Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Egy lehetséges válasz szerint cigány az, aki annak vallja
magát. Ez a válasz azért figyelemre méltó, mert a legutóbbi, 2001-es
népszámlálásnál 190 ezer fő, a cigányoknak alig harmada (becsült adat)
vallotta cigánynak magát. De lehet, hogy csak negyede- ötöde, hiszen
számukat 600 ezertől egymillióig becsülik. De miért csak ennyi? A
szociológusok és jogvédők szerint azért, mert a cigány névhez számos
negatív előítélet tapad, amit nem akarnak felvállalni. Lehet ebben
igazság, de valahol az érvelés sántít. Hiszen használhatnák a
makulátlan roma nevet, ráadásul a cigány etnikumhoz tartozás számos
anyagi, egzisztenciális előnnyel járhat! A jelenség legvalószínübb
magyarázatát abban kell keresni, hogy a magyarországi cigányok többsége
asszimilálódott, vagy asszimilálódni akar a magyar társadalomba.
Identitása alapvetően magyar, a cigány eredet tudatával és egy
bizonytalan, vékony rétegű cigány kulturális identitással.
A
társadalmi asszimilációs és kohéziós folyamatokat, valamint a cigányság
területi koncentrációjának növekedését a szocialista korszak
felgyorsította. A rendszerváltással kezdődő tömeges munkanélküliség,
rohamos elszegényedés és gazdasági depriváció ellentétes irányú
folyamatokat indított el.
A magyarországi cigányság történelme során
különböző mértékben integrálódott a magyar társadalomba. Becsült 65
százalékuk a XV. század óta itt élő magyar cigányok leszármazottja,
amelyik nyelvét elveszítette, letelepedett, koronként változó mértékben
és formában, de bekapcsolódott a társadalmi munkamegosztásba,
történelme ötszáz éve megegyezik a magyar történelemmel, identitása
magyarcigány, és nem feltétlenül vállal közösséget a később bevándorló
és lenézett oláh és beás cigányokkal. Keveredve a magyarokkal bőrszínét
tekintve kifehéredett, így antropológiai jegyek alapján már egyre
nehezebben azonosítható. 40 évi szocializmus alatt szülei, nagyszülei
közel kerültek, együtt dolgoztak, szórakoztak a gyári és tsz
brigádokban, egy lakótelepen laktak, üdültek, tanultak, ünnepeltek,
sportoltak, szolgáltak a hadseregben a magyarokkal, növekvő számban
kötöttek velük élettársi, házassági kapcsolatokat. Ami koronként
társadalmi periférián tartotta őket, az az alacsonyabb iskolai
végzettség, szakképzetlenség, a változásoknak és technikai fejlődésnek
való nagyfokú kiszolgáltatottság, a szegénység, mindezek következtében
a munkamegosztásban az alacsony presztizsű foglalkozások ellátása,
illetve a szegénység kultúráját átszínező cigány szubkultúra. De ettől
ők legalább ötszáz éve magyarok, mint a kunok, vagy jászok.
A
cigányság becsült 35 %-át az oláh, majd a harmadik hullámban érkező
beás cigányok alkotják. Mongol és román rabszolga múlt áll mögöttük,
vándorló életmódot folytattak, az oláhok és a lovári cigány is.
Mikor integrált egy cigány, és ki a szegény?
Egy másik szociológiai válasz a feltett kérdésre, hogy cigány
az, akit környezete annak tart. Ezzel a válasszal számos probléma van,
legfőképpen, hogy nem feltétlenül igaz, nehezen ellenőrizhető
becslésekre épül, pedig számos szociológiai kutatás ezt a meghatározást
követi.
Az egyik probléma, hogy figyelmen kívül hagyja az egyéni önmeghatározást és érzéketlen a fentebb felsorolt szempontokra.
Egységesnek
tekinti a cigány kultúrát, pedig a népcsoportok közötti különbségek
jelentősek, és nem is biztos, hogy közösséget vállalnak egymással.
Életmódja,
magatartása, környezeti jellemzői alapján azt is cigánynak tekintheti,
aki nem az. Vagyis könnyen összetéveszti a cigányság etnikai és
kultúrális sajátosságait a mélyszegénység szegénységkultúrájával és
annak érték- és normarendszerével, magatartásformáival. Nálunk pontosan
ez történt, erre az utóbbi évek szegénységkutatása hívta fel a
figyelmet!
2001-es adatok felhasználásával és többféle
módszerrel a KSH a magyar háztartások tizedét (kb. 321 ezer háztartás)
találta a mélyszegénységben élőnek (kb. 920 ezer fő), melyek fele-
kétharmada vidéki községekben található. Egy kutatási becslés szerint
Magyarországon a legszegényebb egymillió ember között mintegy 300 ezer
a cigány, a többi magyar! Egy másik vizsgálat szerint tartós
mélyszegénységben mintegy 700 000 ember él, de ezek többsége nem cigány!
Ezek
a kutatási eredmények legkevesebb arra utalnak, hogy a magyar kormányok
eddigi romaintegrációs megközelítése és programjai, támogatási és
esélyegyenlőségi rendszere elhibázott, mert a probléma nem etnikai,
hanem társadalmi.
Különösen nagy felelősség hárul ebből a szempontból a szocialista
kormány neoliberális, etnikai alapú esélyegyenlőségi politikájára,
amely nem csak célt tévesztett és társadalmilag igazságtalan, de jóval
túllép az EU elvárásokon és a szomszéd országok gyakorlatán. Ez a
politika zavarodottan, értetlenül és értelmetlenül izzítja a többségi
társadalmi és etnikai indulatokat, és beindíthatja a magyar cigányoknál
sanyarúbb sorsú szlovák, román cigánybevándorlás újabb hullámát.
Az
is érthetővé válik a kutatási eredmények tükrében, hogy az etnikai
alapú támogatási rendszer miért váltott ki, különösen a leghátrányosabb
helyzetű térségekben elemi felháborodást a magyar lakosság körében! Az
is világossá kell hogy válljon, hogy mindennek hátterében nem a
magyarok vérszomja és előítéletessége áll, hanem egy társadomra erőltetett politika.
Cigány férfiak és nők foglalkoztatása1983-tól 2004-ig.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!