Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szabadság vs. rabszolgaság. Cigányok az Oszmán Birodalomban
Egy régebben általánosan elterjedt nézet szerint a cigányok 15. századi, Nyugat-Európa felé tartó vándorlásának fő oka a törökök előli menekülés volt. A kutatók mai álláspontja szerint azonban a török hadsereg sok cigány számára jelentett munkalehetőséget, így nem előlük menekülve, hanem inkább velük együtt érkeztek a Balkán-félszigetre (mint katonai segédcsapatok tagjai vagy a hadseregnek dolgozó kézművesek.) A későbbiek során sokan letelepedtek a délkelet-európai térségben, mivel a cigányok jóval kedvezőbb feltételeket és gazdasági lehetőségeket találtak az Oszmán Birodalomban, mint Európa többi országában. Bár a cigányok a birodalom társadalmának legalsó fokán álltak, mégis annak részét képezték, mivel többségük megtalálta helyét a térség gazdasági szerkezetében. Sőt, némely csoportjaikat igen nagy becsben tartották. Például 1582-ben, III. Murád szultán egyik unokájának körülmetélését követő ünnepen cigány seprűkészítők, zenészek, táncosok, medvetáncoltatók és kovácsok is jelen voltak.
Vándorkaraván az 1870-es évek Londonjában
Az Oszmán Birodalom európai területein vélhetően egy spontán integrációs
folyamatról beszélhetünk. Egy osztrák utazó, aki 1740-ben járt Nis
környékén, úgy látta, hogy a vándorlás itt nem volt olyan széles körben
elterjedt, mint az általa ismert cigányok, a „mi egyiptomiaink”
esetében. Egy 1830-as években készült leírás szerint pedig: „Törökországban
ők [a cigányok] tényleg a társadalom hasznos tagjaivá váltak… Többnyire
fuvarosok, lókereskedők, kocsikészítők, patkolókovácsok, rézművesek,
bádogosok, bányászok, aranyművesek, zenészek, rendőrök és hóhérok.” A
„szabadabb” élet azonban nem volt jellemző az Oszmán Birodalom minden
területére. A két román fejedelemségben, Havasalföldön és Moldvában
(amelyek a középkor vége óta az Oszmán Birodalom vazallus tartományai
voltak) a cigány származású, illetve cigánynak tartott emberek nagy
része a 19. század közepéig rabszolgasorban élt.
A kutatók körében nincs konszenzus a cigány rabszolgaság kialakulásáról.
Egy román történész, Viorel Achim szerint a rabszolgatartás hagyományát
a románok közvetlenül a tatárok társadalmi rendszeréből örökölték.
Mikor a cigányok a román fejedelemségek területére érkeztek, a
rabszolgaság ott már működő intézmény volt. A helyi társadalomtól eltérő
jövevényekkel úgy bántak, mint a szintén idegen tatárokkal, s miután ez
utóbbiak (kis számuk miatt) beolvadtak, a cigányok lassan
„kisajátították” ezt a társadalmi intézményt. Ezt jelzi, hogy a 16.
századra a tigan szó egyenlő lett a rabszolgával.
A román területeken élő cigányok nem alkottak homogén népességet,
különféle csoportjaik eltérő foglalkozásokra szakosodtak, saját
kulturális és nyelvjárási vonásokkal rendelkeztek. Három fő csoportjuk
volt, aszerint, hogy kik birtokolták őket: a fejedelem, a kolostorok és a
bojárok [román főnemesek] rabszolgái. Különféle tevékenységeket
folytattak, voltak például aurarii (aranymosó cigányok), ursarii
(medvetáncoltatók), lingurarii (kanalasok), és lăieşii (sátoros)
vándorcigányok. Ez utóbbiak elsősorban kovácsok voltak. A cigány
rabszolgaság intézménye sok szempontból eltért az amerikai „fekete
rabszolgaságtól”.
Egy bolgár szerzőpáros, Elena Marushiakova és Veselin Popov szerint
voltak olyan rabszolgacsoportok, amelyek a helyi jobbágyságnál kedvezőbb
helyzetben éltek. Sőt, Ştefan Răzvan cigány rabszolgaként látta meg a
napvilágot, és 1595-ben öt hónapig Moldva fejedelme volt. Másrészt, ha a
18. század előtt egy szabad ember rabszolgával házasodott, ő és
születendő gyermekei is elveszítették szabadságukat. Ezek a kiragadott
példák arra utalnak, hogy egy heterogén rendszerről volt szó, ahonnan a
feljutás éppúgy lehetséges volt, mint a lecsúszás.
A 19. században a rabszolgaság egyre inkább „szalonképtelenné” vált.
Mihail Kogălniceanu, liberális román politikus még személyesen is
láthatta a rabszolgaság „működését” fiatal korában: „Az ország
alkotmánya a cigányokat tárgyként eladható és megvásárolható dologként
kezelte (…) láttam Iaşi utcáin kezükön és lábukon láncot hordó emberi
lényeket, sőt egyesek még a homlokukra tűzött és örvvel a nyakukba
erősített szarvakat is viseltek. (…) A férjétől elragadott nő, a
szüleitől elrabolt leány, a szülőanyja kebléről letépett gyermek, akiket
egymástól elválasztva, elhurcolva, adtak el szerte egész Romániában a
különböző vásárlóknak.”
