Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Hármas átmenet és a cigányok/romák
A rendszerváltozásról gyakran mint „hármas átmenetről” beszélnek, a
gazdaság, a legitimációs ideológia és a politikai rendszer átalakulása
kapcsán. E három dimenzió egyidejűsége példa nélkül álló nehézségekkel
szembesítette a kelet-európai társadalmakat. Tömeges munkanélküliség,
növekvő infláció, adósságválság és a szegénység 2-5-szörös növekedése
jellemezte a posztkommunista Kelet-Európát. A továbbiakban a „hármas
átmenet” csatornáin keresztül próbáljuk meg röviden áttekinteni a
cigányokról alkotott képeket.
Általánosan elfogadott és szinte közhelyszámba menő tétel, hogy a
rendszerváltás legnagyobb vesztesei a cigányok közül kerültek ki, hiszen
az államszocialista cigánypolitika részleges sikereit
(telepfelszámolások, foglalkoztatottság, iskoláztatás) pillanatok alatt
„szétzúzta” a (vad)kapitalizmus megjelenése. Az ipari termelés
csökkenése az 1989 utáni öt évben Magyarországon 40%-os volt, így a
főleg az iparban foglalkoztatott és alacsony iskolázottsági mutatókkal
rendelkező roma dolgozók elképesztő ütemben vesztették el
munkahelyeiket. 1993 végén a 15-59 éves férfiaknál a foglalkoztatottak
aránya a teljes népességben 64 %, a cigány népességben 29 % volt!
(1970-ben a cigány férfiak 85,2 %-a volt foglalkoztatott!)
Az ipartelepek megszűnése következtében kialakult „területi hátrány”
fokozottan sújtja a romákat, hiszen korábban pont a munkalehetőség
érdekében költöztek a ma már periférikus helyzetű régiókba, ahol az
országos átlagot jócskán meghaladó mértékű a munkanélküliség. A
helyzetet súlyosbítja, hogy a cigányok által korábban megszerzett
iskolai végzettségek leértékelődtek, földhöz nem, vagy alig jutottak
(mivel a kollektivizálás előtt sem nagyon birtokoltak földet), így
tömegesen kerültek komoly egzisztenciális válságba.
Ebben a kontextusban szinte „törvényszerű”, hogy a közvélemény összekapcsolja a szegénységet a cigányokkal, mondhatni a „kelet-európai szegénységnek sokak szemében roma arculata van.”
Az ezzel kapcsolatos sztereotípiáknak, előítéleteknek fontos
társadalomlélektani szerepe van, hiszen a sztereotípiák a saját csoport
felértékelése mellett igazolhatják a forrásokhoz való hozzáférésben
mutatkozó különbségeket is. Nézzünk néhány adatot: 1994-ben a
megkérdezettek 89 %-a egyetértett a következő állítással: „A cigányok gondjai megoldódnának, ha végre elkezdenének dolgozni.” Egy
2000-ben készült felmérésben a válaszadók 28 %-a szinte az egész
magyarországi roma népességet szegénynek látta, elutasította a külső
társadalmi okok szerepét, csupán az érintetteket hibáztatva sorsukért.
Bár a többségi társadalom elvárja a beilleszkedést, mégis az embereknek
mindössze 20,5 %-a fogadná el szomszédjának a romákat.
A nehéz szociális helyzethez kapcsolódó tényeket (pl. munkanélküliség)
és az ezekhez társuló képzeteket (munkakerülés, megbízhatatlanság,
motivációhiány, bűnözési hajlam stb.) a többségi társadalom olyan
etnikai, faji és/vagy kulturális jellemzőknek tartja, melyek konstans és
mindenkire érvényes módon jellemzik a cigányokat. Mivel az egyes
embereket viszonylag könnyen (bőrszín, név, viselkedés, életmód alapján)
besorolják a cigány kategóriába, ezek az előítéletek és sztereotípiák
valódi akadályt jelentenek a társadalmi integráció folyamatában és
komoly lélektani teherként nehezednek a cigány emberekre. (A rasszista
indíttatású fizikai erőszak különböző formáiról nem is beszélve!)
