Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
A "hegedű géniuszai", "láncot hordó emberi lények", "hasznos vagy haszontalan nomádok"? A cigányként, illetve mostanában romaként (is) számon tartott emberek mindig különféle érzelmeket, benyomásokat keltettek az őket megismerők (?), a "nem-cigányok" körében. A róluk alkotott képek sokféleségének különböző okai vannak, most ezeket próbáljuk meg körüljárni - jórészt 19. századi példák segítségével.
Székelyföldi cigány család - Erdély, Románia
Vándorcigányok Nyugat- és Kelet-Európában
Ennek a sokféleségnek talán két fő oka van: egyrészt a „valódi”
megismerés hiánya, másrészt a cigányok „valódi” sokszínűsége. Bármely
kor embere számára a „másik” megismerése általában különböző
kategóriákba való besorolások mentén valósul meg, hiszen - az ismert
pszichológus, Gordon W. Allport szavaival: „az emberi pszichikum
kategóriák (általánosítások) nélkül képtelen lenne a gondolkodásra”.
Amikor egy, úgymond „hagyományosan” vándorló cigány közösség megjelent
valahol, az ott élő emberek megpróbálták őket - meglévő
kategória-rendszerük segítségével - megismerni, valamilyen képet alkotni
róluk.
Ebben a megismerési folyamatban nyilván a számunkra szokatlan, idegen
vagy újszerű „dolgok” kapnak nagyobb hangsúlyt, mondván „ők” azért
mások, mert bizonyos dolgokban különböznek „tőlünk”. A különbségek
persze mindig csak két fél közötti relációban értelmezhetők, ezért nem
mindegy, hogy a „befogadó” közegnek milyen gazdasági, társadalmi
jellemzői vannak, mit tart jónak, rossznak stb. Vélhetően ilyen
folyamatok termékei a sztereotípiák, melyek lényegében „általánosított
mentális képek egy adott csoportról, illetve annak tagjairól.” (A
sztereotípiák lehetnek pozitívak és negatívak is, de az interetnikus
kapcsolatok terén többnyire negatív előjelűek.)
Metszet az 1870-es évekből
A „sztereotip” megismerési folyamatok mellett az eltérő cigány-képek
kialakulásának másik oka abban rejlik, hogy a cigányság valóban
sokszínű. Konkrétan ez azt jelenti, hogy sokak szerint nem tanácsos őket
egy népnek tekinteni, hanem különböző kultúrával, nyelvvel rendelkező
etnikai csoportoknak. (Természetesen ez nem jelenti azt, hogy például
nem létezik roma nyelv, de sok közösség más nyelvet használ
anyanyelveként.) Feltehetően a multi-etnikus cigány „kategória”
legfontosabb összetartó eleme az, hogy tagjait a nem-cigányok
cigányoknak tartják, és ez természetesen visszahat magukra a cigányokra
is.
A különböző társadalmakban eltérő módokon szemlélték a cigány
közösségeket. Meghatározónak bizonyult, hogy az illető cigányok milyen
(vélt vagy valós) foglalkozást űztek, és hogy az mennyire volt
elfogadható az adott közeg számára, illetve mennyire volt szükség a
cigányok szolgáltatásaira. A nagyobb népsűrűséggel, nagy városokkal és
gyorsan fejlődő manufaktúraiparral rendelkező nyugat-európai államok
(főleg Franciaország, Anglia és Németország) általában nem nézték jó
szemmel a különböző szolgáltatásokat nyújtó, nehezen ellenőrizhető nomád
cigány közösségeket. Ezért ezeken a területeken zömében kirekesztő
rendeletek születtek a cigányokkal szemben.
Kelet-Európa országaiban a kisebb népsűrűség, a céhes keretek közt folyó
ipari termelés lehetővé tette, hogy a cigány közösségek megtalálják a
saját megélhetési forrásaikat, mivel „hagyományosan” olyan szolgáltató
tevékenységeket folytattak, amikre volt kereslet a kelet-európai
társadalmakban (kovácsok, medvetáncoltatók, teknővájók, muzsikusok
stb.). Ennek következtében térségünkben inkább a letelepedést és az
asszimilációt sürgető rendelkezések voltak jellemzőek. A fent vázolt
eltérő megközelítéseket, eltérő „cigányképeket" néhány korabeli idézet
is alátámasztja.
