Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Bevezetés:
"Köztudott, hogy a kulturális antropológia a XIX. század közepe-vége
óta az a tudományterület, amely a "primitíveket", a "természeti
népeket", az Európán kívüli kultúrákat, a falusiakat, a parasztokat
vizsgálta, leírta mítoszaikat, szokásaikat, szertartásaikat,
vallásukat, művészetüket stb. A hatvanas évektől kezdődően azonban a
hagyományos antropológián belül lényeges változások történtek. Egyrészt
kezdtek eltűnni a "primitívek", a parasztok, és a nyomaikat követő
antropológusok a külvárosokban, s a nagyvárosok peremkerületeiben vagy
éppen a nyomornegyedekben, a slumokban bukkantak rájuk. Azaz az
antropológusok számára egyre inkább tudatosodott, hogy a vizsgálatuk
"tárgyát" képező embercsoportok nem egy másik, egzotikus társadalomhoz
tartoznak, hanem a saját társadalom szerves részét alkotják. A kultúra
már nem pusztán a kulturális jelenségek additív halmazát jelenti, hanem
a jelenségek által reprezentált jelentések hálóját jelöli. A leírást,
az egzotikus szokások adattárszerű lajstromozását mind határozottabban
váltotta/váltja fel az értelmezés; mindinkább előtérbe kerül(t) a
kulturális jelentések felfejtésére irányuló kutatói erőfeszítés."
/Niedermüller:1994/
Ez a terepmunka is egy olyan témáról kíván szólni, ami a
környezetünkből, a minket közvetlenül érintő közegből származik,
mégpedig a budapesti - főleg VIII. kerületi - "városi" cigányok
lakóhelyeinek térhasználatáról, lakáskultúrájáról, tárgyaik rendezési
elveiről, díszítéséről. Érdeklődésem központjában az állt, hogy mi az,
ami a cigány lakásokat sajátosan megkülönbözteti a nem-cigányokétól, mi
az, amit fontosnak tartanak megőrizni, mi az, amiben inkább hasonulnak
a nem-cigányokéhoz. Ezáltal szeretném felvetni a lakásokban megjelenő
"akklimatizáció" problémáját.
A terep kutatása során a kulturális antropológia eszközeit igyekeztem
felhasználni, azaz célom volt a "bizalmas részvétel a közösségben, a
viselkedési módoknak és a társadalmi élet szervezésének megfigyelése"
/Hollós 2002. 46./ Ezért kerestem nyitott, segítőkész embereket, akik
megengedték, hogy bepillantsak a lakásukba és, ezáltal kicsit az
életükbe is. Ezenkívül törekedtem a holisztikus szemléletmódot követni,
ezért elolvastam témához kapcsolódó írásokat és felvettem a kapcsolatot
egy belsőépítész társasággal, akik ugyanebben a témában kutattak, csak
kicsit más szemszögből.
A kutatásom inkább egyéni, szubjektív meglátások összevetése, mint egy
közösen meghatározott vélemény leírása, mivel az ember lakása egyenlő a
privát életterével, nem pedig a közösségileg meghatározó területtel.
Vagyis az adatközlőim, habár páran kapcsolatban vannak egymással,
mégsem köthetők össze egy ismeretségi körré, meghatározott
szabályokkal, az őket összekötő szál inkább az, hogy mindegyik falusi
származású, akik első generációsként felköltöztek Budapestre, és itt
telepedtek le.
Én és a terep:
A tanulmány ötlete akkor érkezett a fejembe, amikor a fent említett
néhány belsőépítész eljött az antropológia tanszékre, hogy segítséget
kérjenek, mert egy francia pályázaton vesznek részt, aminek a témája a
szociális lakások bútorozása, és a lakások élhetőbbé tétele, és a
romákat választottak kiindulási alapnak. Az ő tanulmányuk elsősorban
bútor és tárgyhasználat szempontjából elemzi a lakásokat. Ezt az
ötletet érdekesnek találtam, és a tanulmányukat elolvasva elhatároztam,
hogy én is utánanézek kicsit a témának.
