Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Igazolhatatlan a tömeges magyar igazoltatási gyakorlat. Az évi mintegy kétmillió igazoltatás nem szolgálja hatékonyan a bűnüldözést, de még a bűnmegelőzést sem – igazolta egy nagyszabású kutatás. A romáknak háromszor akkora az esélyük arra, hogy megállítsa őket a rendőr.
A Magyar Helsinki Bizottság (MHB), az Országos Rendőr-főkapitányság
(ORFK), valamint a Rendőrtiszti Főiskola egyedülálló kutatást végzett.
Spanyol és bolgár társintézményekkel együtt azt vizsgálták, mennyire
hatékonyak a három ország igazoltatási stratégiái, és a gyakorlatban
kimutatható-e valamiféle diszkriminatív, igazolhatatlan etnikai
profilalkotás a rendőri intézkedések során.
Forró témához nyúlt
az MHB, és derék dolog, közintézményhez méltó, hogy a rendőri szervek
együttműködtek a vizsgálatban. Most amikor a „cigánybűnözés”
kifejezésének használata újra elfogadottá vált, valamint förtelmes és
hatékony kampány folyik a cigányok és a bűnözés azonosítása mellett,
különösen örvendetes, ha egy civil szervezet és a jogállam intézményei
összefognak a tisztánlátás érdekében. Nem vagyunk naivak, Kádár András
Kristóf, M. Tóth Balázs és Pap András László Rendészeti Szemlében
közölt kutatási beszámolója aligha fogja tompítani a közbeszéd
cigánygyűlölő élét. És még az se biztos, hogy azok olvassák majd el,
akiknek a leginkább kellene. De mint tisztességes és a tények alapos vizsgálatára épülő kutatást biztosan üdvözölni kell.
Vakfolt
A magyar igazoltatási gyakorlat sok
tekintetben szokatlannak számít Európában, még ha Kelet-Európában nem
is unikum. Az a jogi helyzet, hogy a rendőr minden különösebb indok
nélkül megállíthat, és személyazonosságunk igazolására szólíthat fel,
nem mindennapos a nyugati világban. Az pedig különösen rendhagyó,
mennyire erősen belegyökeresedett a hazai rendőri praxisba és mennyire
tömeges az alkalmazása. 2007-ben Budapesten ezer főre vetítve
legkevesebb 65, Kaposváron 325, Szegeden 93, országosan mintegy 160
embert állítottak meg azért, mert valami gyanúsat feltételeztek róluk.
Nagy-Britanniában ez a szám 59, a vizsgált három spanyol helyszínen
mindössze 16 volt.
Az igazoltatások tömegességét nyilván egyedül
azok eredményessége igazolhatja. Csakhogy a hazai találati arány nem
mondható éppen impozánsnak: a kutatás során vizsgált 22 375
intézkedésnek a 21 százaléka zárult valamilyen eredménnyel. Mindössze 1
százalék vezetett elfogáshoz, két százalék előállításhoz, 18 százalék
után indult szabálysértési eljárás vagy szabtak ki helyszíni bírságot
(ebben azok az esetek is benne vannak, amikor valakinél nincs ott a
személyazonosságát igazoló okmány vagy megrongálódott). Ahogy a kutatók
fogalmaznak: „a rendőrség sok embernek okoz kellemetlenséget kevés
eredménnyel”.
A visszafogottabb gyakorlatú Nagy-Britanniában a csekélyebb számú hasonló intézkedés 10–13 százaléka letartóztatáshoz
vezet! A magyar rendőrök munkaideje tehát pazarlóan fordítódik a
sokszor céltalan igazoltatásokra. Ezt az is bizonyítja, hogy miközben a
kutatás ideje alatt Terézvárosban, Szegeden csökkent az igazoltatások
száma, eredményességük javult; míg Kaposváron, ahol növekedett az
igazoltatások száma, nem vált hatékonyabbá.
Csapott célgömbbel
A
kutatók mintegy 335 milliósra becsülik az igazoltatás költségeit. Nem
számolnak azonban a munkáltató által befizetett járulékokkal, mindössze
öt percben szabják meg egy átlagos igazoltatás időtartamát (ami,
meglehet, magára az „aktusra” igaz, de a felvonulás, a dokumentálás és
az adatok feldolgozása ennek a többszörösét teszi ki) és egyáltalán nem
kalkulálnak a főleg a közúti igazoltatással járó egyéb költségekkel.
Valójában tehát ennek a sokszorosát is kitehetik a tényleges
ráfordítások. Ha egymilliárd lenne, nem lenne kevés, de külső
megfigyelő számára bizonyosan eltörpülne a rendőrségre és a
határrendészetre fordított évi 200 milliárd körüli összeg mellett.
De
nem csak a pénzről van szó, a pótcselekvés ugyanis demoralizálja a
rendőri állományt. A többnyire az igazoltatott személy számára
egyenlőtlen helyzet ahhoz a hamis magabiztossághoz (valójában
bizonytalansághoz) vezet, amely a rendőrt megakadályozza abban, hogy
valóban „forró” pillanatokban intézkedjék (lásd 2006 őszének
tehetetlenkedő és önkényeskedő rendőreit vagy a veszprémi
Cozma-gyilkosság rendőr „szemtanúit”).
