Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Dudás László | 0 hozzászólás
(2010.02.13.) Az Arany János Tehetséggondozó Program az elmúlt 10 évben a magyar oktatás egyik meghatározó, sikeres programjává nőtte ki magát. A programban tavaly óta azon tehetséges és rászoruló gyermekek is részt vehetnek, akik a jogszabály értelmében nem minősülnek hátrányos helyzetűnek – hangsúlyozta Hiller István oktatási és kulturális miniszter az Arany János Tehetséggondozó Program 10 éves jubileumi ünnepségén február 12-én.
Az Arany János Tehetséggondozó Programról
I. A program előzménye
A program indítása: A programot 2000-ben indította el a kormány 13 középiskola és 352 tanuló részvételével. Ez a szám a következő években megvalósult felmenő rendszerű bevezetés, továbbá a beiskolázás egész országra történt kiterjesztése közben a 2009/2010. tanévre 3000 tanulóra, 23 középiskolára és 17 önálló igazgatású kollégiumra nőtt.
A program alapelve: A közoktatás egyik legfontosabb feladata hozzájárulni a társadalmi esélyegyenlőtlenségek mérsékléséhez.
A program célkitűzése: A hátrányos helyzetben lévő, jó képességű tanulók számára lehetőséget teremteni arra, hogy egy előkészítő gimnáziumi év keretében pótolják különböző hiányosságaikat, a jó alapok reményében kezdhessék meg gimnáziumi tanulmányaikat, majd felsőoktatási intézményben folytassák a tanulmányaikat.
A tehetségvizsgálat eredménye és a szociális helyzet figyelembe
vételével a pályázat keretében évről-évre kiválasztott nyolcadik
évfolyamos diákok beiskolázása megyénként egy-egy olyan gimnáziumba (és
kollégiumba) történik, amelyik a felsőfokú továbbtanulásra való
felkészítésben és a tanulmányi versenyeken megyei - sőt országos -
szinten a legeredményesebbek között van. Borsod-Abaúj-Zemplén,
Hajdú-Bihar, Heves és Veszprém megyében 2-2 városban, a többi megyében
egy-egy városban működik a program. Pest megyében nincs, Budapesten egy
AJTP-s középiskola van. A programban minden diák kollégista is.
A program célcsoportja: A program létrejöttének hátterében azok a szociológiai felmérések álltak, amelyek szerint a különösen népszerű egyetemi karokon - mint a jogi, közgazdasági, orvosi, csupán másfél százalékra tehető az ötezernél kevesebb lélekszámú településről származó hallgatók aránya. A programba az 5000 lakosnál alacsonyabb lélekszámú településekről pályázhattak azok a diákok, akiket iskolájuk javasolt a szintre hozó tanulmányok folytatására, és akik vállalták a kollégiumi elhelyezést
2003-ban a hátrányos helyzet fogalmának közoktatási törvényben
történő meghatározásával a kistelepülési - de nem feltétlenül egyéni
szociális - hátrányok leküzdése helyett az egyéni szociális - de nem
feltétlenül kistelepülési - hátrányok csökkentésére került a hangsúly,
nagyobb településekről is bekerülhetnek diákok, de csak a hátrányos
helyzetűek.
A program elnevezése is ekkor változott meg, és lett a Hátrányos
Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programja.
A jelenleg hatályos rendelkezés értelmében az AJTP-be annak lehet bekapcsolódnia, aki
II. A program jogszabályi háttere
A program működésére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket 2006
szeptemberében iktatta be a 11/1994. MKM rendelet (39/I. §), szakmai
tartalmára vonatkozóan a 2006-ban miniszteri közleményként kiadott
pedagógiai program volt mindeddig irányadó
Jelentős tartalmi fejlesztés, hogy 2009-ben elkészült a programra vonatkozó kerettanterv, valamint a program kötelező tartalmi elemeivel kiegészült a kollégiumi nevelés országos alapprogramja.
III. A programban zajló tevékenységek
IV. Forrás
A programba járó diákok után mind az iskola, mind a kollégium
fenntartója emelt összegű hozzájárulást kap. Ez összességében mintegy
3,5 milliárd Ft - a minden diák után egyébként is járó normatív
támogatáson túl mintegy 2 milliárd Ft többlet állami támogatást jelent.
Az AJTP előkészítésére és folyamatos fejlesztésére az OKM fejezeti
forrásaiból egy-egy évben 30-40 millió Ft-ot fordítottunk. Ez a forrás
alapvetően a programiroda működését, különböző országos versenyek,
alkotótáborok, konferenciák, művészeti fesztiválok megszervezésének, az
AJTP-ben tanító pedagógusok továbbképzésének költségeit, és a program
működésének tapasztalatait magában foglaló kiadványok elkészítéséhez
való hozzájárulást fedezte.
Hiller István oktatási és kulturális miniszter és Pokorni Zoltán, az
Oktatási Bizottság alelnöke a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János
Tehetséggondozó Programja kapcsán 2009. január 20-án tartott
egyeztetésen arról állapodott meg, hogy a költségvetési forrásokból
finanszírozott férőhelyek feletti, a 2009/2010. tanévben indítandó 9.
évfolyamokra még rendelkezésre álló férőhelyek betöltését minisztériumi
forrás terhére teszi lehetővé a tárca. Ezen férőhelyeket olyan diákok
tölthetik be, akik tehetségesek és rászorulók, de a jogszabály
értelmében nem minősülnek hátrányos helyzetűnek, így a programban
történő részvételük finanszírozását a pályázati úton biztosított
minisztériumi forrás teszi lehetővé. A Programba emelt összegű
hozzájárulás igénybevétele mellett bevonható tanulók köre azóta
kiegészült a hátrányos helyzetűnek nem minősülő, de - a gyermekjóléti
szolgálat nyilvántartása alapján - rászorulónak tekinthető gyermekekkel
(11/1994. (VI. 8.) MKM rend. 39/I. §)
A január 21-én a programban résztvevő intézmények körében rendezett
igazgatói értekezleten a tárca tájékoztatta a program intézményeinek
képviselőit az egyeztetésen elhangzottakról. Ezt követően a fentieknek
megfelelő tartalmú, a programban résztvevő intézményeknek, illetve
fenntartóiknak szóló meghívásos pályázati felhívás a program szakmai
tanácsadó testületével történt egyeztetést követően megjelent.
A felhívásra 13 középiskola nyújtott be pályázatot, amelyek közül valamennyi megfelelt a pályázati felhívásban foglalt feltételeknek és pályázati követelményeknek. A pályázható, összesen 55 férőhelyből 55 férőhely finanszírozására érkezett igény. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium 2009 márciusában valamennyi pályázó középiskolával megkötötte a támogatási szerződést, így valamennyi igényelt férőhely finanszírozását biztosította. Az ezen férőhelyekre felvett tanulók után a támogatás mértéke összesen 43.890.000 Ft.
Forrás: OKM
Módosítva: 2010-02-15
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Sikeresen zárult a budapesti "Beindító" roma foglalkoztatási program
Romák foglalkoztatását segítő program indult
Gondolatok a Roma Integráció Évtizede Program kapcsán
Roma Integráció Évtizede Program