A Romaparlament szociálisgondozója segített elindulni és ő hozott össze
először azokkal a nyitott családokkal, akik beengedtek a lakásukba.
Ebből következően a vizsgált családok mindegyike önkormányzati lakásban
él. ("Abból a pénzből, amit a vidéken eladott házadért kapsz, itt csak
egy önkormányzati lakást tudsz venni." *1) Zömében segélyekből, illetve ideiglenes kiegészítő munkákból élnek, és vidékről költöztek fel a városba.
Engem mindenki szívesen fogadott, először csak azzal beszélgettem,
akivel a kapcsolatot felvettem, aztán, lassacskán a család minden tagja
bekapcsolódott a beszélgetésbe, és szívvel lélekkel adta mindenhez a
véleményét
A lakás külső-belső megjelenése avagy a kutatás gyakorlati célja:
Nehéz összefogni a témát és azt mondani, "a 8. kerületi roma családok
lakáskultúrája", mert, ahogy az egyik adatközlőm mondta "a cigányok is
másmilyenek, csakúgy, mint az ujjaink, mind más méret, mind más forma".
A kutatott családok különböző etnikai csoportokat képeznek, az ország
más-más tájairól érkeztek, különböző anyagi környezetből, különböző
családi háttérrel, így aztán máshogyan gondolkodnak a felvetett
témákról. Niedermüller Péter mikroantropológiának nevezi a szubjektív
szemléletmód vizsgálatát. "Ennek lényege, hogy nem általában beszél a
városról, hanem a városban élőknek a várossal kapcsolatos
tapasztalatait teszi a vizsgálat tárgyává: azt elemzi, hogy mi az a
"kép", ami az emberekben a saját városukkal kapcsolatban él, hogy
miképpen teremtődnek meg a "nagy", "heterogén", "idegen" és
"áttekinthetetlen" városokban a saját életvilágok, s hogy ezek miképpen
viszonyulnak a város egészéhez." /Niedermüller 1994./ A "város" szót a
"cigányos stílussal" helyettesítve megkapjuk, hogy mindenki máshogyan
értékeli azt, amiben él, pláne egy ilyen kevéssé homogén környezetben,
mint a 8. kerület. Ami talán mégis közös bennük, hogy mindegyiknek
rövidebb-hosszabb ideje meg kell birkózni a körülötte lévő emberek
eltérő életstílusával, megítélésével. Most mégis először megpróbálom
leírni a vélt, talált összecsengéseket a VIII. kerületről, mint
olyanról, aztán kibontom az egyéni véleményeket.
A körút - ami keresztülmegy a VIII. kerületen - az egyik
infrastruktúrailag legfontosabb része a városnak. A körúton belüli
lakókörnyezet eltér az azon kívülitől, ennek egyik feltűnő példája a
vizsgált terep. Egy szociálpolitika szakos hallgatóm következőképpen
vélekedik erről: "Minden kerületnek megvan a saját gettója. A VIII.
kerületé a belső Józsefváros, - a Nagykörút és a Fiumei út közötti rész
/vö. Ladányi 1993. 26./ - amelyre kevésbé költ az önkormányzat, mert a
rendszerváltás után ezeket a lakásokat adta el leghamarabb, amik már
akkor rossz állapotban voltak. Az emberek elszegényedtek és nem áll
módjukban az, hogy megemelt közös költséget fizessenek azért, hogy a
házukat tataroztatni tudják. Tehát az önkormányzati lakások eladásának
sorozata itt kezdődött el, vesztesei azok a lakók, akik azt hitték, jó
üzletet csináltak. Nem tudták, hogy az általuk megvásárolt lakások,
házak életveszélyes állapotban vannak. Így történhetett meg, hogy az
idei télen több házban is elzárták a gázt, mert a vezetékek rossz
állapotban voltak. A tulajdonosa viszont a lakó, így annak teljes
felújítása a lakók pénztárcáját terheli. Majd jött egy olyan törvény,
hogy az önkormányzatok csak úgy adhatják el háztömbjeiket, hogy azt a
törvényben előírt módon fel kell újítaniuk. Így védi az állam azokat a
bérlőket, akiknek az önkormányzat felkínálja a lakásokat megvételre.