A gazdaság átalakulása mellett a legitimációs ideológia változása is
komoly hatást gyakorol a különböző cigányképekre. A marxista-leninista
ideológiát felváltó nemzetállami nacionalizmusnak a térség minden
országában szüksége van külső és belső „ellenségképre”. Szociológiai
kutatások kimutatták, hogy „társadalmi opponensként” a nemzeti
identitást erősítő „belső csoportként” jelennek meg a cigányok.
(„Akiktől” el lehet/kell határolni „magunkat”.)
Mindenképp szót kell ejteni az Európa-szerte megerősödő szélsőjobboldali
mozgalmakról is. Ezek mozgósító és szervező ereje Nyugat-Európában a
bevándorlókkal szembeni idegengyűlölet, Kelet-Európában pedig a
rendszerváltás során bekövetkező és továbbgyűrűző társadalmi, gazdasági
és identitásválság. A posztszocialista államok szélsőségeseinek
célpontjai a bűnbakká tett nemzeti és etnikai kisebbségek, illetve
bizonyos politikai, társadalmi kisebbségek. (Nem kell messzire menni,
elég, ha a határon túli magyarok egyes közösségeire vagy a
melegfelvonulásokkal kapcsolatos hisztériára gondolunk.)
Magyarországon a néhány éve alakult és látványosan erősödő Jobbik
Magyarországért Mozgalom elsősorban nyíltan rasszista, cigányellenes
propagandájával, a „cigánybűnözés” elleni harc tematizálásával igyekszik
magának politikai tőkét kovácsolni. Amellett, hogy nyilvánvalóan durva
előítélet összefüggést tételezni a kriminalitás és az etnikai
hovatartozás között (több százezer embert megbélyegezve ezzel), több, egymástól független kutatás is kimutatta, hogy a cigányok bűnözésének mértéke semmivel sem különbözik a hasonló társadalmi helyzetű csoportokétól.
A politikai rendszer változásától függetlenül, a heterogén cigány
kategória (csak itthon három nagyobb csoportot különböztethetünk meg:
oláh cigányok, beások és a többséget alkotó magyar cigányok) állandó
tulajdonságokkal rendelkező népként/etnikumként való felfogása
mindennapi folyamat. Az „etnikai cigányképet” megerősíti és formálja a
demokratikus intézményrendszer kibontakozása, a kisebbségi jogi
szabályozás (a cigány kisebbségi önkormányzatok létrehozása) és az
európai integrációs folyamat is.
A cigányellenesség alapjául szolgáló, döntően negatív cigánykép
konstruálásában fontos szerepe van a demokratikus elven alapuló,
széleskörű szólásszabadságot élvező médiának is. Egy kutatás szerint a
magyar sajtó a cigányságról többnyire mint problémahalmazról ír, és nem
foglalkozik eleget azzal, hogy miért és hogyan alakult ki a hátrányos
helyzet. Az emberekre komoly szocializációs, orientációs hatással bíró
médiában – főleg a televízióban – a cigányok többnyire olyan szerepekben
bukkannak fel, amelyek nem kérdőjelezik meg a sztereotípiák
érvényességét.
Magyarországon a kisebbségekre vonatkozó jogi szabályozás egyértelműen
etnikai vagy nemzeti kisebbségként határozza meg romákat. A „Nemzeti és
etnikai kisebbségekről szóló 1993. évi LXXVII. törvény” a cigányokat
etnikai kisebbségként ismeri el, és lehetőséget ad számukra kisebbségi
önkormányzatok megalakítására. A cigány kisebbségi önkormányzatok
megalakulása része annak a folyamatnak, mely a mindenkori kormány
részéről a romák életkörülményeinek javítása helyett, az „önálló roma
etnikum képviselőivel” folytatott tárgyalásokra helyezi a hangsúlyt.
Martin Kovats, angol politológus szerint ez a magyarországi romapolitika
nagy paradoxona, hiszen az intézményi-szervezeti megközelítés – és
ezáltal a romák „hivatalos” megkülönböztetése – pont akkor került
előtérbe, amikor a társadalmi és gazdasági helyzetük drámai mértékben
romlott.
