Roma cigány: Rasszizmus, szegregáció, kirekesztés szavak jelentése és amit mögé képzelünk - egyértelműsítő vitaanyag

Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 651 fő
  • Képek - 182 db
  • Videók - 283 db
  • Blogbejegyzések - 520 db
  • Fórumtémák - 28 db
  • Linkek - 106 db

Üdvözlettel,

Roma Közösség - Cigány Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 651 fő
  • Képek - 182 db
  • Videók - 283 db
  • Blogbejegyzések - 520 db
  • Fórumtémák - 28 db
  • Linkek - 106 db

Üdvözlettel,

Roma Közösség - Cigány Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 651 fő
  • Képek - 182 db
  • Videók - 283 db
  • Blogbejegyzések - 520 db
  • Fórumtémák - 28 db
  • Linkek - 106 db

Üdvözlettel,

Roma Közösség - Cigány Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 651 fő
  • Képek - 182 db
  • Videók - 283 db
  • Blogbejegyzések - 520 db
  • Fórumtémák - 28 db
  • Linkek - 106 db

Üdvözlettel,

Roma Közösség - Cigány Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A rassz szó a francia race kifejezés magyarosított alakja, amely emberfajtát jelent, az emberi faj egységes voltát takarja.Ebben az értelemben a rasszizmus = ember-izmus, emberrel kapcsolatos dolog.

 

Az emberi fajt a Wikipédia leírása szerint a 19. század közepétől az Európán kívüli népek gyarmati leigázását erkölcsileg elfogadható, "természetes" folyamatként normalizálni törekvő nyugat-európai gondolkodásmód külön fajoknak, rasszoknak állította be.

 

A rasszizmus fogalmát a szocialistából lett liberális eszmevilág még tovább tágította. Miszerint ha valaki egy etnikai közösségről negatív összefüggésben szól, az ebben a szűk értelemben máris rasszizmus. Valójában akkor beszélhetünk rasszizmusról, ha ez a negatív összefüggés biológiai-genetikai magyarázatot (is) kap.

 

A rasszizmus ugyanis szintén a wikipédia szerint olyan gondolkodásmódot jelent, amely az emberek külsejében megfigyelhető eltéréseket kiemeli, ezekhez morális, társadalmi vagy politikai különbségeket rendel hozzá, és az így létrehozott csoportok között – feltételezett tulajdonságaik vagy értékeik alapján – hierarchiát állít fel.

 

A balliberális vélemény szerint, ha egy francia gyáros azt mondja, hogy portugál munkásai szorgalmasabbak és megbízhatóbbak, mint a spanyolok, ezzel rasszista kijelentést tett, mert ez a spanyolok kárára hátrányos megkülönböztetés, mivel a rasszizmus jelentése „egyes emberi fajták hátrányos megkülönböztetése”, és ő a spanyol „emberfajtát” kétségtelenül hátrányosan különböztette meg a portugál „emberfajtá”-hoz képest. Ha azt mondta volna, hogy a spanyoloknak a vérükben van a lógás, genetikailag erre vannak programozva stb., bezzeg a portugálok, akkor kijelentése kétségtelenül rasszista lenne a definíciót figyelembe véve. De így nem az.



Mert „-ellenesnek” lehet lenni rasszizmus nélkül is. Például a magyarországi antiszemitizmus egy viszonylag rövid időszak és néhány megnyilvánulás kivételével nem volt egyúttal rasszizmus is. Az antiszemitizmus akkor csapott át rasszizmusba, amikor azzal az indokolással tiltották meg keresztények és zsidók házasságát 1940-ben, hogy abból „korcsok” születnek. Ma már kevesen tudják, hogy a keresztények és zsidók csak 1895-től házasodhattak, előtte vagy a zsidó fél tért ki, vagy a keresztény tért be (az előbbi persze összehasonlíthatatlanul gyakoribb volt), de ehhez senki nem fűzött biologizáló megjegyzéseket. Keresztény papok és zsidó rabbik között pedig teljes nézetazonosság volt abban, hogy ez nincs így jól, a vallásilag vegyes házasságok könnyebben felbomlanak és azokban kevesebb gyermek születik, jobb, ha mindenki azonos hitű házastársat választ. A keresztény és zsidó családok is ez irányba nevelték gyermekeiket, akik ennek ellenére időnként fellázadtak a szülői akarat ellen.