Így a belső Józsefváros árván maradt a háztömbfelújítások terén. A
József körút azon oldalán, ahol mi lakunk (a belső területen), már az
önkormányzat belekezdett a lakástömbök felújításába, és a lakásokat így
kínálja megvételre. A kerületnek ez a része így értékesebb lett."
Főleg romungrók (=magyar cigány), avagy muzsikus cigányok laknak itt,
de vannak oláh cigány családok is. Voltam ilyen családoknál is, meg
olyanoknál is, a vélemények sokban eltérnek, de mind a kettő valamilyen
szinten idegenkedik a másiktól. ("Már az elődeink is nem szerették
őket.") Erre a problematikára még visszatérek később.
Az itteni városképet zömében emeletes társasházak és városi lakások
alkotják. Az emeleteket összekötő függőfolyosóknak van némi összehozó
szerepe. Habár nincs egyértelmű közeli kapcsolat a lakók között, az egy
folyosón lévő családok könnyebben járnak át egymáshoz. Szoros köteléket
inkább a közelben lakó nagycsalád jelenti, gyakran látogatják meg
egymáshoz, beszélik meg a mindennapi teendőiket, problémáikat.
A bejárati ajtó legtöbbször nyitva van, ezzel lehetővé téve a
szomszédok ki-be járkálását, benézését rövidebb-hosszabb beszélgetésre.
"Az ilyen elrendezés lehetővé teszi a külvilág és a belső tér közötti
gyakori ki-be járást, ami a felnőttek számára természetes, és amit
szokásként a gyerekek is elsajátítanak. A cigányok nem választják szét
a lakóhely belsejét a külső közös tértől: a lakhely, bizonyos
értelemben, a közös tér szerves része." /Formoso: 2000. 92./ A
szeparáció - vagyis a zárt ajtó - kisebb hangsúlyával a lakások
hangulata kevésbé individualizált. Egyik adatközlőm egyedül él a
testvérével egy lakásban, szereti a szomszéd gyerekeket, de azt már nem
annyira, ha azok befutkosnak a lakásába és ott rendetlenséget, "bazárt
csinálnak". Mégis "nálam mindig nyitva van az ajtó, még télen is, ha
esik a hó, az eső, legalább a kisablaka nyitva van, csak ha fúj a szél,
becsukom, féltem az üveget, azok is drágák." A belső ajtók is- a WC és
a mosdó kivétel - általában nyitva vannak, ettől jobban egy légtérnek
érződik a lakás, esetleges szükséges szeparációs lehetőséggel. Mind a
beltéri, mind a bejárati ajtóra jellemző, hogy üveges és kis függönnyel
van takarva.
Egyik adatközlőm lakásfelújítását éppen sikerült figyelemmel kísérnem,
ami inkább a lakás belsejének felújítását jelenti, magára a ház külső
felújítására sincs pénz. "Az emberek elszegényedtek és nem áll módjukba
az, hogy megemelt közös költséget fizessenek azért, hogy a házukat
tataroztatni tudják." Habár adatközlőm a saját portájának az
újravakolását tervezi a belső festés után. Illetve a folyosó végén lévő
közvécé is messziről bűzlik, nem tartják fontosnak a tisztán tartását.
A roma családok hangsúlyozottan összetartanak. "A cigány család egy
kiterjedt kognatikus nagycsalád (fámíljá) részét képezi [.] Az egész
rokoni rendszer tartópillérét a mindennapok termelési és fogyasztói
alapegysége, az együtt élő családi közösség ("háztartási egység")
jelenti, középpontjában a javakat elosztó családfővel. [.] A cigány
ember - ellenséges népektől körülvéve, ami a kölcsönös segítségnyújtást
parancsoló szükségletté emeli - nagy számú élő oldalági rokona
számontartására törekszik, akiknek már nem is lényeges teljes
pontossággal ismerni a felmenőit, egyaránt közeli rokonokként kezeli
őket. Nem lényeges már pontosan tudni, kinek a leszármazottai, csak az
a fontos, hogy valamiképpen rokonok." /Piasere 2000. 410-424./ Ennek az
összetartásnak - az általam megfigyelt helyszíneken - a konyha a
központja: "Három szobánk van. Régen ez úgy volt, hogy egyben a bátyám,
egyben én, és egyben az apám meg az anyám. Azóta történtek változások.
