Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Egy újabb keletű példa a monoki polgármester szociális kártya ötlete, mely a hírek szerint igencsak ragadósnak ígérkezik és szinte egyöntetű lakossági támogatás élvez. A „nép” és a polgármesterek már csak olyanok, hogy látják vagy fülükbe jut, hogy egyes segélyezettek gyermekei éheznek, miközben szüleik naphosszat cigarettával a szájukban, pohárral a kezükben a játékgépet bűvölik. Kerüljön hát kártyára a segély, de ezzel a kártyával ne lehessen fizetni cigarettáért, alkoholért, játékgépezésért stb.
A szociális kártyát
országosan, mindenkire és minden szociális juttatásra vonatkozóan
kellene bevezetni (már csak azért is, hogy összegezhetők legyenek a
különböző juttatások). A monoki és más polgármesterek csak azt tudják
tenni, amit tesznek, miközben várják, hogy államosítsák ötletüket.
Kérdés,
hogy mivel lehet ezt ellenezni? Az Országos Cigány Önkormányzat volt
sajtófőnöke nemes egyszerűséggel őrületről és demagóg pártolókról, meg
jogok elvételéről beszél (mármint az a jog kerül elvételre, hogy „maguk
válasszák meg, hol és mire kívánják elkölteni juttatásukat”), meg
arról, hogy a segélyezettek „a kistérségekben még működő néhány
vállalkozó totális kiszolgáltatottjaivá válnának”, mert kinek van kedve
a falu egyetlen boltjából a következő falu egyetlen boltjáig
gyalogolni. Ez a jogvédő.
A modernizátor pedig tudja, hogy ezt
a lépést a problémás 3% érdekében kell megtenni, és nem a problémátlan
97% miatt nem megtenni. A szociális kártyát mindenkinek el kell
juttatni, aki a gyestől a családi pótlékig szociális juttatásban
részesül (ezzel elhárítottuk a diszkrimináció vádját). Hogy mit és hol
lehet e kártyával fizetni, az legyen társadalmi és törvényhozási vita
tárgya. Az elérni szándékozott cél továbbra is kijátszható, a
természetbeni juttatásoknak bizonnyal továbbra is lesz másodlagos
piaca, de legalább a mainak töredékére szűkül.
A ballib és a helyzetbe hozottak
szövetségének van még egy fontos vonatkozása. Azzal, hogy utóbbiak
elfogadták, miszerint harcuk kizárólag polgárjogi küzdelem, lényegében
lemondtak arról, hogy a cigányság felzárkóztatásának költségigényéről
beszéljenek, kollégiumokról, egész napos iskolákról, iskolai
felügyelőkről, fegyelmezőkről, tanár-asszisztensekről, tanodákról,
ösztöndíjakról stb. Ez sokba kerülne, míg a mindenkit megillető
polgárjog kivívása szinte semmibe sem. Leszámítva az úgynevezett
esélyegyenlőségi terv elkészítését.
A ballib
értelmiségi-ideológiai elit tehát úgy vonta érdekkörébe a cigány
értelmiséget, hogy az ne legyen akadálya másik szövetségesével, a
gazdasági elittel való együttműködésének. E szövetség keretében az
általa cserére kínált egyik termék olyan ideológiák kidolgozása és
propagálása volt, melyek indokolják a jövedelmek gazdasági elithez való
folyamatos átcsoportosításának fölöttébb kívánatos voltát. A cigány
polgárjogi küzdelem jól összeillet ezzel. A ballib
értelmiségi-ideológiai elit a gazdasági elit érdekében lényegében
„pacifikálta” a cigány értelmiségi elitet. Legfeljebb néhány
nagyobbszájú alapítványába kellett némi pénzt tenni.
