Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Két év után új albummal jelentkezett a kávéházi cigányzene újraélesztését célul maga elé tűző Budapest Bár. A mai könnyűzenei élet ismert énekeseivel kiálló zenekar vezetőjét, Farkas Róbertet kérdeztük a Táncról, valamint arról, hogy került egy brazil szegény gyerekekből álló kórus repertoárjába a Kis kece lányom.
Farkas Róbert muzsikus családban született. Apja, és mindkét
nagyapja muzsikus volt: anyai nagyapja Bécsben végzett karmester, apai
nagyapja jazzhegedűs, Amerikában él, és mind a mai napig játszik. Adta
magát tehát a zenei pálya, ötéves korában apja hegedűt adott a kezébe.
Hétévesen beíratták zeneiskolába, hogy ne csak a tradicionális cigány
zenével, hanem a klasszikus zenével is megismerkedjen. 14 évesen
bekerült a 100 Tagú Cigányzenekarba. 13 évet töltött ott, először „101.
hegedűsként”, végül prímásként.
Rengeteget utaztak, a hiányozások miatt nem is tudta elvégezni a
középiskolát. Huszonegynéhány évesen a Besh o drom zenekarban kezdett
muzsikálni. Ez egy teljesen más világ volt, mint a „100 tagú”, más
közönségnek játszottak, a hatalmas koncerttermek helyett inkább kisebb
klubokban léptek fel. Akkoriban már el tudott menni egy esti
gimnáziumba, ahol leérettségizett. Ezután felvételizett a Zeneművészeti
Egyetemre, tavaly kapta meg a tanári és a kamaraművészi diplomáját.
A Besh o drom mellett-közben jöttek más – klezmer, cigány – zenekarok,
a Kistehén tánczenekar. Sokat számított, hogy nemcsak hegedűn játszik,
hanem zongorán, harmonikán, gitáron is, így könnyen tudott a műfajok
között utazni. Nagyon büszke arra, hogy játszott – a „100 tagú” kisebb
változatával – Belgiumban az angol királynőnek, vagy már saját
zenekarával Londonban a Gyertyák csonkig égnek premierje utáni
fogadáson Jeremy Ironsnak.
Farkas Robi bevetésen
(képgaléria: Szanyi Gergő-FN)
-Rengeteg zenei műfajban kipróbáltad magad, miért pont a kávéházi cigányzenénél kötöttél ki?
Valóban nagyon sok műfajban megfordultam, de igazi zenei örökségemnek a
cigányzenét tartom. Nagyon érdekelt, hogyan lehetne ezt megújítani. E
műfaj virágkora a 30-40-es évekre tehető, amikor minden bárban játszott
egy zenekar, de a 70-80-as évek után már szinte eltűnt mindenhonnan.
Készítettünk egy demofelvételt az akkori kvartettemmel, amin egy magyar
számot – a Halálos tavaszt – játszottuk, kicsit más felfogásban, mint
ahogy megszoktuk. Ez indította el azt a folyamatot, ami a Budapest Bárt
életre hívta. Megmutattam ezt a demót a feleségemnek, akit a Besh o
drom menedzsereként ismertem meg, és aki ma a Budapest Bár menedzsere.
Ő azt mondta, hogy ez nagyon jó, énekeseket kellene szerezni. De akkor
felmerült, hogy milyen énekeseket? Először színészekre gondoltunk, de
úgy döntöttünk, hogy inkább a barátainkkal csináljuk meg, akik
leginkább a rock and rollban mozognak otthonosan. Azt gondoltuk,
kijöhet valami érdekesség abból, hogy a cigányzenében teljesen új arcok
jelennek meg. Úgy tűnik, ez be is vált.
-Mit szóltak a felkért énekesek, amikor felhívtátok őket, hogy vegyenek részt egy ilyen produkcióban?
Kivétel nélkül mindenki egyből igent mondott. Lovasi András egyébként
azt mondta, hogy ők már nagyon régen gondolkodtak abban – többek közt
Kiss Tibivel és másokkal is – hogy ezt a kort, ezeket a dalokat
valahogy elő kéne venni. Csak nem tudták pontosan, hogyan, meg nem is
értek rá ezzel foglalkozni.
-A dalokat hogy választjátok ki?
Az elején úgy történt, hogy a feleségem szüleitől kaptunk egy
bakelitlemezt, amin Postássy Juli és Dévényi Ádám énekelt egy szál
szintetizátorkísérettel. Ezekből a dalokból indultunk ki. Elküldtem a
lemezt, meg még egy pár hasonló albumot mindenkinek, hogy
szemezgessenek belőle. Volt akinek én választottam dalt, volt aki
konkrét elképzelésekkel jött, hogy ő mit szeretne énekelni. Volt amikor
az énekes is hozott és én is, végül a próbán derült ki, hogy melyik
működik igazán.
-Korábban leginkább filmekben hallottuk ezeket a számokat, és olyan kis
bugyuta daloknak tűntek. A Budapest Bár-lemezeken azonban valahogy új
értelmet nyernek. Mi a varázsuk?