Apám maghalt. A nővérem elvált, így a nővérem visszajött hozzánk így ő
és a lánya a nagyszobában van anyámmal. Én abban "élek", amelyikben
beszélgettünk, és a bátyám a barátnőjével a harmadik szobában lakik.
Nálunk a központi szerepet mindig a konyha játszotta, de ez most kezd
alábbhagyni. Egerben mindig (1992-ig) a konyhában beszélgettünk a
vendégekkel is. De ott nagy volt a konyha. Most általában a nagyszobába
visszük a vendégeket, ami egyben a nappali szerepét is betölti, de ha
kimondottan hozzám, vagy a bátyámhoz jön valaki, azt ki-ki a saját
szobájába hívja be." Vagyis a városi lakások adott térszerkezete nem
mindig engedi meg, hogy a konyhában gyűljön össze a család. Nagycsaládi
ünnepek alatt *2
a legnagyobb szobában terítenek, de ha csak én egyedül vagyok ott, mint
vendég, akkor a konyhában ültetnek le. Ha a házból átjön valaki, akkor
is ez utóbbi a jellemző: "az öregasszonyok összeülnek a konyhában,
aztán megy a fecsegés".
"Legfontosabb tárgy a nagy konyhaasztal és sok szék. Az étkezés
lényeges része az életnek. Ha pl. vendég érkezik, az első, hogy étellel
kínálják, és az utolsó szintén. Ha nem így történik, az hatalmas
sértés." /Katona 2004./ Az adatközlő, aki a lakását újítja fel, mert
egy új szobát pályázott és kapott az önkormányzattól, meséli, hogy
mivel fogja berendezni: ágy, szekrény, asztal, szék. "Minden szobában
legyen asztal meg szék, anélkül nagyon üres"; üres, vagyis nem
felszerelt bútorozású. Más családban is, ahol már nincs nagy közösségi
élet, az asztal fontos szerepe megmaradt.
A fenti fontossági sorrenden látszik, hogy ahol én voltam nem volt sok
tárgy, vagy zsúfoltság, de minden szükséges használati tárgy
fellelhető: rádió, mosógép, hűtő, állandó háttérzajként szóló tévé,
néha hifi torony vagy videó, rendszerint a tévé állványban. A
tárgyfelhalmozás hiánya következhet az anyagi helyzetből, illetve
abból, hogy sok embernek kell kevés helyen elférnie. Illetve akár oka
lehet ennek az is, hogy "a cigányok még mindig vándorlóként szemlélik a
világot, vándorként cselekednek. Az utazás életük mindennapos valósága
maradt. Gazdasági tevékenységeik a "vándor" (utazó) életformához
alkalmazkodnak, így bármikor újra "útra kelhetnek", anélkül, hogy
megélhetésük gondot okozna." /Formoso: 2000. 95./ Vagyis a lakhelyük
nem feltétlenül az örökkévalóságra tervezett élettér, rugalmasan
változtatnak, cserélnek.
A sok ember, kevés hely problémából egyéb jellegzetességek is
következnek, minthogy a bútorok rendszerint a centrifugálisan vannak
rendezve (fal mellé állítva), a középső teret nem töri meg semmi,
szabadon marad, még az asztal is inkább a fal mellé vagy a szekrényhez
tolva található. Jellemző a kanapévá összecsukható, mintás plüss anyagú
ágy. Az emeletes ágy fogalma nem elterjedt.
Ha van a privát szféra megteremtésére lehetőség, akkor mindenkinek
külön szobát adnak, de a fiúk és a lányok szeparációja még fontosabb,
hogy "egymás öltözködését, alsó ruháját azért 10 éves kor után már ne
lássák".
