Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A cigány jogvédő szervezetek maguk is
identitásválságban vannak. Az identitás képzésben a közös nyelv,
történelem szóba sem kerülhet. A meghatározó szerepet játszó
cigányzenével is bajban vannak, amely így sok tekintetben a hagyományos
folklór helyett az amerikai slumok utcazenéje és magatartási formái
irányában fejlődik. Miközben küzdenek az előítéletek ellen,
gyakorlatilag semmit nem tesznek az előítéletekre okot adó cigány
magatartásformák és értékek megváltoztatására. Ehhez kapcsolódó kérdés,
hogy azok a negatív előítéletek, amelyeket a társadalom táplál a
cigánysággal szemben, azok a cigány kultúra sajátjai, vagy a
szegénységkultúráé? Alapkérdés, mert a válasz meghatározná a
tennivalókat.
A Magyarországi Szociáldemokrata Párt szerint a
cigányságra vonatkozó előítéletek, és többségüknél azonosítható vonások
és viselkedésformák a szegénység kultúrájának jellemzői, melyet a
cigány kultúrális sajátosságok átszíneznek. Nem etnikai programra,
hanem a szegénység és szegénység kultúra társadalmi szintű
felszámolására lenne szükség. E program alapelveit honlapunk
Cigánypolitikánk címmel tartalmazza.
A jogvédők adósok a "ki a
cigány?" kérdés megválaszolásával, és azzal is, hogy mikor válik
integrálttá egy cigány, és maga a cigányság? Akkor, ha egységes,
öntudatos, saját nyelvét beszélő cigány etnikummá válik, vagy akkor, ha
elhatárolódik a "cigánymagatartástól", mert adaptálódott a többségi
társadalomba, és magyarnak tekinti magát? Tény, hogy a cigányság
többsége magyarnak vallja magát, és a kis létszámú cigány értelmiség is
hajlamos integrálódni a magyarok közé és elhatárolódik etnikumától. De
ugyanez történik az életszínvonal, életminőség jelentős eltérései
esetén is a cigányság jobb módú rétegeivel.
A cigány kérdésre adott válasz etnikai és állampolgári belügy. Nincs
jelentősége abban az értelemben, hogy szolidaritásunk minden egyénre és
a társadalom minden tagjára kiterjed, feltéve, hogy nem áll szemben a
többségi társadalommal és intézményeivel, és képességei és lehetőségei
függvényében maga is hajlandó boldogulásáért erőfeszítést tenni és
felelősséget érezni. Aki ezt nem akarja, az minimális támogatásra
számíthat, de szolidaritásra nem, és arra hogy minden törvényes
eszközzel kényszeríteni fogják a közösségi beilleszkedésre, és a
társadalmi együttélés szabályainak betartására.
Egyre problémásabb a szegregáció megítélése is: ha az etnikum nem tartható nyilván, vizuálisan egyre kevésbé látszik, és a megítélés szubjektív, akkor hogyan lehet szegregálni? És hogyen lehet pozitívan diszkriminálni? És mi legyen a száz számra izolálódó, már többségi cigány falvakkal, iskolákkal, és óvodákkal? És mi legyen a már integrálódott cigány családokkal, akik ugyancsak nem akarják egy osztályba járatni gyerekeiket a szocializálatlanabb cigány gyerekekkel?
Kormányzati romaprogramok
1990-1994 - MDF-FKGP-KDNP-KORMÁNY
Andrásfalvy Bertalan miniszter Nincs romaprogram, a cél a
szegénység elleni küzdelem, a kisiskolák megtartása, a jogszabályi
háttér (kisebbségi törvény, ombudsman, satb) megteremtése. A ráfordítás
néhány tízmillió.
1994-1998 - MSZP-SZDSZ KORMÁNY
Magyar
Bálint miniszter A cigányság helyzetét a kisebbségi politikától
elkülönítve kezdték kezelni. Rövid távú kormányterv készült, de nem
valósult meg. Kiépült a kisebbségi önkormányzati rendszer.
Kormányhatározat született a kisebbségi oktatással kapcsolatban.
Létrehoztak roma alapítványokat (MCKA, OCÖ 100-150 milliós
alaptőkével). A hátrányos helyzetű (nem csak cigány) gyerekek
étkeztetését, a velük való iskolai pedagógiai foglalkozást
milliárdokkal támogatták.
1998-2002 - FIDESZ-FKGP-MDF KORMÁNY
Pokorni
Zoltán majd Pálinkás József miniszter. Közoktatás minőségfejlesztési
program. Egy milliárd körül támogattak roma kultúrális programokat.
Isklolatej program. Szociális földprogram a romáknak vetőmag
támogatással és díjtalan földhasználattal. Indítottak nem túl
eredményes közmunka programokat is, összesen kb 2 milliárd értékben. Az
MCKA mind nagyobb atányban nyújtott tanulási ösztöndíjat romáknak 5.
osztálytól a diplomáig 2002-ben már 110 milliós összegben.
