Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Cigánykép a 20. században
A feudalizmus kori sztereotípiák és cigányképek mindenféle
együttélési formáktól, integrációs sikerektől függetlenül tovább éltek. A
19. század második felében a képzőművészetben, az irodalomban, a
köznapi tudományosságban és publicisztikában két cigánykép volt jelen.
Az együttműködő, alázatos, figyelmes, igyekvő cigány „ideáltípusa”
(általában a muzsikus cigánnyal azonosították) és a szabadságszerető,
vad, kóbor, törvényeket nem tisztelő, a társadalom testén élősködő
cigány „ideáltípusa.”
A sztereotípiák és a feltételezhető „valóság” közti eltérés általában
igen nagy. 1893-ban a hatóságok a magyarországi cigányoknak mindössze
3,2 %-át minősítették kóbor cigánynak, a munkaképes korú cigányok 82 %-a
pedig dolgozott. Többségük a mezőgazdaságban talált magának munkát, de
jelentős volt a két legnépszerűbb „cigány szakmában” dolgozók száma is:
17 ezer zenész mellett közel 13 ezer cigány kovács is volt az országban.
(A cigányok száma az összeírás szerint közel 280 ezer fő volt, az
összlakosság 1,8 %-a.)
A 20. század elején azonban drasztikus változások következtek. A cigányság „elveszítette nehezen szerzett történelmi tőkéjét,”
hiszen a „hagyományos” cigány foglalkozások piacát tönkretette a modern
gyáripar térhódítása, a trianoni határok pedig beszűkítették a
legelterjedtebb „cigány szakma”, a magyar cigányzene piacát. A 19.
századi „kettős” cigányképből a negatív attitűd maradt fenn: a többség a
cigányokról egyre inkább mint a vándorcigányokról és azok kulturális
örököseiről gondolkodott. Az erősödő etnikai előítéletek hátterében
egyrészt az 1920-as évek elején mély krízist átélő magyar társadalom
válsága, másrészt a cigányokat hatványozottabban érintő általános
elszegényedési folyamatok álltak.
A cigánykép, főleg az „állami” cigánykép változásai jól nyomon
követhetők. A két világháború közötti időszakban az előítéletek és
kirekesztő rendeletek fő célpontja a magyarországi zsidóság volt, a
parlamentben alig került szóba a „cigánykérdés”, mely legfeljebb a
vándorcigányokkal kapcsolatos közigazgatási problémaként bukkant fel. A
korabeli sajtóban viszont egyre gyakrabban jelentek meg a cigányokat
„élősködőnek”, „bűnözőnek” nevező írások, s a cigányprobléma megoldására
egyre többen radikális megoldást javasoltak.
A második világháború kitörése után tovább erősödött a szélsőséges, faji
alapú cigányellenes érvelés, 1941-ben a Magyar Orvosi Kamara elnöke
amellett érvelt, hogy tiltsák meg a cigány-magyar házasságokat is, mert „a legantiszociálisabb, a legsúlyosabb bűnözők ezek köréből kerülnek ki”.
Az előítéletes diskurzus végül a nyilas hatalomátvétel (1944. október
15.) után váltott át fizikai erőszakba, deportálásokba, tömeges
kivégzésekbe.
Az államszocialista rendszer kiépülése után az általános „cigánykép”
mindenhol a Szovjetunió Kommunista Pártja (SZKP) álláspontját tükrözte,
mely a cigányságot „a lakosság egy elmaradott rétegének” tekintette. Bár
a hatalom közreműködésével létrejött 1957-ben a Magyarországi Cigányok
Kulturális Szövetsége, továbbra is a „cigányok mint társadalmi réteg”
felfogás maradt a meghatározó az állam vezetői szemében. Az 1961-es
párthatározat kimondta: „A cigánylakosság felé irányuló
politikánkban abból az elvből kell kiindulni, hogy bizonyos néprajzi
sajátosságai ellenére sem alkot nemzetiségi csoportot.” A későbbiek során az állami politika egyre inkább a nemzetiségi, etnikai elismerés felé mozdult el.
Csalog Zsolt szociológus 1973-ban megjelent, „Etnikum? Faj? Réteg?
Adalékok a „cigányság” fogalmához” című gondolatébresztő cikkében írta,
hogy a „cigányság” hivatalosan szociális kategória (mint fentebb
láthattuk), a nem-cigány közvélemény megítélésében azonban elsőrendűen
és egyre inkább faji kategória. Írása rámutat arra, hogy a hivatalos
állami ideológiától és politikától függetlenül a hétköznapi interakciók
szintjén továbbra is működhet a faji alapú megközelítés. Nem etnikai
(hagyományos foglalkozás, öltözködés, anyanyelv), de nem is szociális
kategóriaként (pl. jövedelemszint), hanem faji, illetve fajinak képzelt
kritériumokkal határozták meg a cigányokat: „füstösképűek,” „hazudnak
mintha könyvből olvasnák,” „piszkosak,” „szaporák, mint a nyulak,”
„nyolc éve van a vállalatnál, de egy szöget el nem visz soha, rendes,
pedig lám: cigány,” stb.
A szociológus „látleletét” (sajnos) alátámasztják a későbbi kutatások
is. Az első, cigányokkal kapcsolatos átfogó közvélemény-kutatás (1979)
szerint a cigányokat elsősorban származási (vérségi) alapon határozták
meg a válaszadók. A „cigány” kategória meghatározásának legfontosabb
szempontjai a vérségi kötelék (43%) és a külső jegyek (17%) voltak. (A
vérségi megközelítés a magyarok esetében csak 24 % volt.)
Az sztereotípiák makacs jelenlétét erősítette meg egy másik, a 80-as
években végzett kutatás is. „A cigányokról milyen tulajdonságok jutnak
eszébe?” kérdésre adott leggyakoribb válaszok a következők voltak:
munkakerülők (68%), piszkosak (65%), jó zenei érzékük van (63%), lusták
(58%), sokat hazudnak (56%), primitívek (50%), szegények (39%) stb.
Binder Mátyás összefoglalója
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Cigány-képek a folklórtól az etnopolitikáig 3 - a romák és a rendszerváltás
Cigány-képek a folklórtól az etnopolitikáig
Halottkultusz a Romák körében
Farkas Flórián: Alanyi jogon kapnának lakást a munkába álló romák