Angliában például az egyik első cigányellenes törvényt 1530-ban hozták. Többek között az alábbiakat tartalmazta:
„…magukat egyiptominak nevező különféle idegenek, akik semmiféle
mesterségben nem jártasak (…) ki tudják olvasni férfiak és nők
tenyeréből a szerencséjüket (…) ettől kezdve egyetlen ilyen [cigány]
ember sem teheti be a lábát a korona földjeire.”
Hasonló jellegű, kirekesztő törvényeket hoztak a cigányok ellen a
Német-Római Birodalomban is. Az akkori megközelítést jól jellemzi a
következő, 17. századi idézet: „Mivel ezek a képzeletbeli tatárok
vagy egyiptomiak, közismerten a törökök felderítői, kémjei (…) a polgári
társadalomból, mint a szervezetből a rákos daganatok és a
hashajtószerek, joggal távolíthatók el…”. A szerző egy bizonytalan
eredetű, kóbor népességet ír le, és szerinte ezek a csoportok veszélyt
jelentenek az államra. Mikor a német területeken meghozták az első
cigányokat sújtó törvényeket, sokan Lengyelországba menekültek. Ám
hamarosan a szejm (a lengyel országgyűlés) is megszavazta az első
cigányellenes törvényt: „Cigányok, vagy emberek, kik
hasznavehetetlenek, ki lesznek utasítva ezekről a földekről, és ettől
kezdve nem is térhetnek vissza.”
Látható, hogy elsősorban a „hasznavehetetlen” emberek elűzéséről van
szó. Ennek fényében lehet érdekes az a 19. századi forrás, amely egy
vándorcigány közösség érkezéséről számol be. Az egyik varsói újság 1863.
szeptember 26-i számában az alábbiakat írta e jövevényekről: “(…)
cigányok, a magyar puszták vad fiai, táboroznak Błonie mellett. Ezek nem
azok a szokásos csavargók, kik megélhetésükért koldulva és lopkodva
vándorolnak falvaink és kisvárosaink között, ezek vándorló kovácsok.
Szép felépítésűek, tiszta vonásokkal és átható szemekkel, e cigányok
némelyike magyar ruhát visel, mások bánáti stílusú szoknyát hordanak.
Vezetőjük, kinek hatalmas, ezüsttel díszített botja van, mint a szejm
udvarmesterének (…) az egész csoport felett uralkodik és képviseli az ő
érdekeiket a hatóságok felé. Kíváncsiak tömege sietett elő, hogy lássa a
cigányok nomád életét, sokan jósoltattak is maguknak, mert míg a
férfiak kovácsok, a nők jövendőmondók.”
Az ilyen típusú elfogadást valószínűleg a cigányok által nyújtott
„hasznos” szolgáltatások iránt meglévő igényekkel magyarázhatjuk. A
Nyugathoz képest gyéren lakott lengyel területeken szükség volt mobilis
és ügyes kovácsmesterekre, a jövendőmondás pedig sokak számára
jelenthetett izgalmas „szórakozást”.
A huzamosabb idejű együttélés, a másik „jobb” megismerése folytán Kelet-Európában, azon belül is főleg Magyarországon a cigánykép „egyre árnyaltabb lett, bár alapvető ambivalenciája megmaradt: a cigányok megjelentek egyrészt tréfás, ravasz, szókimondó és éles elméjű, másrészt pedig nevetségessé váló és pórul járó figurákként is”- írta Küllős Imola néprajzkutató, aki a 17-18. századi kéziratos közköltészeti emlékekben fellelhető cigányábrázolásokat dolgozta fel.
mult-kor.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Bemutatkozik: Rostás-Farkas György - mese- és történetíró, költő
Ökumenikus megemlékezés tartanak a cigány holokauszt évfordulóján
Göndör Aurél Cigány humoreszk
A török kor és a polgárosodás