Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Bihari János, akit a császári és más európai udvarokban a magyar Rossiniként emlegettek, egyik legnagyobb XVIII-XIX. századi zenészünk. Ő alkotta meg (sokak szerint) a Rákóczi-indulót és a Rákóczi nótát is.
„Bihari – a Magyar czigányok közt Orpheus” olvasható az 1820-ban Donát János által készíte" festmény hátterében.
Orfeusz az ókori mítoszok mesés dalnoka volt. Hozzá hasonlították a ma Szlovákiához tartozó, de többségében magyar anyanyelvű Nagyabonyban, 1764. október 21-én született Bihari Jánost.
Személyét – két kortársa, a cseh vagy morva származású Csermák Mihály és a magyar Lavotta János mellett – nemcsak a saját korában, de ma is a legnagyobb verbunkos dalszerzőnek tartjuk.
A szegény családból származó művész – akinek édesapja, Bihari Ferenc is hegedűs volt – tizennyolc évesen feleségül vette a dunaszerdahelyi cimbalmos, Banyák Simon messze földön szép Éva lányát.
Hamarosan ő lett a Banyák-zenekar prímása. Apósa halála után ötfős „bandát” alapított és Pestre tette át a székhelyét.
1811-ben már nagy sikerrel játszott a pozsonyi országgyűlés követeinek, s híre rövidesen Bécsig is elért.
Hamarosan már a császárvárosba is meghívásokat kapott , ahol több szerzeményét kinyomtatták
Két magyar tánc;
Verbunkos zongorára;
Hét magyar tánc egy hegedűre;
Tizenöt magyar tánc két hegedűre.
Egyes vélemények szerint Bécsben a nagy német zeneszerző, Beethoven is hallotta játékát. 1815-ben a Napóleont legyőző uralkodók gyönyörködhettek a „magyar Rossini” zenéjében, s ugyanaz évben fellépe" a Margitszigeten, Alexandra Pavlovna orosz nagyhercegnő (József nádor ifjú felesége – a szerk.) tiszteletére rendezett mulatságon
is.
Virtuóz volt, aki valósággal lázba hozta hallgatóságát. Liszt Ferenc 1822-ben hallott a őt, s később úgy nyilatkozott róla, hogy Bihari „a cigány virtuozitás legismertebb, legünnepeltebb képviselője”.
A verbunkos illett legjobban hozzá: ráadásul ezt ő tette igazán magyarossá. Egyes vélemények szerint ő alkotta meg a Rákóczi-indulót és a Rákóczi nótát is.
A korabeli művészekhez hasonlóan nem értett a hangjegyíráshoz, hallomásból tanult, műveit mások jegyezték le.
Bihari művészetét a korabeli nagyjaink így jellemezték:
Széchenyi István így írt róla naplójában, arra utalva, hogy Bihari előadásmódja, verbunkos dalai az ősi hun-magyar múltból eredezhetnek: „Ennek a halhatatlan Biharinak őse bizonyára karmester volt Attila udvarában.”
Kazinczy Ferenc, a nagy irodalomszervező és nyelvújító pedig így emlékezett rá:
„Ameddig csak magyar zene lesz, Bihari úgy fog élni a hálás emlékezetben, mint a magyar verbunkos tánczene vitathatatlanul legnagyobb költője”.
Sajnos azonban Biharit súlyos baleset érte. 1824 decemberében, Egerből hazafelé Gyöngyös és Hatvan között felborult a kocsijával. A bal kezét törte, s csontjai bár összeforrottak, karjának hajlékonysága elveszett.
Habár Pozsonyban még egy királynéi koronázáson részt vett , virtuozitása végleg odalett . A prímásságról is kénytelen volt lemondani, csak kísérhette saját zenekarát. A sikert megízlelő, ám kedvetlenné váló, sokszor az italhoz menekülő Bihari 1827. április 26-án elszegényedve halt meg.
Nyolcvannégy szerzeményt kötnek a nevéhez, de vélhetően ennél többet hagyott ránk.
Ma hazánk egyik legnépszerűbb néptáncegyüttese viseli a nevét.
Bihari János mellszobra a második világháborúig állt a Margitszigeten
1928-ban a fővárosi Margitszigeten szobrot emeltek a tiszteletére, ami a II. világháborúban elpusztult. Helyén 1969-ben egy újat avattak.
1981 óta az alföldi Abonyban dombormű, 2005-től pedig Dunaszerdahelyen is szobor emlékeztet munkásságára.
Bihari János- (1764-1827) zeneszerző, cigányprímás. A XIX. század elejének ünnepelt prímása, zenekarával a főúri udvarokban fellépő művésze. Néhány szerzeményét később a klasszikus zenészek is feldolgozták.
Persze Bihari hercegprímás munkássága mellett más művésztársakra is érdemes odafigyelnünk. Ilyen például:
Sárközy Ferkó (?–?) Patikárius Ferkó és Kecskeméti Józsi mellett az 1850-es évek harmadik legnépszerűbb cigányprímása, a Bihari bandájában muzsikált Sárközi János fia. A „Kossuth cigányhadnagyaként” ismert zenész ott volt Budavár bevételénél, Komáromnál, a debreceni ütközetben. Kossuthnak verbuváló zenekarának tagjait Egressy Béni válogatta, ruházta és élelmezte. Itthon és külföldön egyaránt nagy népszerűségre tett szert. Ő muzsikált Ferenc József koronázási ebédjén, s a magyar zene külföldi terjesztőjeként is nagy nevet vívott ki magának. Fellépett a párizsi világkiállításon és 1875-ben Edward herceg félévre Angliába szerződtette.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Sárosi Bálint írja Bihari Jánosról a Cigányzene című művében