A rassz szó a francia race kifejezés magyarosított alakja, amely emberfajtát jelent, az emberi faj egységes voltát takarja.Ebben az értelemben a rasszizmus = ember-izmus, emberrel kapcsolatos dolog.
Az emberi fajt a Wikipédia leírása szerint a 19. század
közepétől az Európán kívüli népek gyarmati leigázását erkölcsileg
elfogadható, "természetes" folyamatként normalizálni törekvő
nyugat-európai gondolkodásmód külön fajoknak, rasszoknak állította be.
A
rasszizmus fogalmát a szocialistából lett liberális eszmevilág még tovább
tágította. Miszerint ha valaki egy etnikai közösségről negatív összefüggésben
szól, az ebben a szűk értelemben máris rasszizmus. Valójában akkor beszélhetünk
rasszizmusról, ha ez a negatív összefüggés biológiai-genetikai
magyarázatot (is) kap.
A rasszizmus ugyanis szintén a wikipédia szerint olyan gondolkodásmódot jelent, amely az emberek
külsejében megfigyelhető eltéréseket kiemeli, ezekhez morális,
társadalmi vagy politikai különbségeket rendel hozzá, és az így
létrehozott csoportok között – feltételezett tulajdonságaik vagy
értékeik alapján – hierarchiát állít fel.
A balliberális vélemény szerint, ha egy francia gyáros azt
mondja, hogy portugál munkásai szorgalmasabbak és megbízhatóbbak, mint
a spanyolok, ezzel rasszista kijelentést tett, mert ez a spanyolok
kárára hátrányos megkülönböztetés, mivel a rasszizmus jelentése „egyes
emberi fajták hátrányos megkülönböztetése”, és ő a spanyol
„emberfajtát” kétségtelenül hátrányosan különböztette meg a portugál
„emberfajtá”-hoz képest. Ha azt mondta volna, hogy a spanyoloknak a
vérükben van a lógás, genetikailag erre vannak programozva stb., bezzeg
a portugálok, akkor kijelentése kétségtelenül rasszista lenne a definíciót figyelembe véve. De így nem az.
Mert
„-ellenesnek” lehet lenni rasszizmus nélkül is. Például a magyarországi
antiszemitizmus egy viszonylag rövid időszak és néhány megnyilvánulás
kivételével nem volt egyúttal rasszizmus is. Az antiszemitizmus akkor
csapott át rasszizmusba, amikor azzal az indokolással tiltották meg
keresztények és zsidók házasságát 1940-ben, hogy abból „korcsok”
születnek. Ma már kevesen tudják, hogy a keresztények és zsidók csak
1895-től házasodhattak, előtte vagy a zsidó fél tért ki, vagy a keresztény tért be
(az előbbi persze összehasonlíthatatlanul gyakoribb volt), de ehhez
senki nem fűzött biologizáló megjegyzéseket. Keresztény papok és zsidó
rabbik között pedig teljes nézetazonosság volt abban, hogy ez nincs így
jól, a vallásilag vegyes házasságok könnyebben felbomlanak és azokban
kevesebb gyermek születik, jobb, ha mindenki azonos hitű házastársat
választ. A keresztény és zsidó családok is ez irányba nevelték
gyermekeiket, akik ennek ellenére időnként fellázadtak a szülői akarat
ellen.
Nézzük most, mit jelentket és milyen területei vannak a szegregációnak, másnéven elkülönülésnek:
A szegregáció (elkülönülés) a következőket jelentheti a Wikipédia szerint:
Ha egy világvárosban van kínai negyed, olasz negyed, ír
negyed, zsidó negyed stb., senki nem gondol arra, hogy a kínaiakat, az
olaszokat, az íreket stb. szegregálják. Szeretnek maguk között élni. Aligha nevezhető
szegregációnak, hogy a svábok, szászok, szlovákok stb. betelepítése
során saját falvakat, sőt városokat hoztak létre. Ez a szegregáció
persze önkéntes, de kényszerrel is lehet szegregálni. A cigányságot
azonban se a múltban, se a jelenben nem szegregálták kényszerrel. Mint Romano Rácz Sándor írásából kiderült – a cigányság, a városi példákhoz hasonlóan egymással érezve jól magukat, egy helyen, elkülönülve, egyfajta kultúrközösséget hoztak létre és igyekeznek fenntartani.
