Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Minden negyedik magyar szerint az elkülönülés a legjobb út a cigány–többségi konfliktusok csökkentésére. Eközben kiderül, akiknek van vagy volt személyes kapcsolatuk romákkal, kevésbé érzik fenyegetve magukat és reálisabban ítélik meg őket. A társadalmi távolság növeli a félelmet.
A felnőtt magyarok 80 százaléka szerint a romák nehéz helyzete inkább
saját hozzáállásuk, tulajdonságaik következménye, és csak 14
százaléknyian kárhoztatják a diszkriminációt – derül ki a Marketing
Centrum idén januárjában végzett közvélemény-kutatásából.
A
lakosság negyven százaléka határozott ellenérzéssel viseltetik a
cigányokkal szemben, további egyharmada mérsékelten idegenkedik tőlük,
és mindössze minden negyedik magyar tekinthető előítélet-mentesnek.
Bármenyire is kiélezett hazánkban a „cigánykérdés”, a többség teljesen tájékozatlan a romák demográfiai és kulturális jellemzőit illetőn. A különféle komolyan vehető becslések által 5–10 százalékra becsült lakossági arányukat a válaszadók átlagosan 22 százaléknyira taksálták. A többségi lakosság hallott valamit harangozni a romák sokszínűségéről, 43 százalékuk mégsem tudott megnevezni egyetlen hazai cigány nyelvi-kulturális csoportot sem. Jellemző módom a túlnyomó részüket kitevő magyar- vagy zenészcigányok (romungrók) nem voltak a három leginkább emlegetett csoport között. A többség még a bőrszínnél is nagyobb jelentőséget tulajdonít azonosításuknál a „cigányos”, a társadalom elvárásaitól eltérő viselkedésnek.
A válaszadóknak mindössze a 15 százaléka fogadna el cigány munkatársat,
szomszédot vagy partnert. Ehhez képest minden negyedik még a roma
kolléga lehetőségét is elutasította. A kutatást vezető Marián Béla úgy
találta, a cigányok és a zsidók társadalmi távolság skáláinál
meglehetősen nagy a korreláció. Tehát ha valaki elutasítja a
cigányokkal való kapcsolatokat, akkor nagy eséllyel – noha némileg
enyhébb mértékben – idegenkedik a zsidóktól is.
Régóta tartja
magát az a nézet, hogy a cigányellenesség természete abban is
különbözik az antiszemitizmustól, hogy míg előbbit a személyes
kapcsolatok, találkozások erősítik, addig az utóbbit gyengítik. A roma
integrációval szemben szkeptikus vagy egyenesen ellenséges vélemények
alátámasztásaként gyakorta hallani ezt.
Mariánék kutatásának
legnagyobb jelentősége éppen abban áll, hogy cáfolja ezt. „A romákkal
szembeni ellenérzésekre viszont nagyon erősen hat az, hogy mennyire
kiterjedt személyes kapcsolatai voltak cigány emberekkel” – állapítja
meg a kutatásvezető. Ami nyilvánvalóan erős érv a szegregáció ellen és
az integráció mellett. Így például a 1970 és 1989 között iskolába járók
között, amikor voltak eredményei az antiszegregációnak, a legmagasabb
azoknak az aránya, akiknek jó, sőt baráti kapcsolatuk volt cigányokkal
(32 százalék). A rendszerváltás után iskolába járó ma 18 és 29 év
közöttiek között sokkal ritkább az ilyen (22 százalék).
Akinek
egykor cigány osztálytársa volt, kevesebb félelmet érez a romák
integrált oktatása miatt is, mint az, akinek nincsenek velük
kapcsolatos személyes élményei.
A budapestiek és a legalább
érettségizettek körében a legmagasabb a romaellenesség, éppen azok
körében, akik a legritkábban találkoznak cigányokkal. „Az élő
kapcsolatok hiánya – azaz a tényleges társadalmi távolság – legalább
akkora valószínűséggel éltet negatív érzéseket a cigányokkal szemben,
mint a rossz személyes és lakóhelyi tapasztalat” – summáz Marián a
Jel-Képben közölt tanulmányában.
A válaszadók három, cigányoknak
tulajdonított alaptulajdonság szerint rendeződtek. Sokuknak azért van
róluk rossz véleménye, mert félnek tőlük. Akiknek nincsenek személyes
nexusai velük, azok az átlagosnál inkább veszélyesnek tartják őket
(„meglopnak, megtámadnak, összepiszkolnak”). A másik csoportban a
pozitív jellemzők kerültek túlsúlyba („vidámak, jó a zenei érzékük,
okosak, vallásosak”). Ez azonban jóval kevésbé meggyökeresedett
vélemény, mint az első és a harmadik, amely szerint a szegénység és az
igénytelenség jellemzi őket.
(Jel-Kép, 2009/1)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Halottkultusz a Romák körében
Farkas Flórián: Alanyi jogon kapnának lakást a munkába álló romák
A romák legfőbb etnikai csoportjai hazánkban és világszerte
Romák a világban