Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Van egy nagyon fiatal társadalomtudomány, a
kulturális antropológia: művelői azt tartják magukról, csak az teszi
jól a dolgát, aki hajlandó hónapokra, évekre vállalni egy közösség
hétköznapjait - sorsát.
Fábri György |
- A professzor
és az általa idehaza "meghonosított" diszciplína megérdemli a diskurzust
- fogalmazott Fábri György, majd felkonferálta azt a
három, egyenként tízperces filmetűdöt, amelyet a Duna TV és egy amatőr
operátor jóvoltából láthatott a publikum. Az első felvételen Boglár Lajos éppen egy
dél-amerikai indián törzsnél használatos hordozható, kifordítható
tollfejdísz-sorozatot mutatott a nagyérdeműnek, majd azt fejtegette,
hogy az őslakosság három stratégiát választott, miután találkozott a
fehér civilizációval. A törzsek egy jelentős része engedett a domináló
kulturális hatásnak: valamilyen formában "működtetik" a közösséget, de
az új szokásokat, tárgyakat "beépítették" a hétköznapokba. Vannak
ugyanakkor olyan nemzetségek, törzsek is, akiknek tagjai teljesen
elvesztették identitásukat, nyelvüket -, felolvadtak a civilizációs
kohóban. A harmadik csoportba azok tartoznak, akik Amazónia áthatolhatatlan
esőerdeibe menekültek a fehér ember elől. A férfiak - az ősök szokása
szerint - vadásznak, halásznak; a nők a veteményest gondozzák. - Ezek a
törzsek megőrizték hagyományaikat, maguk készítik eszközeiket - mondta a
filmfelvétel tanúsága szerint Boglár Lajos, aki kitért
arra is, hogy találkozott olyan népcsoportokkal is, amelyek "vegyes"
életmódot folytatnak. Hétfőtől péntekig úgy élnek, akár évszázadokkal
ezelőtt, szombat-vasárnap viszont íjakat, nyilakat, soha nem használt
kőbaltákat, mindenféle szőttest és kosárárut készítenek. A portékát
turistáknak adják tovább, s a pénzből használati eszközöket, baltát,
edényeket vásárolnak. Az efféle átmeneti életmód nem tipikus, de ilyenre
is rábukkanhat az elhivatott kulturális antropológus. A filmekben a tanár úr szót ejtett életútjáról is, amely 1927-ben
Brazíliában indult, hiszen családja a második világháború kitöréséig Sao
Pauloban élt - az édesapa konzulként képviselte Magyarországot a
dél-amerikai államban. A világégésig harmóniában éltek a különböző
bőrszínű, nyelvű és kultúrájú népek. A magyarok körül azután fogyott el a
levegő, hogy hivatalosan is hadviselő féllé váltak. - Ezután Sao
Pauloban becsukták a három magyar iskolát, a kolónia meggyengült -
emlékezett gyermekkora vészterhesebb időszakára Boglár Lajos.
Úgy vélte, hogy bár lelkileg azonosult Latin-Amerikával, s otthonosan
mozog a portugál nyelvben, gondolkodni mindig magyarul szokott, s az
otthont, amelyhez kötődik, Budapest jelenti. Szakmai életútjával kapcsolatban elhangzott, hogy minden a
magyarországi "néprajzos-tréninggel" kezdődött: a cigány
bödönhajó-készítők, s számtalan más Kárpát-medencei kisközösség körében.
Ezeknek a "viziteknek" az eredményét máig őrzik a filmkópiák. És azt
is, amint Boglár Lajos - nem sokkal halála előtt -
tanítványai körében, házának kertjében zárja a tanévet - ezekkel a
képsorokkal zárt a klubnap vetítése.
Prónai Csaba |
A Boglár-örökség felidézése után a kulturális
antropológia jelen idejérol kezdődött a diskurzus. A pódiumon Fábri
György faggatta Prónai Csabát, az Eötvös
Loránd Tudományegyetem (ELTE) Társadalomtudományi Karán működő
kulturális antropológia szakcsoport adjunktusát, az MTA Kisebbségkutató
Intézetének munkatársát, s egyben biztatta a közönséget, hogy bátran
ragadjon mikrofont, akinek kérdése, mondanivalója van.