A bútoroknál gyakori anyag a faforgácslap, műagyag famintázatú
borítással, a fa kevéssé használatos, inkább a műanyag. Sokszor
találkoztam egyfajta üveges szekrénysorral, vagy tálalószekrénnyel a
nappaliban, melynek látható részeiben a fő díszítő elemek az edények,
étkészletek, a kávés csésze és a boros, pezsgős, röviditalos pohár
készetek. Utóbbiak akár kis enteriőrként is el lehetnek rendezve
gyertyával, kis porcelán figurákkal, horgolt terítőcskén. A szekrény
polcain a családtagok fényképei inkább egyenként találhatók, a nagy
korszakváltások pillanatairól. "A szokáskövető-hagyományőrző
értékrendszerben nemcsak a társadalmi helyzet, az ember egyéb "örök
emberi" szerepei is rögzítettek: elsősorban az életkor, a nemi szerep,
a családi állapot határozzák meg az ember besorolását. Amikor - gyakran
látható jelekkel is kísérten - e helyzete megváltozik: amikor férjhez
megy (vagyis "bekötik a fejét", "felkontyolják", nem marad pártában"
stb.), amikor leérettségizik, amikor kiállja a katonaságot, mikor az
öregek csoportjába kerül - e változás egyúttal jogait, a többiek hozzá
való viszonyát is meghatározza." /Kapitány 1995. 108./ Ezeket a
fordulópontokat örökítik meg a szobában található fényképek.
Illetve sok-sok művirág. "Nagyon szeretem a művirágokat, olyan szépek,
meg nem is lehet más, nincs elég fény." Valóban, a belsőkertre,
függőfolyosóra nyíló bérlakások nem túl világosak.
A fentebb említett vallásos családnál, ahol voltam a gyülekezet hatása
az otthonukban is megjelent. (Egy adatközlőm szerint "a cigányok
általában vallásosak", egy másik családnál, habár magukat "ateistának"
mondták, azért megmutatták, hogy náluk is van kereszt meg Mária-kép.)
Eredetileg - a megtérés előtt - nagy méretű, az ülő garnitúra feletti
falat teljesen betöltő szentképek voltak a nappaliban, de a
hitgyülekezetben ez bálványimádásnak számít, így ezek eltűntek. Másik
hatás, hogy a hitgyülekezet dalai, amelyet a pásztor felesége énekelt
fel egy kazettára, mennek a rádióból, így a TV nem szól annyit, mint a
többi családnál. Ám ez a téma az Orczi téri hitgyülekezet irányába
további kutatást igényelne.
Ambrus Péter "A szegénykultúra" c. munkájában a tisztaságról és rendről
vagy inkább annak hiányáról, azt írja, hogy "A környezetben és
tárgyakban testet öltött, szétmállott, értékét és funkcióját vesztett,
valaha másmilyen kultúrákat képviselt tárgyi világ lesz a
szegénykultúra tárgyi kultúrája. Eme öngerjesztő rendszer mozgatja a
magát egyre szélsőségesebb formában újjáteremtő káoszt. Hihetetlen
energiák pazarlódnak el és futnak zátonyra, hogy e káoszon úrrá
legyenek: a rendcsinálásnak, a takarításnak, a mosásnak, és egyáltalán
a tisztaságra törekvésnek nincs semmi látható eredménye. A hiábavaló
küzdelem, az elfásult beletörődés sajátos alkalmazkodást eredményez:
igen magas lesz a tűrési küszöb a káosszal (rendetlenséggel) szemben."
Azokon a helyeken, ahol én voltam talán pont ebből a példából okulva,
mindenhol precízen figyelnek a rend és a tisztaság megtartására, el nem
vesztésére. ("Én is beteg vagyok, ha jönnie kell bármikor az orvosnak,
hát már nem lehet koszban fogadni." "Ide bárki bármikor éjjel-nappal
bejöhet.") Hangsúlyozták, hogy mennyire szeretik a tisztaságot és, hogy
ez nem pénzfüggő "szegény család is lehet ízléses, tiszta, meg a gazdag
családban is lehet kosz". Ez a probléma felvetés azonban már a
következő téma bevezetőjéhez vezet.