Az ó szövetségnek vége, ideje az új szövetséget
létrehozni. Ezt az új szövetséget a politikai középnek a Mózes-fajta
cigány vezetőkkel kell megkötnie. Azokkal, akik a cigányságot át
akarják vinni a túlsó partra, aki ezért hajlandó pörölni, könyörögni,
rimánkodni, fenyegetni, stb. Aki tudja, hogy a cigányságnak
kultúraváltásra van szüksége, és hajlandó ennek élére állni. Mert csak
így lehet a modernitás korába belépni. És aki tudja, hogy a történelmi
romanticizmus önbecsapás. És a cigányságnak legkevésbé hazugságokra van
szüksége.
Kérdés, hogy hol vannak ilyen vezetők. Sehol, de
mindenütt. Ritkán a szervezetek látható tisztségeiben. Helyi vezetőként
vagy potenciális vezetőként léteznek. Okosak és felkészültek. Néhány
szabatos mondatban és a realitások talaján állva képesek megfogalmazni,
hogy ott helyben mi az, ami leginkább előre vinné közösségüket. (Abba a
néhány mondatba viszont hosszú évek kiérlelt tapasztalatát fogalmazzák
bele.) Nem illuzionisták és nem túlfeszített lényeglátók. Nem
médianyilvánosságot, közéleti sikert és gazdagságot akarnak. Csak azt,
hogy közösségük egyet előre képjen. Aztán még egyet. És így tovább. És
ezért pörölni, könyörögni, rimánkodni, fenyegetni stb. is hajlandók. A
szövetséget kötő másik félnek a szövetségi szerződés keretében
mindehhez a forrásokat kell biztosítania. Minimum évi 150 milliárd
forintot. Tízszer annyit, amennyit egy évtized alatt az Állami
Számvevőszék jelentése alapján az integrációra – minden látszat nélkül
– eltapsoltak.
Véleményem szerint az elmúlt két évtized
egyetlen olyan cigány vezetőt termelt ki, aki zászlóra tűzhető. Ez
Bogdán János, a Gandhi Gimnázium alapítója és első igazgatója. Már 1999
óta nincs velünk. Autóbalesetben halt meg. Aznap is egy cigánygyerek
családjához ment. Pörölni, könyörögni, rimánkodni, fenyegetni. Mert,
értsék meg, a gyereknek muszáj iskolába járnia, muszáj tanulnia, muszáj
tudásra szert tennie.
Mit tegyen az Új Szövetség?
A
cigányság nem csak Magyarországon, hanem a környező országokban, és
mindenütt, ahol egyes csoportjai megtalálhatók, társadalmi konfliktusok
középpontjába került szinte már megjelenése pillanatától, és e
konfliktusok szerkezete meglehetősen hasonló. Persze vannak egyes
csoportjai, melyekre ez kevésbé igaz, és vannak szép számmal a
társadalomba integrálódott cigány emberek, akire meg egyáltalán nem. De
ez csupán szabályt erősítő kivétel. A Vörös-tengeren csak bátor egyesek
és kisebb csoportok keltek eddig át, maga a „nép” még mindig a parton
toporog.
A cigányság premodern. De a kívülállás kultúrája nem
pusztán a premodernség (egyik) megnyilvánulása, hanem a modernitás
befogadása elé épített mesterséges és – ismerjük el – nagyon hatékonnyá
konstruált akadály. Az olyan szófűzérek, mint a halmozottan hátrányos
helyzet, meg legyen jobb a gyermeknek – csak a felszín fecsegése. A
cigányság számára az iskola a többségi társadalom által gyermekeikre
kényszerített, semmire vagy nagyon kevésre jó intézmény. Mert azt a
tudást, ami a cigányélethez kell, a szűkebb és tágabb család
adja át a gyermeknek. A modernitás világában a tudás továbbadója az
iskola, a szülő „csak” neveli gyermekét (jó esetben), jellemet,
viselkedési kultúrát, az emberi kapcsolatok alakításának mintáit stb.
adja át. A modernitás világában a szülő támogatja az iskolát, néhány
éves gyermeknek már azt szuggerálják a fejébe, hogy egyszer iskolába
fog járni és ott rengeteget kell tanulnia, de megéri. S ha nem ez
történik, bűntudatot érez, hogy helytelenül cselekedett. A cigányszülő
és a cigánygyerek nem ezt érzi. Hanem a nyűgtől való szabadulást.