Ladányi János
kutatásaiból tudjuk, hogy a rendszerváltás után városi gettók és
városkörnyéki bádogvárosok létrejötte helyett már a falvak is kezdtek
gettósodni, sokuk összeért, összefüggő gettósodó területek alakultak,
ma már egész kistérségek nevezhetők gettósodottaknak. E gettók
elérhetetlen távolságra vannak mindazon helyektől, ahol hagyományos társadalmi és gazdasági életvitel zajlik. Ez már szegregáció.Úgynevezett leszakadás.
De ez a
szegregáció, erről nem feledkezhetünk meg, végül is racionális döntések
sorozatával alakult ki. Városi lakásaik fenntartási költségeit fizetni
képtelen családok költöztek a szóban forgó falvakba, mert ott
jutottak olcsó és olcsóbban fenntartható ingatlanhoz. Ezzel persze
távol kerültek a munkaerőpiactól, de az általuk megvásárolt ingatlanok
éppen emiatt voltak olcsók. Végül is mindenki racionálisan döntött. Lehet
persze mondani, hogy a folyamatot már a kezdet kezdetén meg kellett
volna állítani. Azt
gondolom, hogy a történtek másik alternatívája a nagyvárosok
környéki bádogvárosok kialakulása lett volna, vagy sebtében felhúzott
olcsó lakótelepek.
Edelényi tüntetés Molnár Oszkár ellen
© MTI - Vajda János
|
A
szegregáció egy másik módjáról is említést kell tenni. Ez pedig a
cigány-nemcigány lakosság arányának felborulása. A miskolci
rendőrkapitány év elején azt a kijelentést tette, hogy „cigány
honfitársainknak nem megy az együttélés”, amit nagy (mű)felháborodás
követett. Amiről konkrétan szó volt, de amiről a rózsadombiak nem
beszélnek: ha a cigány lakosság aránya a beköltözések miatt elér egy
szintet, a környék élhetetlenné válik, a nyugalom oda, félelem és
reszketés lesz a mindennapok osztályrésze, ami miatt megkezdődik a
nemcigányok menekülése, sőt az integrált cigányoké is, akikkel a
helybeliek viszonya évtized óta jónak volt mondható. Mert szinte minden
településen különbség van a többszáz éve itt élő cigányaink és a „gyüttmentek” között.
(Mielőtt valaki rasszizmust kiállt, tudnia kell, hogy a falu paraszti
világában két generáció is kellett, hogy egy beköltöző család utóbbi
kategóriából átkerüljön az előbbibe.) Az együttélés az előbbivel
majdnem vagy teljesen problémátlan.
A miskolci Avas lakótelep
cigány maffia által szervezett – egy jó szándékú, de gyanúsan rosszul
konstruált állami támogatás lenyúlását célzó – beköltöztetési akciója
szinte laboratóriumi körülmények között mutatta meg az
(ön)szegregálódás mechanizmusát. A beköltözöttek egyre nagyobb száma
egyre elviselhetetlenebbé tette a bentlakók életét, akik egyre
olcsóbban szabadultak volna meg lakásuktól. De ki vesz itt lakást? Hát
a maffia új beköltözőknek. Az új beköltözők még elviselhetetlenebbé
tették a bentlakók életét, az árak tovább estek stb. (A mechanizmus a
Népszabadság Avas lakótelep ügyeivel foglalkozó riportok
alapján rekonstruálható.)
Végül szegregációként szokás
megemlékezni a nemcigány és cigány gyermekek iskolai elkülönítéséről.
Az Európai Uniós fogalmalk szerint:
A társadalmi kirekesztés/kirekesztődés (social inclusion) jelensége nem
egy egydimenziós, a társadalmakat kettévágó és egyértelmően meghatározott csoportokra bontó jelenség. Annak fényében, hogy milyen dimenzió mentén vizsgáljuk a társadalmakat, egyes csoportok bizonyos szempontok szerint kedvezıbb, mások kiszorult helyzetőnek lesznek
tekinthetőek.
Vegyük például a kisgyermeket nevelő fiatal szülık helyzetét. A munkaerı-piaci részvétel szempontjából egyértelmően sérülékeny csoportról van szó, akik ebben a dimenzióban kirekesztettnek tekinthetőek. Ám ha például azt vizsgáljuk, milyen a közszolgáltatásokhoz való hozzáférés esélye, például a gyermekorvosi ellátáshoz, akkor egy fıvárosi (akár kis csecsemőt nevelő) családdal szemben is lényegesen rosszabb helyzetőnek, és egyértelmően kirekesztettnek számít egy apró zsákfaluban kamaszokat nevelő család.