Egyéni megítélések a beilleszkedésről, a hagyományőrzésről és a cigányság megfoghatóságáról
Kutatásom főleg hat lakás tartalmáról szól, ahol három családdal
készítettem mélyinterjút. Az első egy 6 tagú oláhcigány család a Práter
utcából, az apa le van százalékolva, az anya háztartásbeli, van egy
szellemi fogyatékos kislány, egy ikerpár, és még 2 nagyobb fiú, akik
közül, csak az egyik él már velük. Egy évvel ezelőtt tértek meg, és
most rendszeres látogatói az Orczi téri hitgyülekezetnek. Kérdéseimre
kifejtették, hogy a rendet és tisztaságot, amit tartanak "magyaros
dolognak" élik meg. A lakás és az ő lakáson kívüli megjelenésüket
alapvetően a "beilleszkedés" célja vezeti: "olyan ruhákat hordunk, mint
a magyarok, nem akarjuk, hogy kinézzenek bennünket". /vö. Boglár 1987./
Itt úgy érzem, további kutatásra van szűkség, hogy pontosan hogyan,
illetve mennyire részei az elmondottak a nappali életüknek, avagy
esetleg az éjszakainak is.
A második helyen, ahol voltam, egy egyedülálló 40 év körüli nő lakott a
szintén agglegény öccsével, egy kétszer fél szoba plusz konyhás,
komfort nélküli lakásban a Dankó utcában. Ők is oláh cigányok, az előző
családnak szegről-végről rokonai is, ugyanarról a környékről származnak
Nógrád megyéből. Fiatal korában felköltözött Budapestre és sokat élt
nem-cigányok között. Interjúim alatt tatarozta a lakását, és rendezte
be az újonnan kapott szobát, az öccsének. Cigány titulának hívja a
hagyományos cigányos lakás jellemzőit összefoglalóan, ami erős
babarózsaszín, királykék, méregzöld színű meszelést jelent, rajta
"minden színes, a falon poszterek meg virágos, rózsás falvédők, terítők
vannak." Ő sem tartja fontosnak, hogy tartsa ezeket a hagyományos
stílusú dolgokat. "Én nem rendezem cigányosan a lakásomat, látja,
minden fehér vagy világos." Számára rossz ízlésre vall, ha "mindenféle
szín össze van hordva a lakásban." A világos, mályvaszínű linóleum, a
fehér falak jelentik számára a beilleszkedést, mivelhogy ő is ezt
tartja megfelelőnek. "Amikor bejönnek a szomszédok a lakásba, azt
mondják, milyen uras." "Mondják, szép a lakásod, jó az ízlésed, illenek
a színek egymáshoz."
Harmadik mélyinterjúm egy egri származású romungró családdal készült,
akiknél az egyik fiú jó munkalehetőséget kapott itt ezért felköltözött,
majd fokozatosan a családja is utána jött. Fő adatközlőm 30 év körüli
férfi, az ELTE Szociálpolitika szakának hallgatója, művelt, érdeklődő.
Az anyuka, két fiával és egy lányával, meg annak gyerekeivel él a
Baross utca körúttól befelé lévő szakaszán egy három szoba, konyhás,
összkomfortos lakásban. Amikor elmondtam jövetelem célját, először az
ajtókeret tetejére mutattak, ahol rövid függönyszerű díszítés,
drapéria, volt látható, mondván "ilyet még csak cigány lakásokban
láttam". A rózsás díszítést azonban, gondolván, hogy ez a közvélemény
által megalkotott cigányos stílus, ugyanazzal a hévvel elutasították.
Ahogy egyre többet meséltek, megértettem, hogy szerintük a cigányokat
nem különbözteti meg egymástól más, mint a pénz: vannak gazdagok, akik
úgy élnek és olyanok is, mint a nem-cigányok "én is a Rózsadombon
laknék, ha lenne pénzem", van a középréteg, saját megítélésem alapján
én őket kutattam, és vannak a szegények, akikre a fenti idézet illhet
Ambrus Pétertől.