Kevesen
értették, hogy mi is történt a közelmúltban Sajókazán. Egy ottani
szülőpárt másodfokon 16-16 hónapos letöltendő szabadságvesztésre
ítéltek, mert nem tettek eleget azon törvényi kötelezettségüknek, hogy
iskolába járassák gyermeküket (elméletileg jártak, gyakorlatilag
viszont nem. Rengeteget igazolatlan hiányzásuk volt). A 13 éves Anna és
a 10 éves Adrián még mindig csak másodikos. És nem az eszükkel volt
baj. Az osztályfőnök, az iskola, a jegyző, az illetékes szervezetek, a
rendőrség stb. tette a dolgát, így jutott az ügy másodfokra és
letöltendő szabadságvesztésig. A szülők az ítélet kimondásáig
elkerülhették volna a börtönt azzal, ha kérik gyermekeik állami
gondozásba vételét, mondván hogy nem képesek nevelésükre. De nem
kérték. Indoklásként ilyenkor szokott következni a romanticista szöveg:
mert a cigányok szeretik gyerekeiket.
Valójában az történt,
hogy e sajókazai szülőpár hitet tett az „igaz” cigányság, a kívülállás
kultúrája mellett, és azért mártíriumot és kész volt vállalni. A
keresztény hitvallókat, mert nem hódoltak pogány isteneknek, oroszlánok
elé vetették. A cigány hitvallók, mert nem hódoltak azon gádzsó
tarkamacskának, hogy iskolába kell a gyermekeknek járniuk, mennek a
börtönbe. A sajókazai felsős cigánygyerekek viselkedésükkel nem azért
lehetetlenítik el a tanítást és mennek majdnem neki a tanároknak, mert
neveletlenek, rosszak, kamaszodnak stb., hanem azért, mert ők a cigány
kultúra – talán öntudatlan – lánglelkű harcosai egy ellenséges,
kultúrájukra törő idegen világgal szemben. Az alsósok ezt még nem
tudják, ők még hálásak a tanító néninek mindenért. Aztán körülbelül 10
éves kortól megkezdődik cigánnyá szocializálásuk, bevonásuk a
(nagy)család ügyeibe. És az iskola által kezelhetetlenné lesznek. A
szociológus meg csodálkozik, hogy míg az alsós cigánygyerekek
aspirációi nem nagyon térnek el a nem cigány gyerekekétől, a felsősöké
már annál inkább. Mi történhetett? – kérdezi. És nem érti. Magyarázatai
tévesek. (Sólyom László köztársasági elnök mondta nemrég egy
konferencián, hogy a cigányság „agyonkutatott”. Úgy fogalmaznék:
„rosszul kutatott”. A kutatások kérdései és a kapott válaszok
értelmezése igen gyakran ideologikus prekoncepciókon alapul. A
cigányokról valójában igen keveset tudunk.)
Cigány kulturális forradalom
A
fentiek hosszú évek alatt kristályosodtak ki bennem. Évekig nem tudtam
mit kezdeni egy jelenettel. Az iskola végre megához csábított egy
letagadhatatlanul és összetéveszthetetlenül cigány tanítónőt, remélve,
hogy az könnyebben ért szót a cigánygyerekekkel. Hát nem értett. A
szülők ugyanis igen hamar kimondták az ítélet: „nem cigány!” Ő nem
annak mintája volt, hogy mivé lehet a cigány, ha tanul, ha szorgalmas,
ha igyekszik, ha elszánt stb. Hogy a gádzsók is tisztelik eszéért,
becsülik szorgalmáért, szeretik szeretetreméltóságáért. A szemükben
csupán egy áruló volt, aki feladva a kívülállás kultúráját, átlépett a
„belülállás” világba.