A régi felvételek a mai közegben valóban nem olyan átütők, de az
általunk felkért énekesek előadásával, valamint az új hangszereléssel,
más zenei hozzáállással sokkal jelentőségteljesebbé, érdekesebbé
váltak. Azt kértem egyébként az énekesektől, hogy ne az eredeti előadók
irányából induljanak ki, hanem mindenki próbálja meg úgy elénekelni a
dalokat, mintha ők írták volna. Ki rockosabban, ki mélyebben, de végül
mindenki megtalálta a világát a 60-70 éves dalokban.
-A Budapest Bár egy olyan projektnek indult, ami mindössze egy lemez
készítésére állt össze, de végül egy sor koncert és most újabb album
lett belőle. Nevezhetjük most már zenekarnak?
Amikor vettük fel az első albumot, kiderült, hogy „hoppá, ezek nagyon
jó dalok lesznek”. Egy lemezhez pedig illendő lemezbemutatót is
tartani. Mindenkivel megbeszéltük, hogy a Katona József Színházban
élőben mutatjuk be az anyagot. Rögtön dupla előadást kellett tartani,
nagyon nagy sikere volt, és jöttek a felkérések. Megbeszéltük az
énekesekkel, hogy „gyerekek, minket hívnak mindenhová, koncertező
zenekarrá kell válnunk”. Mindenki szívesen vállalta és vállalja a
fellépéseket.
-Nem lehet könnyű összeszervezni ennyi elfoglalt embert…
Igen, ezt a felségem intézi, nincs könnyű dolga. Azt találtuk ki, hogy
hét közben tartjuk a Budapest Bár-koncerteket, mert hétvégén mindenki a
saját zenekarával lép fel. Ez bevált, két éve szinte minden fellépésre
nagyjából mindenki el tud jönni.
-Azért van némi változás: új énekesek tűntek fel, Szalóki Ági pedig kiszállt. Miért nincs már Szalóki Ági a Budapest Bárral?
Nagyon sok produkciót csinál Ági, sok projektben vesz részt, nem tudta
összeegyeztetni ezt a sok dolgot, le kellett mondania valamit. Sajnos a
Budapest Bár most nem fért bele az életébe.
-Közben csinált egy Karády-lemezt, hasonló felfogásban, mint a Budapest Bár. Nem volt ebből feszültség?
Nem. Nem volt semmi rivalizálás. Nagyon jóban vagyunk azóta is.
-És az új énekesek?
Amikor Szalóki Ágival elváltak útjaink, szerettem
volna továbbra is, hogy „három gráciája” legyen a Budapest Bárnak. És
akkor megtaláltuk Behumi Dórit. Egy évvel azelőtt játszottam együtt a
Jazz+Az-csajokkal egy más produkcióban. Nagyon tetszett nekik a
Budapest Bár, mondták, hogy szívesen énekelnének velünk. Egyébként más
énekesek is jelzik rendre, hogy szeretnének részt venni a Budapest
Bárban. Nagyon örülök, hogy végül Dórit választottam. Más karaktert
kerestem, mint Ági, nem szerettem volna, ha a közönség úgy érzi, hogy
őt akarja valaki helyettesíteni. A másik új tagunk Ferenczi Gyuri. Ő is
jelezte korábban, hogy „bár nem egy ajánlkozós típus, de iszonyúan
szeretne a BB-ben énekelni, már meg is van a szám, hogy mit.”
-Az első lemez és a koncertek sikerén felbuzdulva, most jött ki az új
album, amely ezúttal ráadásul dupla lemez. Miért nem stúdióban vettétek
fel ezt is?
Az A38 Hajón rögzítettük két alkalommal a felvételeket. Itt már
koncertező zenekarban gondolkodtunk, aminek fontos a közönségreakciója.
Az első lemez kissé melankolikusra sikerült, most több vidám dalt
vettünk fel, amikre akár táncolni is lehet. Ezért is Tánc az album
címe. Olyan dalokat válogattunk, amik szórakoztatóbbak, könnyedebbek.
Az első CD-t mondjuk egy szilveszteri bulin akár egy az egyben végig
lehet pörgetni, de a második CD-n azért ott vannak a mélységek is.
-A Budapest Bár színházi produkció, de koncertzenekarként is kiválóan
működik. Az új album kapcsán, úgy hírlik, tovább erősítitek a színházi
vonalat.
Így van, fontos volt, hogy ha megint színházban mutatjuk be az új
albumot, az előadás is legyen egy kicsit teátrálisabb. Megtaláltuk Pál
Kálmán rendezőt, aki nem színészeket próbált az énekesekből faragni,
hanem mindenkiből azt próbálta kihozni, ami benne van. Inkább képekben
gondolkodik. Kitalálta, hogy a színpadon a Budapest Bár öltözője
jelenjen meg. Megjelenik Kiss Tibi cowboykalappal a fején és
pisztollyal a kezében, feltűnnek indiánok, Lovasi András hajhálóban,
háziköntösben lép elő. Nagyon érdekes, a játék inkább a dalok
hangulatát erősíti, mint hogy nagy drámáról lenne szó: úgyis
mondhatnánk, hogy egy mai revüt hoztunk létre. A lemezbemutató nagyon
jól sikerült, most indultunk vidéki színházakban is bemutatni a
BB-öltözőt.