2002-2008 - MSZP-SZDSZ-KORMÁNYOK
Magyar
Bálint, majd Hiller István miniszter. Medgyesi Péter a romakérdés
kiemelt kezelését ígérte, romaügyi államtitkárt és esélyegyenlőségi
minisztert nevezett ki. Gyurcsány lovári nyelven köszöntötte a magyarok
és cigányok közös országát. A lovári, mint önkormányzati
ügyintézésnyelve. Tervbe vették a cigánytelepek felszámolását, a
cigánydiplomások számának növelését és minisztériumi alkalmazását.
Célul tűzték a romákkal szembeni előítéletek csökkentését. Megkezdődött
a Roma Integráció Program stratégiai tervének kidolgozása,
felállították az Egyenlő Bánásmód Hatóságot, elfogadták az
esélyegyenlőségi törvényt. Tervben voltak erősek, a valóság ettől
elmaradt. A 769 gettóból 29-et számoltak fel egymilliárdért, az óvodás
létszámot 5-6 százalékkal sikerüllt növelni. Új 3H-s ösztöndíj
programokat indítottak több milliárdért (Útravaló, Utolsó Padból,
Tanoda), közben a MCKA ösztöndíj keretét fokozatosan csökkentették.
Települési reszegregáció: mitől lesz gettó a falu, vagy a munkástelep?
Hasonló problémák vannak a szocialista kormány antiszegregációs
településfejlesztési elképzeléseivel, és a cigány gettókkal is. Ezek a
gettók gyakran a szocpolhoz, önerő hiányához igazodó olcsóbb,
félkomfortos sablonházakból álló telepek, utcák, vagy utcasorok,
amelyek új állapotban ugyan telepi (de nem gettó) jellegűek, és a
beköltözők számára helyzetük lényeges javulását hozták. Máskor a
régebbi félkomfortos, komfortos, de gondozott, kertműveléses lakásokba
költöztek, ahol korábban magyarok, munkások generációi éltek, és senki
nem nevezte ezeket akkoriban gettónak. Gettók azáltal jöttek létre,
hogy a cigányok beköltöztek, és lelakták. Tipikus példa erre a miskolci
munkáskolóniához tartozó "számos" utcák, ahol a 10-15 év alatt
lepusztult épületek, műveletlen kertek körül tonnaszámra áll a
szétdobált szemét. Néhol gettókká váltak egész falvak is, miután a
többségbe kerülő cigányok a magyarok építette házakat lelakták, és a
falut szemétdombbá varázsolták. Vannak kivételek, de ritkák.
40
évnyi szocializmus tapasztalata volt, hogy a putriból, lepusztult
gettóból új házakba beköltöző lakók tulajdonai rohamosan pusztulnak.
Szocializációs célból is szoktatták őket fokozatosan a komforthoz.
Településfejlesztési szempontból azonban nem mindegy, hogy ez a Mátyás
templom környékén történik, vagy Monoron. Pedig a ballib kormány pont
ilyen feltételekkel ír ki pályázatokat! Csak egy elvakult liberális nem
látja, hogy jövedelem híján az új lakást nem lehet fenntartani,
karbantartani, és bárhol épüljön a lakás, hamarosan eladósodik,
eladásra kerül, a kapott összegből pedig csak egy jóval olcsóbb,
alacsonyabb komfort fokozatú lakást lehet venni, többnyire olyan
kültereleten, ahol a beköltöző szegény emberek, cigányok miatt már
padlón vannak.
Szegregációs perek és botrányok Magyarországon:
2002 Jászladányban alapítványi iskolát hoztak volna létre, hogy elkülönítsék a hátrányos helyzetű diákokal
2003 a pátkai általános iskola ellen az ombudsman vizsgálatot kezdett,
mert a cigány származású diákok nem mehettek egyszerre ebédelni az
iskolai menzára a nem roma tanulókkal. A roma gyerekek porcelántányér
és üvegpohár helyett csak műanyagból ehettek.
2005 az első
szegregációs per. Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány
pert indított Miskolc önkormányzata ellen, mert a cigány származású
diákokat egy homogén roma iskolába és négy cigány többségű általános
iskolába járatták.
2006 az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek
Alapítvány pert indított Hajdúhadház önkormányzata ellen, mert a roma
gyerekeket az iskolák lepusztult melléképületeiben különítették el.
2007 a szegedi Cserepes sori Móra Ferenc Általános Iskolát megszüntették,
mert száz százalékos volt a roma diákok aránya, a gyerekek tudásszintje
pedig meg sem közelítette az átlagot.
2008 - bíróság elutasítja a
miskolci cigány szülők és gyerekek fenti alapítvány által támogatott
keresetét az életesély romlását okozó iskolai szegregáció miatt.
Megjegyzés: a jogvédők által iskolai szegregációnak nevezett
jelenségek leggyakoribb oka a gyerek képességlemaradása és a
szocializációs és magatartás zavara. Jogszabályoknak kell megteremteni
a magatartási zavarok kezelésének pedagógiai és pszichológiai
intervenció lehetőségeit meghaladó eszközrendszerét. Honlapunkon
Jogszabályaink elégtelensége címmel felsorolunk néhány javaslatot.
(www.orogo.hu után)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Szegénység és a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem európai éve hivatalos magyarországi megnyitóján Caramelt választották az ügy nagykövetének
Nem barátunk a roma bűnöző - CKÖ vélemények
Roma Integráció Évtizede Program értelmezése 2