Pontosan emiatt, a pénzkérdés miatt nem tartják fontosnak, hogy
romungrók, oláhcigányok, vagy nem-cigányok közé költözzenek, ha
idejönnek. Egyedüli szempont, hogy a család közelében jó lakni. Ők
azért akartak direkt a 8. kerületbe költözni, mert ezt ismerték, itt
éltek a rokonaik.
Habár mindemellett azt mondják, lehet látni, a másik arcáról, hogy
milyen cigány, de ha nem, Budapesten meg is kérdezik egymástól. Az oláh
cigányok hibáztatják a magyar cigányokat, hogy nem beszélik már a
nyelvet, "trehányok, mocskosak, nem illedelmesek" és inkább az
oláhcigányokkal barátkoznak, az a "mi fajtánk". Ez jól mutatja a
tisztasági szabályok közötti különbségeket, vagyis a belső és a külső
test elválasztásának fontosságát. /vö. Okely 1991./ Vagyis a magyar
cigány, aki asszimilálódik és felveszi a környezete tisztasági
szokásait, az számít "mocskosnak". Habár az oláh cigányok is, ahogy ezt
fentebb is kifejtem, a fehér - egyenlő nem-cigányos - falat tartják
ízlésesnek. A romungrók emellett azt mondják, "mi is szeretnénk
megtanulni cigányul, sokszor beszélgetünk róla, hogy milyen jó lenne",
de emellett lopósaknak tartják az oláhcigányokat, bezzeg Egerben főként
romungrók éltek, néhány oláhcigány család volt csak és ott mindenki
tudott együtt, megértésben lenni. Vagyis egyértelműen léteznek itt
ellentétek, habár nem tudom, hogy ez mennyire vezethet komoly
konfliktushoz vagy változtatási szándékhoz.
Győzike Salgótarjáni 330 nm-es háza 250 nm-es telekkel, jacuzzival, szoláriummal és edzőteremmel cirka 58 millió forintot ár. Ha valaki nem szeretné elveszíteni a ház országszerte ismert „sajátos báját”, plusz kétmillióért megvásárolhatja a teljes berendezést is.
Ahogy próbálom forszírozni, hogy mi az, amit fontosnak tartanak, hogy
meglegyen a lakásban, egyre inkább az a válasz, hogy "nem lehet
általánosítani, nincsen olyan, hogy cigány lakás, sem olyan, hogy
cigány kultúra". "A magyarok se mindig gulyáslevest esznek
paprikafüzérrel a nyakukban." Minden pénz és egyéni ízlésfüggő "ha van
pénz mosógépre, akkor veszel". Talán az egyetemi végzettség és a
tájékozottság miatt, precízen figyel az általánosítások elkerülésére,
az előítéletek kiszűrésére.
Hangsúlyozzák, hogy a lakáskultúrájuk nem egyenlő a lecsúszottsággal.
Mert sokan sátrakban laknak, nekik még nem az a természetes; mert
sokaknak csak fakályhája van, még nem ez az életcél; mert valaki
felszedte a parkettát és befűtött vele a hideg ellen, akkor talán
"beton kéne csak a roma lakásokba?" "Mi már ilyen amerikai stílusúak
vagyunk", nem olyan fontos a hagyományőrzés, "szabad neveltetésben
részesültünk".
Beszélgetésünk során felhozta Michael Stewart Daltestvérek c. könyvének
egy részletét, mely szerint Gyöngyösön, ha fehérfalú házba hozzák haza
az újszülöttet, az szerencsétlenséget jelent, így aztán, amikor a
szerzőnek gyereke született az ottani cigányok mire megérkeztek,
kifestették a lakásuk falát. /vö. Stewart 1994./ Ezzel példázza, hogy
talán az ilyenek miatt "még mindig azt hiszik az emberek, hogy vannak
ezek a babonák?"
