindennek hátterében nem a
magyarok vérszomja és előítéletessége áll, hanem egy társadalmilag
igazságtalan, jobboldal által "nemzetvesztőnek" titulált neoliberális
szociál- és oktatás politikára és értetlen kormányzati és liberális
kommunikációra adott dühreakció, amely tehetetlenségében a
kedvezményezett romákban talált bűnbakot.
Újra felvethető a
kérdés: Magyarország ennek a mintegy 300 ezer mélyszegénységben élő
cigánynak a zászlóshajója? A becsült 400-700 ezer magyar emberről miért
nem akar a cigány etnikumhoz hasonló módon gondoskodni? Miért
diszkriminálja őket a cigánysággal szemben?
Cigánykultúra, vagy szegénységkultúra?
A cigány jogvédő szervezetek maguk is identitásválságban
vannak. Az identitás képzésben a közös nyelv, történelem szóba sem
kerülhet. A meghatározó szerepet játszó cigányzenével is bajban vannak,
amely így sok tekintetben a hagyományos folklór helyett az amerikai
slumok utcazenéje és magatartási formái irányában fejlődik. Miközben
küzdenek az előítéletek ellen, gyakorlatilag semmit nem tesznek az
előítéletekre okot adó cigány magatartásformák és értékek
megváltoztatására. Ehhez kapcsolódó kérdés, hogy azok a negatív
előítéletek, amelyeket a társadalom táplál a cigánysággal szemben, azok
a cigány kultúra sajátjai, vagy a szegénységkultúráé? Alapkérdés, mert
a válasz meghatározná a tennivalókat.
A Magyarországi
Szociáldemokrata Párt szerint a cigányságra vonatkozó előítéletek, és
többségüknél azonosítható vonások és viselkedésformák a szegénység
kultúrájának jellemzői, melyet a cigány kultúrális sajátosságok
átszíneznek. Nem etnikai programra, hanem a szegénység és szegénység
kultúra társadalmi szintű felszámolására lenne szükség. E program
alapelveit honlapunk Cigánypolitikánk címmel tartalmazza.
A
jogvédők adósok a "ki a cigány?" kérdés megválaszolásával, és azzal is,
hogy mikor válik integrálttá egy cigány, és maga a cigányság? Akkor, ha
egységes, öntudatos, saját nyelvét beszélő cigány etnikummá válik, vagy
akkor, ha elhatárolódik a "cigánymagatartástól", mert adaptálódott a
többségi társadalomba, és magyarnak tekinti magát? Tény, hogy a
cigányság többsége magyarnak vallja magát, és a kis létszámú cigány
értelmiség is hajlamos integrálódni a magyarok közé és elhatárolódik
etnikumától. De ugyanez történik az életszínvonal, életminőség jelentős
eltérései esetén is a cigányság jobb módú rétegeivel.
Pártunk
számára a ki a cigány kérdésre adott válasz etnikai és állampolgári
belügy. Nincs jelentősége abban az értelemben, hogy szolidaritásunk
minden egyénre és a társadalom minden tagjára kiterjed, feltéve, hogy
nem áll szemben a többségi társadalommal és intézményeivel, és
képességei és lehetőségei függvényében maga is hajlandó boldogulásáért
erőfeszítést tenni és felelősséget érezni. Aki ezt nem akarja, az
minimális támogatásra számíthat, de szolidaritásra nem, és arra hogy
minden törvényes eszközzel kényszeríteni fogják a közösségi
beilleszkedésre, és a társadalmi együttélés szabályainak betartására.
Egyre
problémásabb a szegregáció megítélése is: ha az etnikum nem tartható
nyilván, vizuálisan egyre kevésbé látszik, és a megítélés szubjektív,
akkor hogyan lehet szegregálni? És hogyen lehet pozitívan
diszkriminálni? És mi legyen a száz számra izolálódó, már többségi
cigány falvakkal, iskolákkal, és óvodákkal? És mi legyen a már
integrálódott cigány családokkal, akik ugyancsak nem akarják egy
osztályba járatni gyerekeiket a szocializálatlanabb cigány gyerekekkel?
Nem
mellékesen: meddig működhet az, hogy cigányokat támogatunk a sokkal
nagyobb létszámú mélyszegény réteg helyett? Meddig élezzük még az
etnikai ellentéteket? Meddig segítjük még elő poltikai hibák miatt a
szélsőjobboldal térnyerését? Szerintünk ennek sürgősen véget kell
vetni.
Kormányzati romaprogramok
1990-1994 - MDF-FKGP-KDNP-KORMÁNY
Andrásfalvy Bertalan miniszter Nincs romaprogram, a cél a
szegénység elleni küzdelem, a kisiskolák megtartása, a jogszabályi
háttér (kisebbségi törvény, ombudsman, satb) megteremtése. A ráfordítás
néhány tízmillió.
1994-1998 - MSZP-SZDSZ KORMÁNY
Magyar
Bálint miniszter A cigányság helyzetét a kisebbségi politikától
elkülönítve kezdték kezelni. Rövid távú kormányterv készült, de nem
valósult meg. Kiépült a kisebbségi önkormányzati rendszer.
Kormányhatározat született a kisebbségi oktatással kapcsolatban.
Létrehoztak roma alapítványokat (MCKA, OCÖ 100-150 milliós
alaptőkével). A hátrányos helyzetű (nem csak cigány) gyerekek
étkeztetését, a velük való iskolai pedagógiai foglalkozást
milliárdokkal támogatták.
1998-2002 - FIDESZ-FKGP-MDF KORMÁNY
Pokorni
Zoltán majd Pálinkás József miniszter. Közoktatás minőségfejlesztési
program. Egy milliárd körül támogattak roma kultúrális programokat.
Isklolatej program. Szociális földprogram a romáknak vetőmag
támogatással és díjtalan földhasználattal. Indítottak nem túl
eredményes közmunka programokat is, összesen kb 2 milliárd értékben. Az
MCKA mind nagyobb atányban nyújtott tanulási ösztöndíjat romáknak 5.
osztálytól a diplomáig 2002-ben már 110 milliós összegben.
2002-2008 - MSZP-SZDSZ-KORMÁNYOK
Magyar
Bálint, majd Hiller István miniszter. Medgyesi Péter a romakérdés
kiemelt kezelését ígérte, romaügyi államtitkárt és esélyegyenlőségi
minisztert nevezett ki. Gyurcsány lovári nyelven köszöntötte a magyarok
és cigányok közös országát. A lovári, mint önkormányzati
ügyintézésnyelve. Tervbe vették a cigánytelepek felszámolását, a
cigánydiplomások számának növelését és minisztériumi alkalmazását.
Célul tűzték a romákkal szembeni előítéletek csökkentését. Megkezdődött
a Roma Integráció Program stratégiai tervének kidolgozása,
felállították az Egyenlő Bánásmód Hatóságot, elfogadták az
esélyegyenlőségi törvényt. Tervben voltak erősek, a valóság ettől
elmaradt. A 769 gettóból 29-et számoltak fel egymilliárdért, az óvodás
létszámot 5-6 százalékkal sikerüllt növelni. Új 3H-s ösztöndíj
programokat indítottak több milliárdért (Útravaló, Utolsó Padból,
Tanoda), közben a MCKA ösztöndíj keretét fokozatosan csökkentették.
Ötszörösére nőtt a helyi kisebbségi önkormányzatok kormányzati
támogatása.
A számvevőszék áttekintve az elmúlt 20 év
kormányzati romaprogramjait, megállapította, hogy a mintegy 120-150
milliárd forint felhasználása és eredménye nehezen áttekinthető, és
alkalmatlannak bizonyult a romák integrálására. Lévai Katalin
esélyegyenlőségi miniszter a kudarcokért főleg a magyar többségi
társadalom előítéletességét okolja. Vajon ezt a kijelentését mivel indokolja?
Települési reszegregáció: mitől lesz gettó a falu, vagy a munkástelep?
Hasonló problémák vannak a szocialista kormány antiszegregációs
településfejlesztési elképzeléseivel, és a cigány gettókkal is. Ezek a
gettók gyakran a szocpolhoz, önerő hiányához igazodó olcsóbb,
félkomfortos sablonházakból álló telepek, utcák, vagy utcasorok,
amelyek új állapotban ugyan telepi (de nem gettó) jellegűek, és a
beköltözők számára helyzetük lényeges javulását hozták. Máskor a
régebbi félkomfortos, komfortos, de gondozott, kertműveléses lakásokba
költöztek, ahol korábban magyarok, munkások generációi éltek, és senki
nem nevezte ezeket akkoriban gettónak. Gettók azáltal jöttek létre,
hogy a cigányok beköltöztek, és lelakták. Tipikus példa erre a miskolci
munkáskolóniához tartozó "számos" utcák, ahol a 10-15 év alatt
lepusztult épületek, műveletlen kertek körül tonnaszámra áll a
szétdobált szemét. Néhol gettókká váltak egész falvak is, miután a
többségbe kerülő cigányok a magyarok építette házakat lelakták, és a
falut szemétdombbá varázsolták. Vannak kivételek, de ritkák.