A magyar rendőri vezetés
szemében az eddig a legkevésbé sem titkos fegyvernek számító tömeges
igazoltatáshoz olyan tévképzetek fűződtek, hogy ha a bűnüldözést nem is
a legeredményesebben, ám az a bűnmegelőzést hatékonyan szolgálja,
„generális visszatartó ereje van”, másrészt „konkrét bűncselekmények
prevenciójára” is alkalmas. Valójában azonban az úton lévő igazoltatott
imposztornak nem szokása feladni terveit, csak későbbre halasztja vagy
másutt követi el őket. Igaz, míg a világ világ, mindig lehet azzal
érvelni, hogy mennyi bűncselekményt nem követtek el…
A kutatás
kimutatta, a „találati arány” nagyban függ az igazoltatás okától. Minél
pontosabban meg van határozva az intézkedés oka, annál sikeresebb. A
rutinszerű közúti ellenőrzések 84 százalékának például nincs semmilyen
következménye. Még rosszabb az eredménye a rendőrparancsnokok által
elrendelt fokozott ellenőrzésnek, mindössze 6 százalék.
A nem
közúti intézkedések 53 százalékában a rendőr nem tudta pontosan,
elfogadható módon megjelölni, hogy mi a fenéért is igazoltatott, meg is
látszik az eredményességen: 10 százalék alatti. Éppen ez az a szürke
zóna (a kutatók „egyéb oknak” nevezik), ami a legtöbbször már
előzetesen is látható, hogy felesleges és jogsértő. És itt a legnagyobb
lehetőség a diszkriminatív „etnikai profilalkotásra” is, vagyis arra,
hogy valakit csak azért igazoltassanak, mert cigány vagy annak tűnik.
Jól látható kisebbség
A kutatók számításai alapján az össznépességhez viszonyítva háromszoros esélye a romák igazoltatásának, de a találati arány semmivel se jobb náluk, ugyanakkora, mint a teljes mintában. Komolyan senki nem vitatja, hogy az ismertté vált elkövetők közül népességarányosan nagyobb számban vannak romák. Akkor meg mi a baj azzal, ha a rendőr kockázati tényezőként azonosítja a cigány származást? Az ismertté vált bűnelkövetők több mint a fele 30 év alatti, és a mintában pedig 43 százalékban igazoltattak 14 év 29 közötti férfiakat. Miért nem beszélünk mégsem a fiatal korosztályok hátrányos megkülönböztetéséről? Vagy miért nem beszélünk a nőkéről, mert őket nem kevesebb, mint két és félszer többet igazoltatták, mint amekkora arányát adják az ismertté vált elkövetőknek? (25, illetve 10 százalék.) Utóbbiról, az adatok alapján, lehet, hogy kéne. De miért a romák esetleges hatósági diszkriminációját tartjuk ma veszélyesebbnek?
Eléggé világos, hogy nem kell tartanunk generációk vagy férfiak és nők
mindent keresztbe metsző ellentététől vagy polgárháborújától. Mindenki
családjában vannak fiatalok és nők, vagy sokan egyenesen maguk is nők
vagy fiatalok, az elkülönülés tehát nem szakadékszerű. Nem úgy a romák
esetében. Komolyan vehető kutatások mind-mind arról tudósítanak, hogy a
többségi társadalom és a cigány közösségek között nő a távolság, nő a
bizalmatlanság.
Lépjünk kicsit távolabb a mi problémánktól. A
háború utáni Németországban (NSZK) heves vita kísérte, hogy önmagában
az ittas vezetés büntetendő legyen. Azt mindenki el tudta fogadni, hogy
ha az ittas vezető balesetet okoz, akkor a bódultságát súlyosbító
körülményként vegyék figyelembe. Az azonban a hatvanas években sokaknak
nem fért a fejébe, miért kell valakit „előzetesen” szankcionálni, ha
nem követ el közlekedési szabálysértést vagy bűncselekményt. Aztán
idővel megértették, a magas véralkoholszint akkora kockázatot jelent a
közlekedőkre, hogy az ittas egyén szabadsága korlátozásához „magasabb
érdek” fűződik, mégpedig mások vagyonának, egészségének és életének
biztonsága.
Sokan talán párhuzamot feltételeznek az ittas
vezetőkkel szembeni, illetve a romák ellenőrzése során alkalmazott
fokozott rendőri kontrollok kapcsán. De – hacsak nem gondolják, hogy a
cigány származás, pontosabban a kinézet önmagában
„hajlamosít” a bűnözésre – elhamarkodottan következtetnek. Egy másik,
immáron időben és helyben közelebbi példát hívok segítségül ahhoz, hogy
megérthessük, mi a különbség.