A kirekesztődés komplex jelenségének felismerése hozzásegít ahhoz, hogy a szegénység és a társadalmi-gazdasági folyamatok és élethelyzetek sokszínősége kapcsán a problémákat jobban megértsük és adekvátabb válaszokat találjunk.
A társadalmi kirekesztésként emlegetett jelenség valójában kirekesztődés, a kirekesztetteket
nem kirekesztik, hanem kirekesztődnek. Ha elfogadjuk Romano Rácz Sándor
meghatározását, miszerint a cigányság kultúrája a kívülállás kultúrája,
akkor a cigányok tudatosan választják a többségi társadalmon kívül
állást, vagyis a kirekesztettséget. A Ladányi János-Szelényi Iván
szerzőpáros is szkeptikus: szerintük a kirekesztés fogalma „alkalmatlan
annak az új problémának a leírására, amivel a posztkommunista
társadalmakban a roma és nem roma munkanélküliek és szegények
tekintélyes része szembesül”, helyette az „underclass” fogalmát
ajánlják, mely „társadalmi osztályok alatti osztály”-t jelent, de talán
a „társadalom alatti társadalom” (undersociety) pontosabb volna. Aki a
társadalmon belül él, tartozzon bármely rétegbe vagy osztályba, hozhat
olyan döntéseket, mely befolyásolja társadalmi helyzetét. A „társadalom
alatti társadalom” tagja viszont nem tudnak olyan döntést hozni, hogy
átkerüljenek „a” társadalomba. Ahhoz segítségre, támogatásra van
szükségük.
Gondoljunk csak bele, nincs sok értelme az olyan mondatoknak, hogy „kirekesztik a
cigányokat”. Aki mondja, arról tűnhet úgy, hogy jártas a szociológiában
és szívén viseli a cigányok társadalmi felemelkedésének ügyét,
valójában azonban csak egy divatos szlogent ismétel el.
A
diszkrimináció hátrányos megkülönböztetés, mely a cigányságot
elsősorban a munkahelyi felvétel kapcsán érinti, amikor levélben,
e-mailben vagy telefonon történő érdeklődésre még azt a választ kapja,
van felvétel, lehet esélye, amikor viszont személyesen jelenik meg,
gyanús gyorsasággal közlik vele, hogy az állást már betöltötték. (Magam
is tudomással bírok olyan, a kevesek egyikeként Kelet-Magyarországon
működő multiról, melynek humánpolitikai osztálya utasításba kapta, hogy
cigányt nem vehetnek fel.) A diszkriminatív munkaadói viselkedésben
valószínűleg az a múltbeli tapasztalat lehet a döntő, miszerint a
cigány munkavállalók körül általában több probléma, több konfliktus
jelentkezett, amit a munkaadó – a maga szempontjából érthetően –
igyekszik elkerülni, és ezt annál is inkább teheti, mert bő lehetősége
van jelentkezők közül válogatni. Mivel e jelenség ellen hatósági
eszközökkel fellépni nagyon nehéz, megoldás a munkaadók önkéntesen
vállalt kvótája lehet a vállalati társadalmi felelősségvállalás ( Corporate Social Responsibility, rövidítve CSR )
jegyében. Egy próbálkozást feltétlenül megérne a nagyvállalatokat a
nyilvános előtt e kérdésben kötelezettségvállalásra felkérni.
Hogy
miért tartottam fontosnak, hogy a fentiekről hosszan írjak? Ezért, mert
úgy tapasztalatom, hogy – főszabályként – zsonglőrködés folyik a
fogalmakkal. Dobálózás. Kábítás. Elvarázslás. Nyűgözés. Engedtessék meg
javasolnom az ezzel való szakítást. Így esélyt kap a diskurzus, hogy
racionálisabbá váljon.
Kapcsolódó hírek:
Dolgozik a cigánytelepeken a kitörési vágy
A Romano Drom Zenekar
Orvosképzés roma hallgatókkal
Bemutatkozik: Rostás-Farkas György - mese- és történetíró, költő