Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A colárik alkotják a cigányul beszélők legkisebb csoportját hazánkban, létszámuk mindössze 2000–2200 fő lehet. Budapesten, Kaposváron, Dombóváron és Oroszlányban élnek ma közösségeik. Vásározó, kereskedő életformájukat rendszereken át sikeresen transzformálták. Mostanáig.
A colári cigányok a XX. század elején kezdtek Erdélyből a mostani Magyarország területére költözni – írja Máté Mihály a Beszélőben
közölt cikkében. A kutató egyetért Nagy Pál történésszel, miszerint a
cigányok bevándorlása a Balkánról a Kárpát-medencébe nem „három nagy
hullámban” (XV–XVI. században, a XVIII. elején és XIX. második felében)
történhetett, mint azt korábban gondolták, hanem folyamatosan. Nem
„népvándorlásról” lehet tehát beszélni esetükben, hanem folyamatos
„beszivárgásról”. A cigány családok, kompániák munka és jobb
lehetőségek után kutatva bukkantak fel Magyarországon. E teóriát
igazolja a colárik (vagy colárok) példája is, akik a „piacukat követve”
jutottak el ide.
A mendikáció, a faluzás
a XIX. század végéig meghatározó cigány életforma volt hazánkban. A
megtermelt árucikkeiket élelemre vagy használati javakra cserélték,
szolgáltatásaikat „felajánlották” a paraszti gazdaságoknak,
tapasztottak, jósoltak, udvart söpörtek, dögöket takarítottak, hírt
vittek stb. „A cigány családok megélhetése tehát több tevékenység
összetett rendszerére épült” – állapítja meg Máté.
Az efféle
szolgáltatások iránti kereslet csökkenése váltásra kényszerített őket,
ugyanakkor arra törekedtek, hogy életmódjuk szerző-mozgó jellege
legalább részben megmaradjon. Az ennek következtében Erdélyben
megjelenő házaló, textíliákkal kereskedő cigányok hatósági engedéllyel
űzhették tevékenységüket. Máté Mihály az gyanítja, a colárik eredetileg
a gábor cigányok egyik csoportja lehettek, és kezdetben olyanok voltak,
akik munkájukért cserébe szőtteseket kaptak, amiket más falvakban
értékesítettek.
A házalókereskedés egyre szigorodó kontroll
alatt állt a dualizmustól egészen az 1960-as évekig. Ennek ellenére –
mint azt a levéltárakban őrzött házalókönyvekből a dombóvári kutató
nagy gonddal rekonstruálta – a colári kereskedők évente több mint 200
napig úton voltak, és 3000–3500 kilométert tettek meg. A
késő-Horthy-korszak cigányellenes intézkedései és gyakorlata erősen
korlátozták, olykor meg is bénították kereskedésüket. A kaposvári
rendőrkapitány például 1942 augusztusában azzal fordult a megyei
alispánhoz, hogy „ezeknek az iszákos és megbízhatatlan elemeknek az
ország területén való házaló kereskedése a legnagyobb mértékben
aggályos, nézetem szerint ennek megakadályozása elsőrangú érdeke az
állambiztonságnak”. 1944-ben a kereskedelmi miniszter egyenesen
betiltotta a textilárukkal történő házalást.
A korai szocialista
időszak megrendítő csapást mért a falusi–paraszti társadalomra, a
colárik felvevő piacára. Ráadásul ideológiai és rendészeti
megfontolásokból gyakorlatilag megszűnt a legális házaló kereskedelem.
A colárik kénytelen-kelletlen munkát vállaltak, főleg a MÉH vállalat
tollgyűjtői lettek, de emellett – eleinte feketén – továbbra is
ruhaneműkkel kereskedtek. Hiába volt a munkakönyves állásuk, azt
másodlagosnak tekintették, a házalás volt a fő „hivatásuk”. A
tervgazdaság hiányait ügyesen kihasználva csempészáruval, így–úgy
beszerzett textilekkel faluztak.
A colárik szembeni hatósági
bizalmatlanság a Népköztársaság évtizedeiben is továbbélt. 1960. május
20-án a Kaposváron szétszórtan élő cigányokat teherautóra rakták és
kizsuppolták őket a kaposszentjakabi cigánytelepre, ahol a ’20-as évek
óta beás cigányok éltek. Ettől kezdve a túlzsúfolt telep folytonos
feszültségben élt, egymást érték a verekedések, egymásra fenekedett a
két cigány közösség.
Ahogy enyhült a hatósági szigor, úgy
fehéredett ki a colári kereskedés. De mindvégig ott lebegett felettük
annak a veszélye, hogy a Btk. által szankcionált üzérkedés vagy
jogosulatlan haszonszerzés miatt folyhat ellenük eljárás, esetleg
közveszélyes munkakerülés miatt kerülhetnek Baracskára. A rendőrök,
hatósági személyek jóindulatára végig szükségük volt a szocializmus
évtizedei során. A kereslet áruik iránt azonban vidéken mindvégig
megmaradt.
Aránylag gyorsan motorizálódtak, eleinte bérkocsikkal
járták a vidéket, hogy aztán a nyolcvanas években már saját autójuk
legyen. Ez és életformájuk alapvetően megszabta az iskolához való
viszonyukat, a nyolc általánost kijárták, mert az kellett a
jogosítványhoz, de gyorsan bekapcsolódtak a családi üzletbe,
továbbtanulás így szóba se jöhetett.
Máté éppen ezt tekinti
mostani csapdahelyzetük egyik okának. A piacgazdaság és a fogyasztási
forradalom ugyanis megszüntette házaló kereskedésük alapját, a hiányt.
A motorizáció még a legeldugottabb falvak lakói számára is lehetővé
teszi, hogy olcsó kínai textiltermékekhez jussanak. Megszűnt az
információhiány is, a falvak lakói tudják, minek mi az ára, és az
árversenynek hála nem szorulnak rá a drágább termékek megvásárlására.
Alig maradtak tehát néhányan olyanok, akik a coláriktól vehetnének
ruhát, de ők meg annyira nyomorultak, hogy nem jelentenek értékelhető
keresletet.
Az „abroszárus” cigányok tehát újra
életforma-váltásra kényszerültek, Máté Mihály szerint azonban a
többségük munka nélkül maradt. Egyetlen kiút mutatkozik, a tanulás, „ma
már faluzásból, batyuzásból nem lehet megélni” – idézi a kutató a
dombóvári közösség legidősebb tagjának szentenciáját.
(Beszélő, 2009/10)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Bemutatkozik: Rostás-Farkas György - mese- és történetíró, költő
Ökumenikus megemlékezés tartanak a cigány holokauszt évfordulóján
Göndör Aurél Cigány humoreszk
17-18. századi népköltészetben a cigányok tréfás, ravasz, szókimondó népség