40
évnyi szocializmus tapasztalata volt, hogy a putriból, lepusztult
gettóból új házakba beköltöző lakók tulajdonai rohamosan pusztulnak.
Szocializációs célból is szoktatták őket fokozatosan a komforthoz.
Településfejlesztési szempontból azonban nem mindegy, hogy ez a Mátyás
templom környékén történik, vagy Monoron. Pedig a ballib kormány pont
ilyen feltételekkel ír ki pályázatokat! Csak egy elvakult liberális nem
látja, hogy jövedelem híján az új lakást nem lehet fenntartani,
karbantartani, és bárhol épüljön a lakás, hamarosan eladósodik,
eladásra kerül, a kapott összegből pedig csak egy jóval olcsóbb,
alacsonyabb komfort fokozatú lakást lehet venni, többnyire olyan
kültereleten, ahol a beköltöző szegény emberek, cigányok miatt már
padlón vannak az ingatlanárak. A közgazdasági tényezők szegregálnak,
nem a magyarok, és a gettó újraépül- más helyen. A megoldás a szakma,
munkahely és munkával szerzett jövedelem. A lakás csak utána jöhet,
hogy fent lehessen tartani. Mert gondoljunk bele: tulajdonképpen
életében hány lakást kellene adni egy cigány családnak, ha 15-20
évenként gettóba kerül?
A jogvédők
tiltakoznak- joggal- a cigánybűnözés kifejezés ellen, mondván , hogy
nem a cigányság, hanem egy-egy cigány a bűnöző. Legyen- de akkor cigány
szegénységről és cigány integrációról se beszéljünk, vagyis nem a
romákat kell integrálni, hanem a szegénységet megszüntetni, különösen,
mert a legszegényebbek többsége magyar!
A Magyarországi
Szociáldemokrata Párt álláspontja pontosan ez, néhány oldallal előbb
olvasható: a probléma nem etnikai, ezért egy átgondolt és összehangolt
Nemzeti Szegénység Elleni Program útján kell kezelni, az etnikai alapú
támogatási és pályáztatási gyakorlatot pedig sürgősen meg kell
szüntetni.
Elméleti értelmezési hibák.
Fel kell vetni a kérdést, hogy a szociológusok és liberális
filozófusok hogyan követhettek el olyan elméleti hibát, ami az egymást
követő kormányok hibás megközelítéséhez, romaintegrációs politikájához
vezetett, és ami az elmúlt 20 évben 150 milliárd forintnyi ráfordítása
ellenére siker helyett csak az etnikai feszültségek éleződését és a
szélsőjobb előretörését eredményezte?
A válasz a modern Nyugat-Európai
és hazai szocialista szociológiában és szociálpolitikában keresendő. A
fejlett országokban- és a szocializmusban- az Oscar Lewis által főként
fejlődő országok nyomornegyedeinek tanulmányozása alapján leírt
szegénységkultúra megszünt, illetve olyan szintre csökkent, ami
szociális intervencióval kezelhető volt. A kultúraelmélet egyszerűen
elveszítette hosszú időre Európában a magyarázó értékét, illetve újabb
szociológiai elméletek kiszorították. A kelet- európai átalakulást
követő vadkapitalizmus néhány évtized alatt tömegesen kitermelte a
szegénység kultúráját. Önkritikai érzék is kell ahhoz, hogy a pártok
oktatás- és szociálpolitikáját meghatározó személyiségei átértékeljék
álláspontjukat, és tévedéseikkel szembenézve helyrehozzák amit
elrontottak, lehetőleg még életükben...
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Roma Integráció Évtizede Program
Sikeresen zárult a budapesti "Beindító" roma foglalkoztatási program
Roma Integráció Évtizede Program értelmezése 2
A Romano Drom Zenekar