Az ideális megoldást a cigánykérdésre ők az integrálásban látják, nem
akarnak semmi különbözőséget bárki mástól, nem tartják fontosnak a
saját dolgok őrzését. Húzódoznak a cigányok egymáshoz közelebb
hozásától. Az anyuka nem akar már táncolni egy afféle szervezett,
szórakoztatásra kitalált helyen. Bár a fiú el tudna képzelni egy
cigányoknak cigányokról szóló rendezvényt az ősi mesterségek
felelevenítésével és a három fajta (oláh, beás, romungró) cigányzene
karmesterrel eggyé komponálásában.
Összefoglalás, illetve a további kutatásra irányuló kérdések:
Amikor elkezdtem a kutatást, arra gondoltam, sok mindent fogok találni,
az egyedi tisztasági szabályokról (a külső és a belső test
elválasztásáról) /vö. Okely 1991./, a városban megteremtett önálló
miliőről, a különböző világszemléletről, stb. Most így a befejezést
írva azt hiszem, arra volt jó ez a munka számomra, hogy rádöbbenjek,
mennyire tudja a "terep változtatni a kérdéseket". Vagyis az eredmény
nem annyira az, hogy milyen más kultúrák élnek együtt kozmopolita
városunkban, mint inkább az, hogy mennyire hasonló gondolkodású,
életstílusú, értékrendszerű embereket érzünk sokszor magunktól
különbözőnek.
Azonban ez még messze nem egy lezárt konklúzió, a terep rengeteg
kérdést, további kutatási területet fedett fel bennem. Elsősorban, hogy
mennyire tudtam belelátni az életükbe, és mi az, ami tovább kutatva még
kiderülhet, ezeket az észrevételeket megerősítve vagy éppen kritizálva.
Vagyis konkretizálva: van-e esetleg egy olyan általam még meg nem
értett arca a beilleszkedésük állandó hangsúlyozásának?
Ezenkívül a fent leírtakból kitűnik, hogy a vizsgált terep egy
dinamikusan változó és a változásokat naprakészen követő kultúra.
Érdekesnek tartanám hosszabb távon megfigyelni ennek a tárgy- és
térhasználatra tett hatásait, esetleg azzal együtt, hogy milyen
módosulást jelentene ugyanez a presztízs-kultúra változásában.
Más érdekesség, ami részletnek tűnik, de utána akarok nézni, hogy
minden lakásban - köztük abban is, ami épp felújítás alatt és után volt
- láttam a fal felső negyedében egy díszítő csíkot, ami elválasztja, a
falat a plafonrésztől, és ami felett már nincsenek képek. Hozzá kell
tennem ezek a lakások nem nagy belmagasságú belvárosi lakások, ahol az
optikai tér elhatárolására stukkóelválasztó futódíszt használnak, a
nagyeleganciájú belső tér nyomasztó hatása ellen. Amikor megkérdeztem,
hogy ez miért van a falon, azt mondtak rá, "nem olyan fontos, hogy így
legyen, de szép".
A hit nagyon fontos szerepet játszik a vallásos családok
életében, lakáskultúrájában ("a cigányok sokan vallásosak"), pontosabb
megismerése sok eddig észre nem vett, vagy nem értett vagy értékelt
részlet felismerésére adna lehetőséget.
Lezárva, vagy éppen, nem lezárva, a kérdések megválaszolása talán egy következő tanulmány része lesz.
*1 A belső kategóriákat, vagyis azokat a kifejezéseket,
amiket a csoport ért és használ, evidenciának tart, ezentúl dőlt
betűvel jelölöm. Az interjúrészleteket, pedig idézőjelben dőlt betűvel.
*2 Illetve voltam egy megtért családnál, ahol mesélték, hogy
az imaórákat mindig különböző lakásokban tartják, erre az imaórára is
jellemzőek a fentiek.
Készítette:
NAGY ZSUZSA
ELTE-BTK
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA
2004. MÁJUS
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Bemutatkozik: Rostás-Farkas György - mese- és történetíró, költő
Ökumenikus megemlékezés tartanak a cigány holokauszt évfordulóján
Göndör Aurél Cigány humoreszk
17-18. századi népköltészetben a cigányok tréfás, ravasz, szókimondó népség