-
Hogyan definiálja ma önmagát a kulturális antropológia? - vágott a
közepébe Fábri György. - Iskolás módon öt dolgot szoktunk mondani, azon túl, hogy persze az
emberrel foglalkozó tudományról beszélünk - válaszolt Prónai
Csaba, majd felsorolásba fogott. Hangsúlyozta: a
tudományág legfontosabb ismérve a résztvevő megfigyelés, ami azt
jelenti, hogy a vizsgált népcsoport hétköznapjait górcsövezi a kutató:
beköltözik egy családba, s követi a mindennapi eseményeket. - A többit
is, a komparatizmust, relativizmust, holizmust is hangsúlyozzuk, s
természetesen magát a tágabb értelemben vett kultúrát - zárta a
fölsorolást a kutató, majd egy újabbat kezdett. Mint mondta: egy
antropológusnak mindenre figyelemmel kell lennie; ismernie kell a
társadalmi, gazdasági, politikai szerkezetet, látnia kell a
pszichológiai, nyelvi dimenziókat. Szinte mindenhez értenie kell, ami
magában hordoz némi "imperialisztikus vonást". Ha csak egy aspektusból
vizsgálunk egy népcsoport, mondjuk a zámolyi romák kivándorlásának
kérdését, akkor leegyszerűsítő válaszokat kapunk. - A zámolyiakról
például két nyilatkozatot hallhattunk. Az egyik szerint a kivándorlásnak
gazdasági okai voltak, nevezetesen az, hogy kint jobban élnek, ami
egyébként igaz, de egyetlen aspektusra redukálja a problémát -
fejtegetett Prónai, hozzátéve: ugyanígy reduktív az a
válasz, miszerint politikai motívumok vezették őket, mert idehaza
diszkrimináció van, ami egyébként szintén igaz, de csak egy szempont a
sok közül. - Kötözködnék ezzel az igazán elegáns imperialisztikus felfogással -
vetette közbe a moderátor, aki szerint egy rosszindulatú interpretátor
nyugodtan mondhatja, hogy az antropológus az a kacsa, amelyik tud egy
kicsit a vízen is menni, egy kicsit repülni, sőt úszni is, de semmit sem
tud jól. - Ez el is hangzik sokszor. Mondják, hogy áltudós, anekdotikus,
aki tulajdonképpen csak beszélget az emberekkel, fölidézi, miket
mondtak, de kerek választ nem ad - reagált Prónai Csaba. - Létezik-e olyan válasz a kulturális antropológia művelői részéről,
amelyben megvédik magukat? - forszírozta tovább az önmeghatározást Fábri
György. - Ez a művekből derül ki, amelyek résztvevői megfigyeléseken
alapulnak, s tárgyuk nyilván a tág értelemben vett kultúra - zárta
rövidre az identifikálást. Hozzátette: nálunk csak 1989 óta bontja a
szárnyait ez a diszciplína, de a világban is fiatal tudománynak számít. A
"hivatalos" genezis 1896-ban a New York-i Columbia egyetemen zajlott,
amikor Franz Boas megalapította a kulturális
antropológia tanszéket. - Tegyük fel, hogy egy szociológus elmegy,
beköltözik egy nép- vagy bármilyen más csoport "hétköznapjaiba", s ott
él; vizsgálódásának tárgya pedig az adott emberek kultúrája, ekkor ő is
elkezd antropológussá válni - fejtegette tovább a kutató, kitérve arra:
elengedhetetlen, hogy holista és relativista legyen, vagyis az adott
csoport felől nézze a világot, ebből alkossa meg a kategóriáit. A beszélgetés ezután "hajtűkanyart" vett, s rövid ideig a
felsőoktatási reformról, a Bolognai Folyamat erényeiről, gyengéiről,
illetve a kulturális antropológia elfogadottságáról folyó - korábban
személyeskedésektől sem mentes - vitaáradatról hallhatott részleteket a
publikum. Kiderült, hogy a magyar oktatásban, tudománypolitikában
korántsem ért véget a kulturális antropológia "beilleszkedéséről" zajló
polemizálás. Szóba került, hogy továbbra is hiányoznak bizonyos
feltételek az önállósuláshoz - így például két olyan tudós, aki
akadémiai doktori címmel rendelkezik. Prónai Csaba ugyanakkor
köszönetet mondott több szociológusnak, néprajzkutatónak, akik
döntögetik a falakat és egyengetik az antropológusok útját. Elhangzott:
az interpretációs lehetőségek továbbra is rendkívül korlátozottak, és
továbbra is csak egy szakfolyóirat, a Boglár Lajos alapította
Szimbiózis várja tárt karokkal a fiatal, publikálni akaró
kutatókat. A nézőseregből szólásra emelkedők közül meg is jegyezte egy diáklány,
hogy hiába "álmodozunk elmozdulásról", ha egynémely alapfeltétel még
mindig hiányzik. Az ELTE-n nincs például szakkönyvtár, ami azért is
"kínos", mert a szakirodalom többnyire angol, francia és részben német
nyelven érhető utol. A hozzászóló ugyanakkor jelezte: a Közép-Európai
Egyetemen már megnyílt az "antropológus könyvtár" - ez azonban korántsem
gyógyír arra a gondra, hogy nehézségbe ütközik, akik forrásmunkákat
keres. Egy nyugdíjas hölgy a "terepmunka" fontosságát hangsúlyozta rendhagyó
példázatával. Elmondta, hogy több évtizedig volt az erdélyi
Görgényi-havasokban hét falu háziorvosa, ahol 2500 cigány mellett 3000
román gyógyítását végezte. - Lóháton jártam a havasokba a betegekhez,
vagy azokhoz, akiket megkéseltek. Rövid idő után rájöttem, hogy
közösségeket kell építeni - fogalmazott a hozzászóló, hozzátéve: kitartó
munkával ő is része lett a közösségnek, s úgy érzi, hogy eközben igazi
kulturális antropológussá vált. Több hozzászóló a szakma önazonosságának kérdéskörét boncolgatva arra
jutott, hogy bár óriási kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a kulturális
antropológia hétköznapi alkalmazásában, a megrendelő "elitnek" meg kell
értenie: hiába várnak univerzális válaszokat egy-egy probléma, mondjuk a
magyarországi - vagy akár csak egy településen élő - cigányság
helyzetének megoldására. Az antropológus ugyanis érdemben csak arról a
szűk - általa megfigyelt - közösségről tud helyzetértékelés adni, ahol a
résztvevői megfigyeléssel jó néhány hónapot, netán több évet is eltölt.
Az is előfordulhat, hogy egy ilyen alapos munka után is több kérdés
marad, mint megállapítás.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!