Végül az egyre erősödő külső és belső nyomás hatására a moldvai Államtanács 1855. december 22-én megszavazta „a rabszolgaság megszüntetéséről, a megváltás szabályozásáról szóló és a felszabadított cigányok adózását előíró törvényt”,
melyet többek között a fent említett Kogălniceanu dolgozott ki. (Ezt
követően 1856 februárjában Havasalföldön is törvénybe iktatták a
cigányok felszabadítását.) Látható, hogy az Oszmán Birodalom különböző
területein milyen eltérő utakon illeszkedtek be a cigány közösségek a
helyi társadalmakba. A képet leegyszerűsítve azt is mondhatjuk, hogy
egymás mellett zajlott egy spontán és egy kényszerített integrációs
folyamat.
Abból a szempontból, hogy bizonyos foglalkozásokhoz, megélhetési stratégiákhoz milyen tulajdonságokat kapcsoltak a nem-cigányok, igen tanulságos lehet számunkra Kovács János tanulmánya, amely 1895-ben jelent meg az Ethnographia hasábjain, 'A czigányok Szegeden' címmel. A dolgozat a kor tudományos színvonalán állva mutatja be a szegedi cigányok közel kétszáz éves történetét. A cigány kovácsok az 1700-as évek elején jelentek meg a városban, és hamarosan konfliktusba keveredtek a helyi kovács céhekkel, akik - vevőkörük csökkenésétől tartva - a városból való kitiltásukat kérték a hatóságoktól.
Sztereotípiákat hozott a filmgyártás hajnala is
A céhmesterek tiltakozása ellenére végül a „magistratus (…) a kovácsoló czigányokat tűrni rendelte”, mivel valós piaci igényeket elégítettek ki. Ezzel együtt a felmerülő problémákért szerzőnk is jórészt a „fárao-népének rakonczátlan és gonosz, (…) inmorális, fegyelmet türni nem akaró és nem bíró”
természetét teszi felelőssé. (Középkori, egyiptomi eredetről szóló
mondák nyomán Magyarországon sokáig a „fáraó népének” is nevezték a
cigányokat.)
Miután a cigányok letelepedtek a számukra kijelölt területen, egyre
jobban integrálódtak a település gazdasági szerkezetébe. Persze ez sem
ment zökkenőmentesen - bármilyen területen jelentek meg az új
munkavállalók, ott konkurenciát jelentettek. A kovácsmesterség mellett
megjelent a „lócsiszárkodás”, a zenélés („hangászok”), de voltak, akik
varrónőként vagy kőművesként dolgoztak az 1838-ik évi kimutatás szerint.
Az akkor összeírt 104 családból (264 fő) mindössze a 76 éves Bakró
Mátyás neve mellett volt feltüntetve, hogy „koldus”!
Kovács János szavaival: „Nem csodálhatjuk tehát, hogy Szegeden a
czigányság hamar polgáriasodott és átvette az itteni lakosok szokását és
életmódját, sőt ruházkodását is.” A 19. század második felére
kialakult harmonikus együttélés időszakában már nem találkozunk a
korábbi (általánosító) negatív jelzőkkel. A cigányokról az általuk űzött
foglalkozások mentén rajzol pozitív képeket a szerző: „(…) azt hiszem a sarkantyú se pengett oly élesen, ha nem a fecskeszájú Gondi verte fel a kordováncsizmára” vagy „Nem tudott a mi népünk czigánymuzsika nélkül mulatni.”
A „másikról” alkotott kép mindig valamilyen interakciók mentén alakul
ki, formálódik. A fenti néhány példából talán kiderül, hogy az
„úgynevezett” cigányok kimondottan sokféle „alakban” (megbecsült kovács,
gyanús jósnő, kiváló zenész, aranymosó, derék rézműves, elnyomott
rabszolga stb.) jelentek meg a 19. században a „nem-cigányok” számára. A
homogén, egyszerűsítő és sztereotip kategóriák használata tehát
semmiképp sem lehet célravezető - napjainkban sem.
Az idézetek forrásai:
Achim, Viorel: Cigányok a román történelemben. Budapest, Osiris, 2001.
Bindorffer Györgyi: Sztereotipizáció az interetnikus kapcsolatokban. In:
Bakó Boglárka - Papp Richárd - Szarka László (szerk.): Mindennapi
előítéleteink. Társadalmi távolságok és etnikai sztereotípiák. Budapest,
Balassi, 2006. 9-35.
Erdős Zoltán: Értelmezés és megértés. A magyarországi cigányság korai
történetének historiográfiája. In: Iskolakultúra 2007. 11-12. sz.
129-144.
Ficowski, Jerzy: The Gypsies in Poland. History and customs. Varsó, Interpress Publishers, 1989.
Fraser, Angus: A cigányok. Budapest, Osiris, 2002.
Fritschius, Ahasverus: Történeti-politikai diatribé a cigányok
eredetéről és szokásairól. (1660) In: Magyar László András (szerk.): A
cigányok. Három korai tanulmány a cigányokról. Budapest, Orpheusz, 1998.
Kogălniceanu, Mihail: A cigányok felszabadítása. In: uő: A parasztság sorsának könnyítése. Bukarest, Kriterion, 1975. 153-218.
Kovács János: A czigányok Szegeden. In: Ethnographia 1895. 3. sz.
Marushiakova, Elena - Popov, Vesselin: Gypsies in the Ottoman Empire. Bristol, University of Hertfordshire Press, 2001.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Bemutatkozik: Rostás-Farkas György - mese- és történetíró, költő
Ökumenikus megemlékezés tartanak a cigány holokauszt évfordulóján
Göndör Aurél Cigány humoreszk
17-18. századi népköltészetben a cigányok tréfás, ravasz, szókimondó népség