Nézzük most, mit jelentket és milyen területei vannak a szegregációnak, másnéven elkülönülésnek:

A szegregáció (elkülönülés) a következőket jelentheti a Wikipédia szerint:

 


Ha egy világvárosban van kínai negyed, olasz negyed, ír negyed, zsidó negyed stb., senki nem gondol arra, hogy a kínaiakat, az olaszokat, az íreket stb. szegregálják. Szeretnek maguk között élni. Aligha nevezhető szegregációnak, hogy a svábok, szászok, szlovákok stb. betelepítése során saját falvakat, sőt városokat hoztak létre. Ez a szegregáció persze önkéntes, de kényszerrel is lehet szegregálni. A cigányságot azonban se a múltban, se a jelenben nem szegregálták kényszerrel. Mint Romano Rácz Sándor írásából kiderült – a cigányság, a városi példákhoz hasonlóan egymással érezve jól magukat, egy helyen, elkülönülve, egyfajta kultúrközösséget hoztak létre és igyekeznek fenntartani.

Ladányi János kutatásaiból tudjuk, hogy a rendszerváltás után városi gettók és városkörnyéki bádogvárosok létrejötte helyett már a falvak is kezdtek gettósodni, sokuk összeért, összefüggő gettósodó területek alakultak, ma már egész kistérségek nevezhetők gettósodottaknak. E gettók elérhetetlen távolságra vannak mindazon helyektől, ahol hagyományos társadalmi és gazdasági életvitel zajlik. Ez már szegregáció.Úgynevezett leszakadás.

De ez a szegregáció, erről nem feledkezhetünk meg, végül is racionális döntések sorozatával alakult ki. Városi lakásaik fenntartási költségeit fizetni képtelen családok költöztek a szóban forgó falvakba, mert ott jutottak olcsó és olcsóbban fenntartható ingatlanhoz. Ezzel persze távol kerültek a munkaerőpiactól, de az általuk megvásárolt ingatlanok éppen emiatt voltak olcsók. Végül is mindenki racionálisan döntött. Lehet persze mondani, hogy a folyamatot már a kezdet kezdetén meg kellett volna állítani. Azt gondolom, hogy a történtek másik alternatívája a nagyvárosok környéki bádogvárosok kialakulása lett volna, vagy sebtében felhúzott olcsó lakótelepek.


Edelényi tüntetés Molnár Oszkár ellen
© MTI - Vajda János























A szegregáció egy másik módjáról is említést kell tenni. Ez pedig a cigány-nemcigány lakosság arányának felborulása. A miskolci rendőrkapitány év elején azt a kijelentést tette, hogy „cigány honfitársainknak nem megy az együttélés”, amit nagy (mű)felháborodás követett. Amiről konkrétan szó volt, de amiről a rózsadombiak nem beszélnek: ha a cigány lakosság aránya a beköltözések miatt elér egy szintet, a környék élhetetlenné válik, a nyugalom oda, félelem és reszketés lesz a mindennapok osztályrésze, ami miatt megkezdődik a nemcigányok menekülése, sőt az integrált cigányoké is, akikkel a helybeliek viszonya évtized óta jónak volt mondható. Mert szinte minden településen különbség van a többszáz éve itt élő cigányaink és a „gyüttmentek” között.

(Mielőtt valaki rasszizmust kiállt, tudnia kell, hogy a falu paraszti világában két generáció is kellett, hogy egy beköltöző család utóbbi kategóriából átkerüljön az előbbibe.) Az együttélés az előbbivel majdnem vagy teljesen problémátlan.

A miskolci Avas lakótelep cigány maffia által szervezett – egy jó szándékú, de gyanúsan rosszul konstruált állami támogatás lenyúlását célzó – beköltöztetési akciója szinte laboratóriumi körülmények között mutatta meg az (ön)szegregálódás mechanizmusát. A beköltözöttek egyre nagyobb száma egyre elviselhetetlenebbé tette a bentlakók életét, akik egyre olcsóbban szabadultak volna meg lakásuktól. De ki vesz itt lakást? Hát a maffia új beköltözőknek. Az új beköltözők még elviselhetetlenebbé tették a bentlakók életét, az árak tovább estek stb. (A mechanizmus a Népszabadság Avas lakótelep ügyeivel foglalkozó riportok alapján rekonstruálható.)

Végül szegregációként szokás megemlékezni a nemcigány és cigány gyermekek iskolai elkülönítéséről.

Az Európai Uniós fogalmalk szerint:

A társadalmi kirekesztés/kirekesztődés (social inclusion) jelensége nem
egy egydimenziós, a társadalmakat kettévágó és egyértelmően meghatározott csoportokra bontó jelenség. Annak fényében, hogy milyen dimenzió mentén vizsgáljuk a társadalmakat, egyes csoportok bizonyos szempontok szerint kedvezıbb, mások kiszorult helyzetőnek lesznek
tekinthetőek.