Mindez nagyon sarkos, élére állított,
szélsőséges példa volt. A helyzet általában jobb, mert – mint
említettem – a magyarországi cigányság a posztszovjet térség leginkább
integrált cigánysága. De a mechanizmus kétségtelenül ez. És ebből az
következik, hogy a cigányság társadalmi felemelkedésének kulcskérdése,
hogy miképp lehet megakadályozni a 10-14 éves gyerekek „cigánnyá”
szocializálását, miképp lehet végigvinni egy olyan cigány kulturális
forradalmat, mely a kívülállás kultúrája helyébe a 21. század
követelményeivel harmóniában levő „belülállás” kultúráját állítja.
Vagyis Mága Zoltán, Kállai Ernő, Mohácsi Viktória, Teleki László,
Farkas Flórián, Horvát Aladár stb. kultúrájának kell(enne)
győzedelmesen kikerülnie a belcigány kultúrharcból. Ez a győzelem akkor
következik be, ha a felnövő purdék Mága Zoltánok, Kállai Ernők, Mohácsi
Viktóriák stb. akarnak lenni, és nem kamatos emberek, vastag
arányláncos maffiózók, lányfuttatók, csicskatartók stb. Akiktől
legfeljebb luxusautóikat irigylik, de nem az életüket.
Mindebből
az is következik, hogy az integráltnak, antiszegregációsnak nevezett
oktatás erőltetése pótcselekvés, téves koncepción alapuló zsákutca. A
nem cigány gyerekek és az integrálódni kívánó cigány családok gyermekei
a kívülállás kultúrájának ifjú harcosai elől menekülnek. Ezen ifjak
megszelídítésére a legkorszerűbb pedagógiai módszerek is hatástalanok,
ha az nem a kultúraváltás folyamatába épül. A megoldás az önkormányzati
iskolarendszerből kiváló állami iskolarendszer, erősen centralizált
irányítással, területi igazgatókkal, élén főigazgatóval. Az
önkormányzati iskolarendszerrel párhuzamos állami iskolarendszer már
kormányzati szinten is felmerült, lényegében mindenki támogatta
(elvileg, mert részletes tervek, koncepciók nem készültek vagy nem
azokat nem hozták nyilvánosságra), kivétel a ballib
értelmiségi-ideológia elit érintet osztaga.
Bő száz éve a
mindenkori magyar kormány azt a hibát követi el, hogy nem veszi saját
kezébe a cigányügyeket, az önkormányzatokat próbálja ilyen-olyan
eszközökkel rávenni a rendezésre, akik ehhez se elegendő forrással, se
megfelelő felkészültséggel, se adminisztratív kapacitással, se
eltökéltséggel, se ebbéli munkájuk eredményességébe vetett hittel nem
rendelkeznek. Most éppen az van soron, hogy az önkormányzatok európai
uniós támogatást csak akkor vehetnek igénybe, ha esélyegyenlőségi
tervet készítenek, elősegítve a cigányok társadalmi integrációját.
Hát
így nem fog menni. A minisztériumközi bizottságosdinak, a
cigányügyekkel sokadik feladataként foglalkozó miniszterek világának
véget kell vetni. Egy kézben kell összpontosítani az eszközöket, a
hatásköröket, a forrásokat. És egyszemélyi politikai felelős kell. Egy
miniszter, aki a Társadalmi Integráció Minisztériuma élén áll. Ezt a
minisztériumot 2010-ben, a következő kormánynak létre kell hoznia.
Németh György
A szerző szociológus-közgazdász
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Bemutatkozik: Rostás-Farkas György - mese- és történetíró, költő
Ökumenikus megemlékezés tartanak a cigány holokauszt évfordulóján
Göndör Aurél Cigány humoreszk
17-18. századi népköltészetben a cigányok tréfás, ravasz, szókimondó népség