-Az első lemezen régebbi számok voltak, most viszont feltűnt egy-két 50-es, 60-as évekbeli dal is. Miért?
Alapvetően a 30-40-es évek zenéje tetszik nekem, de szerettünk volna egy kicsit kimozdulni a korból.
-A következő albumon még tovább nyit majd a zenekar?
Sok elképzelés van. Lehet, hogy más korokat is alapul veszünk, de
szeretném, ha új dalok is születnének. Ne felejtsük: kiváló dalszerzők
is vannak az énekesek között! Szeretném, ha születnének a kávéházi
cigányzenére írt új dalok is, mert ilyenek már nagyon rég nem
születtek.
-Az új albumon rengeteg latinzenei hatás fedezhető fel. Néhány hónapot
Brazíliában töltöttél, nyilván ott oltottak be ezzel. Hogy kerültél ki
Dél-Amerikába?
Egy angol ösztöndíj keretében. Az egyik bank művészeket – zenészeket,
képzőművészeket írókat – juttat el egy más kultúrába, földrészre. Így
kerültem Dél-Amerikába három hónapra. Az volt a feladat, hogy adjak át
az én kultúrámból valamit az ottani embereknek, én pedig kapjak egy
picit az ottani kultúrából, és azt használjam az saját zenei
világomban. Ez hallható az albumon.
Leginkább egyébként egy 40 fős 7-16 évesekből álló gyerekkórust
tanítottam Brazíliában. Különleges, érdekes és egyben szomorú története
van e gyerekeknek. Szegény és árva gyerekekből áll a kórus, akiket
ugyanaz a bank támogat, amely az én ösztöndíjamat finanszírozta.
Dél-Amerikában rengeteg gyereket vesznek el a szüleitől, mert nem
bírják biztosítani az alapvető étkezésüket sem. Ezekkel a gyerekekkel
foglalkoztam, többek között megtanítottam nekik magyarul a Kis kece
lányomat is. Nem volt semmi, amikor kis brazil gyerekek énekelték
gyönyörűen a magyar népdalt!
És nemcsak népdalt tanítottam nekik, hanem cigány dalokat is, valamint
zongorázni és hegedülni is jártak hozzám. Hozzá kell tennem, hogy
kellemes csalódás volt, amikor megismertem a gyerekeket. Azt gondoltam,
hogy magatartási problémás, elhanyagolt, piszkos gyerekekről lesz szó,
de tisztelettudó, vidám, tiszta, értelmes gyerekekkel találkoztam, Jól
lehetett dolgozni velük. Ők híresek ebben a városban, a 1,5 milliós
lakosú Curitibában, egyfajta példaképei, „városimázs-hordozói” a
településnek. Minden karácsonykor a főtéren több tízezer ember előtt
énekelnek két héten keresztül.
Mindemellett én gitározni tanultam, és csináltam egy
zenekart odakinn is. Most januárban megyek is vissza oda koncertezni.
Érdekes a zenekar felállása: egy hét-, egy hathúros gitár, egy
énekesnő, fuvola, ütősök és én hegedülök. A brazil zenét egy kicsit a
cigány zenével és egy kicsit a jazz-zel fűszerezzük. Nemcsak a
populáris, hanem a komolyzene területén is életreszóló élményeket
szereztem. A Parana Szimfonikus Zenekar meghívására Andrea Bocelli
brazil turnéján is szerepeltem. Sao Paoloban és Rio de Janeiroban
óriási tömeg előtt játszottunk. Szerették volna, ha kint maradtam volna
a zenekarban, és tanárnak is szerződtettek volna.
-De egy ilyen kötöttséget nem nagyon bírnál…
Alkalmilag ez nagyon jó volt, de többet érzek magamban, mint hogy egy szimfonikus zenekarban játsszak.
-Mik a teveid a közeljövőre?
Most fut a vidéki koncertturné, közben utazunk New Yorkba a magyar évad
záróeseményén muzsikálni. Érdekes produkció lesz, nyolc cigány és nyolc
New York-i fekete zenész lép majd színpadra, A kapcsolódási pontot
fogjuk keresni a fekete- és a cigányzene között. Egyelőre nem tudjuk,
mit fogunk játszani, ott rakjuk majd össze a műsort. Januárban megyek
Brazíliába koncertezni, gitárt tanulni. Aztán újra beindulnak a
Budapest Bár-koncertek.
forrás : fn.hu / Balla István
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Sárosi Bálint írja Bihari Jánosról a Cigányzene című művében