Vegyük például a kisgyermeket nevelő fiatal szülık helyzetét. A munkaerı-piaci részvétel szempontjából egyértelmően sérülékeny csoportról van szó, akik ebben a dimenzióban kirekesztettnek tekinthetőek. Ám ha például azt vizsgáljuk, milyen a közszolgáltatásokhoz való hozzáférés esélye, például a gyermekorvosi ellátáshoz, akkor egy fıvárosi (akár kis csecsemőt nevelő) családdal szemben is lényegesen rosszabb helyzetőnek, és egyértelmően kirekesztettnek számít egy apró zsákfaluban kamaszokat nevelő család.

A kirekesztődés komplex jelenségének felismerése hozzásegít ahhoz, hogy a szegénység és a társadalmi-gazdasági folyamatok és élethelyzetek sokszínősége kapcsán a problémákat jobban megértsük és adekvátabb válaszokat találjunk.

A társadalmi kirekesztésként emlegetett jelenség valójában kirekesztődés, a kirekesztetteket nem kirekesztik, hanem kirekesztődnek. Ha elfogadjuk Romano Rácz Sándor meghatározását, miszerint a cigányság kultúrája a kívülállás kultúrája, akkor a cigányok tudatosan választják a többségi társadalmon kívül állást, vagyis a kirekesztettséget. A Ladányi János-Szelényi Iván szerzőpáros is szkeptikus: szerintük a kirekesztés fogalma „alkalmatlan annak az új problémának a leírására, amivel a posztkommunista társadalmakban a roma és nem roma munkanélküliek és szegények tekintélyes része szembesül”, helyette az „underclass” fogalmát ajánlják, mely „társadalmi osztályok alatti osztály”-t jelent, de talán a „társadalom alatti társadalom” (undersociety) pontosabb volna. Aki a társadalmon belül él, tartozzon bármely rétegbe vagy osztályba, hozhat olyan döntéseket, mely befolyásolja társadalmi helyzetét. A „társadalom alatti társadalom” tagja viszont nem tudnak olyan döntést hozni, hogy átkerüljenek „a” társadalomba. Ahhoz segítségre, támogatásra van szükségük.

Gondoljunk csak bele, nincs sok értelme az olyan mondatoknak, hogy „kirekesztik a cigányokat”. Aki mondja, arról tűnhet úgy, hogy jártas a szociológiában és szívén viseli a cigányok társadalmi felemelkedésének ügyét, valójában azonban csak egy divatos szlogent ismétel el.

A diszkrimináció hátrányos megkülönböztetés, mely a cigányságot elsősorban a munkahelyi felvétel kapcsán érinti, amikor levélben, e-mailben vagy telefonon történő érdeklődésre még azt a választ kapja, van felvétel, lehet esélye, amikor viszont személyesen jelenik meg, gyanús gyorsasággal közlik vele, hogy az állást már betöltötték. (Magam is tudomással bírok olyan, a kevesek egyikeként Kelet-Magyarországon működő multiról, melynek humánpolitikai osztálya utasításba kapta, hogy cigányt nem vehetnek fel.) A diszkriminatív munkaadói viselkedésben valószínűleg az a múltbeli tapasztalat lehet a döntő, miszerint a cigány munkavállalók körül általában több probléma, több konfliktus jelentkezett, amit a munkaadó – a maga szempontjából érthetően – igyekszik elkerülni, és ezt annál is inkább teheti, mert bő lehetősége van jelentkezők közül válogatni. Mivel e jelenség ellen hatósági eszközökkel fellépni nagyon nehéz, megoldás a munkaadók önkéntesen vállalt kvótája lehet a vállalati társadalmi felelősségvállalás ( Corporate Social Responsibility, rövidítve CSR ) jegyében. Egy próbálkozást feltétlenül megérne a nagyvállalatokat a nyilvános előtt e kérdésben kötelezettségvállalásra felkérni.

Hogy miért tartottam fontosnak, hogy a fentiekről hosszan írjak? Ezért, mert úgy tapasztalatom, hogy – főszabályként – zsonglőrködés folyik a fogalmakkal. Dobálózás. Kábítás. Elvarázslás. Nyűgözés. Engedtessék meg javasolnom az ezzel való szakítást. Így esélyt kap a diskurzus, hogy racionálisabbá váljon.


Címkék: cigány kirekesztés rasszizmus roma szegregáció

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Perek Maria üzente 11 éve

Udvozlet!

Kerem jelentsek az alabbi oldalt,mert erosen naci es rasszista,gyulolkodo jellegu!En kulfoldon tartozkodom,nem all modomban jelenteni es nem is tudom,hol kell feljelentest tenni.
Tisztelettel: P.K.
Az oldal: http://users.atw.hu/division88/index4.html

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu