Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Részlet Bardócz István Rézműves Melinda néprajzkutatóval készített interjújából
A cigányoknak meg kell élniük identitásukat, kultúrájukat, hogy teljes értékű tagjai lehessenek a magyar társadalomnak – mondja az első európai roma tájház tulajdonosa.
Van egy tájháza, amelyet saját erőből, saját pénzen és saját szerelemből működtet. Miről szól ez a történet?
Jó
kifejezés, hogy saját szerelemből. 1995-ben végeztem az egyetemen, és
úgy gondoltam, hogy szeretnék valami maradandót alkotni a cigány kultúra
területén. A roma folklór már ismertebb volt, ezért a tárgyi néprajz
területét választottam. 2001-ben megvásároltam saját pénzemből egy kis
szoba-konyhás épületet Hodászon, a szülőfalumban.
Egy rossz állapotú, sárfalazatú házról
van szó, a cigány telep közepén. Sikerült támogatást szereznem a
felújítására, és a közösség idősebb tagjaival a telken építettünk még
egy félig földbe ásott kunyhót, ami a II. világháború időszakának
lakhatási körülményeit ábrázolja. A házat jelenleg is egyedül, önerőből
működtetem. Ez az első roma tájház Magyarországon és Európában.
Azt
tartom a legfontosabbnak, hogy a helyi közösség értékként tekint az
épületre. Nem a szegénykultúra, hanem a roma kultúra részeként fogják
fel, hogy a 60-as években ilyen, 1945-ben pedig olyan körülmények között
éltek.
A legtöbb ott szervezett program családoknak szól. Nem
tudok csak gyerekprogramot szervezni, mert jön az anyuka is, a testvér
vagy a nagymama is. Olyan kézműves foglalkozásokat, vetélkedőket
tartunk, amikre mindenki jönni akar; ilyenkor spontán mesél a nagyszülő
az unokájának arról, hogy milyen volt ezen a spóron főzni, hogy hol
aludtunk.
Történetek elevenednek fel a közeli és a
távoli múltról. Gyakran tapasztalom, hogy amikor a régmúltról beszélünk
egy gyereknek, akkor az olyan, mintha mesélnénk: nem kézzelfogható. De
amikor látja, hogy mindaz hol történt, akkor elhiszi, megmarad benne és
remélem, hogy tovább élteti.
Értéket teremtettünk a közösségen
belül a roma kultúrának. Itt tartják például a népismereti órákat a
helyi és a szomszédos településekről is.
A programokat ön szervezi Pestről?
Én
és a baráti köröm. Részt vesznek bennük helybeli önkéntesek, és persze
pályázunk is. Az az álmunk, hogy a telken épüljön egy újabb ház, amiben
állandó kiállítást szervezhetünk, merthogy elkezdtem hangszereket
gyűjteni és fotókat vásárolni.
Saját pénzből szintén?
Igen,
és felajánlásokból. Van egy megállapodásunk a helyiekkel: ha én valamit
elintézek nekik, elolvasok egy kérvényt, vagy segítek megírni egy
hivatalos levelet, akkor adnak egy tárgyat, amiről úgy gondolják, hogy a
háztartásban vagy a munkában feleslegessé vált.
Nagyon jó lenne
mindegyik korosztálynak, ha épülhetne egy másik épület, ahol a
kiállítások mellett volna egy közösségi tér. Amikor rajzfoglalkozás van,
akkor a megnövekedett létszám miatt a szoba-konyhában leszűkülnek a
terek. Szeretnénk szakkönyvtárat, kutatószobát és pajtaszínházat is,
ahol néptánc táborokat csinálhatnánk. Ha ezt modell-értékűen tudnánk
működtetni, azzal motiválnánk például egy baranyai település roma
közösségét, hogy ott is létesítsenek falumúzeumot vagy tájházat.
A helyiek hogyan fogadták a kezdeményezéseit?
Jól.
Aki a kultúrával foglalkozik egy kisebb településen, az biztos, hogy
valamilyen szinten megszállott. Aki a saját pénzét öli ebbe, az lehet,
hogy kicsit dilis is. Láttam a tekintetekben, hogy azt gondolják: jót
akarok, de miért fontos ez nekem? Sokat beszélgettünk erről, majd
segítettek a felújításban, nyaranta segítenek tapasztani az épületet. A
félig földbe ásott kunyhót ők csinálták. Két-három éve már nagyon sűrűn
ajánlják magukat gondnoknak. Nagyon megtisztelő, hogy gondnokok akartok
lenni, csak nem tudok érte fizetni – mondom ilyenkor.
A ház egyébként akkor nyit ki, amikor bejelentkeznek a látogatók. Jártak már ott Budapestről, a Dunántúlról és külföldről is.
Amikor
dolgozik, akkor is azok a motivációi, ami a tájházzal. Mik a legnagyobb
eredményei a roma kultúra terjesztése és elfogadtatása terén?
Nagyon
fontos volt, amikor a munkahelyemen, a Fővárosi Önkormányzat Cigány
Házban néprajzi kutatótáborokat szerveztünk – hogy a kultúránál
maradjunk. A táborokban 20-25 roma és nem roma fiatal vett részt,
akikkel településről településre jártunk. Minden fiatal választott egy
kutatási témát, például a mese, a ballada, a táplálkozási szokások, az
élettörténetek és a népi mesterségek közül.
A résztvevők
többsége városi fiatal volt, ők nagyon sokat tanultak. A helyi
közösségnek is fontos volt, hogy hozzájuk mentünk, és őket kérdeztük a
mindennapi életükről. Természetesen a problémáikat is elmesélték, a
nehézségeiket, a gondjaikat, és egy idő után a kultúráról is megnyíltak.
Megjelent egy kiadvány az első két táborról, és még mindig ott van
60-70 darab kazetta, amelyek anyagát fel kellene dolgozni. A táborokkal a
helyi közösségnek azt közvetítettük, hogy fontos a kultúra,
gyakoroljátok, merjétek megélni, nem jelent szegénységet, a diákok pedig
szellemileg építkeztek.
Ugyanúgy fontos, amikor gyerektáborokat,
folklórtáborokat, alkotótáborokat szervezünk. A gyerekek itt
természetes módon megélhetik az identitásukat, és minden ismeretet
megpróbálunk nekik megadni, amit az iskolában nem kapnak meg saját
identitásukról, másságukról. Rádöbbenek, hogy ez nem hátrányt, hanem
gazdagságot jelent.
A gyerekek, akikkel foglalkoznak, komplexusoktól terheltek? Nagyon sok negatív élményük van?
Igen, nagyon sokaknak.
Ezek a cigány-magyar együttélésből adódó frusztrációk?
Abszolút. Abból, amit az iskolában ők saját maguk élnek meg, és abból, ami a szüleikkel történik.
Például
tavaly a roma irodalomról, képzőművészetről beszélgettünk velük. Nem
tudtak felsorolni roma képzőművészeket, alig tudtak írókat, költőket
megnevezni. Még a zenéhez szóltak hozzá leginkább, de a történelmünkről
semmit sem tudtak. Ezután ismereteket szereztek, csoportokban maguk
dolgozták fel a témákat, és az identitásuk sokkal gazdagabb, mélyebb
lett. Utána azt mondhatták: van mihez kötődnünk, van mire büszkének
lennünk. Éppen az ilyesfajta képzés hiányzik az iskolából, az oktatási
rendszerből.
A mostani oktatási rendszer, a pedagógusképzés
nincs felkészülve arra, hogy egy osztályközösségben különböző
nemzetiségű gyerekek vannak, különböző kultúrával rendelkeznek, és ebből
a pedagógus többletet, gazdagságot hozzon ki. Fontosnak tartom, hogy a
gyereknek legyen lehetősége az iskolában főműsoridőben, 8 órától fél
háromig a saját identitását megélnie, és azt, hogy a kulturális és
nyelvi mássága gazdagságot és nem hátrányt jelent.
Ez azért
nagyon fontos, hogy a felnövekvő nemzedék itthon érezze magát. A 15-16
évesekben mostanában felerősödik az idegenérzet. Azt mondják,
felnőttként elmennek innen. Mit mondhatnék erre? Azt, hogy próbálják meg
máshol, ahol természetes, hogy színesek az emberek, viseletben járnak.
Nézzük meg Párizst, nézzük meg Londont. Itthon merne valaki színes
lenni!
Elég nagy rálátása van a cigány-magyar együttélésre és az indulatokra. Mi változott az elmúlt 20 évben?
Amikor egy roma gyerek intézménybe kerül, mindenképp érezni fogja, hogy ő más, ha hamarabb nem éreztették vele. Van egy kultú ra,
amiben nevelkedünk, az intézményekben pedig megtanulunk egy másik
kultúrát: csakúgy mint a mindennapi életben, lépésről lépésre.
Én
a magyar kultúrát, úgy gondolom, ismerem, és a roma kultúrát is
ismerem, és pontosan tudom, hogy hol a helyem. De nagyon sok esetben nem
én jelölöm ki a helyem, hanem kijelölik számomra. Amikor ez nincs
egyensúlyban, akkor van probléma.
A szüleim idejében volt
munkájuk az embereknek. Igaz, hogy ingáztak az építőiparban, az én
édesapám is kéthetente járt haza Budapestről, ilyenkor szombat
délutántól vasárnap délutánig volt otthon, de akkor legalább volt
kiszámítható fizetésük az embereknek. Most a legtöbb településen nincsen
kiszámítható, biztos jövedelem, ami kiszolgáltatottá tesz. Ezt felnőtt
emberek - különösen a férfiak - nagyon nehezen viselik.
Amikor egy család nem tudja, hogy egy
hónapban mennyi pénzt kell beosztani, akkor az nagyon nagy
feszültségekkel jár a családon belül is és azon kívül is. Amikor egy
közösségen belül vagy egy településen belül igazságtalan helyzeteket
látnak az emberek, akkor még több feszültség keletkezik. Fontos az is,
hogy egy közösség hogyan tudja helyben megoldani a problémáit.
Fontos
az is, hogy egy közösség hogyan tudja helyben rendezni a problémáit.
Vegyük a munkahelyteremtést. Ezt is meg kellene oldani, és hosszú távra
kellene megoldani. Akkor, amikor bezárnak egy üzemet, át kell képezni az
embereket.
Az a kérdés, hogy a
magántőkétől ez elvárható-e. Vagy ez állami feladat kellene hogy
legyen? Mert abban a liberális kapitalizmusban, amiben élünk, állam
bácsi felteszi a kezét, és azt mondja, piacgazdaság van…
A
médiában mindenki azt hallja, hogy 136 milliárd forintot költöttek roma
programokra, majd kérdezik, mire ment a pénz, hol az eredmény. Legutóbb
láthattunk egy riportot a tévében ezzel kapcsolatosan. A cigányoknak
szánt programokon takarítónőket, seprűkötőket képeztek, és elmentek
ezekre a tanfolyamokra az emberek, merthogy minimálbért kaptak a képzés
alatt. Utána munkához ugyan nem jutottak, viszont indult még egy képzés,
arra is jelentkeztek, mert szintén kaptak minimálbért a képzés ideje
alatt. Tehát lehet, hogy van már három tanfolyamról is papírja egy
embernek, bár a településük 50 kilométeres körzetében továbbra sem
tudnak elhelyezkedni. Akkor ez miről is szól? A telepfelszámolás sem
ment, annak sincs jellemzően látható eredménye. Az állam részéről a
számonkérés minden esetben elmarad, következmény nélkül.
A szociális segélyért munkát típusú közelítéshez mit szól?
Hosszú távon, azt mondom, nem megoldás. Olyan munkahelyeket kell létrehozni, amelyek piacképesek...
Forrás: FN/2009.03.29, Fotó:Gáti
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!