Mint ide Lacháza
Kiskunlacházán
megerőszakoltak és bestiálisan megöltek egy lányt. A városban Répás
József polgármester proaktív közreműködésével felhorgadtak a
cigányellenes indulatok, a helyi közvélemény roma elkövetőket
valószínűsített, miközben a rendőrség még idejekorán, majd többször
közölte, azt semmilyen adat nem valószínűsíti. (Azóta egy fiatal, aki
nem roma, beismerő vallomást tett.) Komolyan megfogalmazódtak olyan
elképzelések, hogy a város minden magabíró férfijától, mintegy 3–4 ezer
főtől (először, nyilván, a cigányoktól) DNS-mintát kellene venni, hogy
azok segítségével ki lehessen szűrni a gyilkost. Az „ötletet” nagy
hévvel képviselők persze nem gondolkodtak az eljárás költségeiről, az
anyagiakról (egy-egy DNS-mintavétel és annak elemzése százezreket
kóstál) és a szabadságjogok korlátozásának társadalmi költségeiről.
(Meg arra az apró mellékkörülményre sem, mi van akkor, ha az elkövető
nem lacházai?)
Mások szabadságának korlátozása jóval kevésbé fáj
nekünk, mint sajátunké. Paradox módon olyannyira azért nem, hogy még a
sajátunkról is képesek vagyunk lemondani annak fejében, ha azzal a nem
szívlelt (megvetett, gyűlölt) mások szabadságjogai is csorbát
szenvednek. Úgy gondolkodunk, mivel mi nem szegünk normát, így az
önkéntes lemondás nem fenyegeti a mi szabadságunkat, sőt egyenesen
növeli biztonságunkat. Erre jutott a német közvélemény, amikor szép
lassan elfogadta, hogy önmagában az ittas vezetés is normaszegés. Ha
nem vedelek sört, nincs mitől félnem.
Csakhogy a romák
igazoltatásával (vagy tömegesen begyűjtött DNS-mintáival) más a
helyzet. Ugyanis szemben az ittas vezetőkkel, ők azzal, hogy romák, még
nem szegnek normát. A sofőrnek tilos alkoholt inni, de – remélem, még –
romának nem tilos lenni vagy nem tilos annak látszani, még akkor sem,
ha az ismertté váló bűnelkövetők között tekintélyes (igaz, nem tudni,
mekkora) arányban vannak cigányok. Tehát ha a rendőr csak azért állít
meg egy járókelőt, mert őt cigánynak látja (és nem tud rá egyéb
elfogadható magyarázatot adni), egyértelmű, hogy törvényt sért, mert
faji alapon diszkriminál. Márpedig a közhatalom gyakorlójaként ehhez
különösen nincsen joga, intézkedése a jogállami normákkal és a
közérdekkel is nyilvánvalóan ellentétes. És mint ilyen ellen, minden
erényes állampolgárnak tiltakozni kell.
Frusztráció–agresszió
A
diszkriminációban az a legpokolibb, hogy olyan tulajdonságokat pécéz
ki, amelyen a diszkrimináltnak nem áll módjában vagy csak önmaga teljes
feladásával állna módjában változtatni. Jó lelkiismerettel nem
kérhetjük számon a nőn, hogy nő, a vakon, hogy nem lát, a melegen, hogy
saját neméhez vonzódik, éppúgy, ahogy a cigányt se vonhatjuk
felelősségre azért, mert cigánynak látszik. (Zárójeles megjegyzés: A
„cigánybűnözés” sulykolásával éppen az a nem kívánt, vészterhes állapot
fenyeget, hogy végzetesen összemosódik a cigány és a bűnöző profilja.)
A
bűnüldözés és bűnmegelőzés vitathatatlan közérdek. Semelyik elkövető
nem vonhatja ki magát a rendőri intézkedés alól, származási
érzékenységére hivatkozva sem. Világos, az igazoltatás általában annak
a legrosszabb, akinek vaj van a fején, de másnak sem kellemes. A
„céltalan” igazoltatás frusztrál és agressziót szül, amelynek közösen
isszuk meg a levét. Nem tudom megmondani, hogy a magyar lakosságot
vegzáló töméntelen igazoltatáson belül kirívóan soknak tekintsük-e a
romák háromszoros arányát – érvek hozhatók fel mellette és ellene is. A
kutatók mindenesetre túlzottnak találják. A romák igazoltatása nem hoz
több eredményt, mint az átlag – igaz, kevesebbet se. De az bizonyos,
hogy az igazoltatás „szürke zónája” – ahol a romák aránya nem 22
százalék, mint a teljes mintában, hanem 28 – túlságosan nagy. A
köztársaság rendőrségének az a feladata, hogy a saját hatékonysága és
az emberi jogok védelme érdekében mihamarabb csökkentse ezt a formátlan
halmazt. Társadalmi megrendelőként ebben mi is segíthetünk neki.
(Belügyi Szemle, 2009/9)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Rendőr az izsáki vallatás koronatanúja
Bemutatkozik: Rostás-Farkas György - mese- és történetíró, költő
Roma fiatalokból rendőrikont
Ökumenikus megemlékezés tartanak a cigány holokauszt évfordulóján