Az etnikai „elismeréssel” együtt jár a cigány politikusok megjelenése a
közéletben, médiában. Ez mindenképpen a cigányokról alkotott kép új
eleme, hiszen korábban erre nem volt példa. A roma politikusok azonban
sokszor „kivételt erősítő szabályként” vagy „etnobizniszt” folytató
üzletemberként jelennek meg a többségi diskurzusokban. Ebben
kétségtelenül szerepe van annak is, hogy sok esetben képzetlen,
manipulálható emberek kerülhetnek fontos pozíciókba, az uralkodó pártok
érdekeinek megfelelően.
A cigány (romani) nyelv elismerése is az „etnikai cigánykép”
érvényességét erősíti, annak ellenére, hogy a cigányok többsége nem is
beszéli a romanit. Az Európai Unióban a nem-hivatalos nyelvek egyik
sajátos csoportjához, a területhez nem köthető nyelvek közé tartozik.
Intergráció és publicitás
A rendszerváltás óta a volt államszocialista országok kül- és
belpolitikai törekvéseit nagy részben az európai integráció határozta
meg. Ebben a folyamatban sajátos mozzanat a Nyugaton munkát, megélhetést
kereső, kelet-európai cigányok találkozása a „nyugat-európai
cigányképpel.” A nyugat-európai tudat ugyanis a cigány kultúrát gyakran
azonosítja a nomadizmussal, annak ellenére, hogy az európai cigányok
többsége jó ideje letelepült életet él. Erre jó példa az Európa Tanács
főtitkárának egy 1991-es beszéde, amelyben a cigány kisebbség „vándorló
jellege” az európaiság bizonyítékaként jelent meg: „Önök egy valóban
európai népet képeznek, mivel a cigányok hagyományaik és a
meghatározásaik szerint vándorlók, akik országról országra utaznak nem
ismerve európai határokat.” E nyilvánvalóan jó szándékú kijelentés
semmi mást nem tesz, mint egy megkövült sztereotípia segítségével
elkülöníti a cigányokat Európa „többi” népétől, nem törődve a letelepült
életmód és a többes identitások „valóságával.” (Magyarországon a
nem-cigányok által cigánynak tartott populáció tagjainak kétharmada
elsősorban magyarnak tartja magát!)
A 90-es évek vége felé egyre több roma kért menedékjogot a nyugati
országokban. Mivel ez ráirányította a figyelmet az Európai Unióba
pályázó országokban élő cigány kisebbségek helyzetére, ezért az EU a
csatlakozás feltételéül szabta a romák helyzetének javítását. Ez a
mozzanat „természetesen” tovább növelte a feszültséget a romák és a
többségi társadalom tagjai között, beindítva a bűnbakképzés
mechanizmusát.
Magyarországon a roma migráció nem kapott jelentős publicitást, egészen a
„zámolyi romák” kivándorlásáig (2000. július). E nagy port kavart eset
kapcsán a roma migráció és a romák helyzete megjelent a parlamenti
vitákban, részévé vált a pártpolitikai összecsapásoknak. Számos elítélő,
megbélyegző nyilatkozat hangzott el – felelős minisztertől is – az
ország jó hírének rontásával vádolva a zámolyi romákat.
A cigányokról alkotott képek mindig az adott gazdasági, társadalmi és
politikai helyzet függvényében változtak, napjaink válságokkal,
panamákkal, feszültségekkel tarkított világában azonban egyre inkább a
negatívumok fokozottabb hozzárendelődése a jellemző. Ezt a minden magyar
állampolgár számára kedvezőtlen folyamatot csak a felszínes és
megbélyegző cigányképek felülírásával és elutasításával lehet
megváltoztatni.
A cikk megírásához használt fontosabb munkák (pdf)
Terra Recognita Alapítvány
Binder Mátyás összefoglalója
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Cigány-képek a folklórtól az etnopolitikáig 2 - Etnikum? Faj? Réteg?
Cigány-képek a folklórtól az etnopolitikáig
Halottkultusz a Romák körében
Farkas Flórián: Alanyi jogon kapnának lakást a munkába álló romák