Miként fogadták önt a vasi katolikus hívek Egyházasrádócon és a filiákban: Rádóckölkeden, Nagykölkeden, Harasztifaluban, tekintettel arra, hogy cigány származású papjuk aligha volt nekik és őseiknek?
– Cs
ak jó élményeket őrzök három évvel ezelőtti idejövetelemről.
Az volt
a t
ap
aszt
al
atom, hogy
az emberek ropp
ant kíváncsi
ak
arr
a,
milyen egy
cigány ember,
aki p
ap, s hogy
milyen üzenetei v
ann
ak számukr
a. Bemut
atkozásom
alk
almáv
al mind
a négy f
alub
an körülbelül ezt mondt
am: Szeretném elmond
ani
a testvéreknek, hogy
cigány szárm
azású p
ap v
agyok, Isten hívott meg engem ebbe
a hiv
atásb
a, ugy
an
az
a Jézus,
aki p
aptestvéreimet is meghívt
a.
Arr
a kérem
a kedves híveket, hogy
az életem és tetteim
al
apján
alkoss
an
ak ról
am ítéletet, ne pedig
a szárm
azásom
al
apján; én is így fogok tenni…
Azt hiszem, ezzel sikerült minden rést betömni
a f
alon.
Az emberek
azt mondh
atták m
agukb
an: rendben v
an, ez
a p
ap kimondt
a, váll
alt
a.
– Ha megvan a karakánság, már könnyű cigány papnak lenni?
– Jópár évvel ezelőtt civil ruháb
an kerestem fel egy másik megyebeli kórház
at gerincbánt
alm
aimm
al.
Az orvos
a helyén m
ar
adt, be nem hívott, meg sem érintett, távolról nézte,
ahogy
az
ajtónál derékr
a vetkőzöm. Felírt számomr
a v
al
ami drág
a t
ap
aszról szóló receptet,
amit kénytelen volt
am
a kukáb
a dobni, mert úgysem tudt
am voln
a megfizetni. Más kérdés, hogy nyert ügyem v
an,
amikor reverendáb
an v
agyok.
![network.hu](http://pctrs.network.hu/clubblogpicture/4/1/_/41958_978912303_big.jpg)
– Milyen cigány családból származik?
–
A Z
al
a megyei Lovászib
an, Lenti környékén
a beás ág
a él
a cigány kisebbségnek.
A beás nyelvet
azonb
an s
ajnos nem ismerem, mert h
am
ar elkerültem otthonról. Édes
anyám eredetileg egyedül nevelte munk
a mellett nyolc gyermekét, ezért kerültem két öcsémmel áll
ami gondozásb
a. Mindenesetre őrzök emlékeket
a „zárt telepi” életkörnyezetről,
amelyben
a cigányság n
agyobbik fele tengődik.
A f
alu peremén lévő,
cigányok l
akt
a utcáb
an éltem első nyolc évemet.
– Mindenestül rossz volt ez a korszak?
– Nem mond
anám.
Azt
a testvéri érzületet, összet
artást,
amely
a még épebb
cigány közösségekben t
ap
aszt
alh
ató, p
api fejjel is hiányolom
a m
agy
arországi társ
ad
alomb
an.
– Volt a családjában bármiféle vallásosság?
– Semmi, legfeljebb cs
ak káromkodásb
an h
allott
am Isten nevét.
– Hogyan vált hívő emberré?
– Tizenöt éves koromb
an már hiv
atásos nevelőszülőknél éltem, egy g
azdálkodó ház
aspárnál Lentiben,
ahol
alaposan megtanultam aazdasági munkát, például gépeken arattam mezőg. Hitem ki
al
akulásáb
an döntő szerepe
ann
ak volt, hogy nevelőszüleim ösztönzésére egyszer cs
ak
elmentem egy hétköznapi misére. Először elfogódott
an éreztem m
ag
am, hiszen nem tudt
am, mit kell csinálni. De
aztán
a felolv
asott Szentírás-részletekből,
a p
ap m
agy
aráz
atából felfénylett számomr
a az ev
angélium,
a megváltás örömhírének
az értelme. Méghozzá n
agyon személyesen.
– Arra gondol, hogy egy olyan fiúcska, mint amilyen ön is volt, kétszeresen árva, nemcsak a szülőktől való elszakadás, hanem a származás miatt is?
– Árv
a v
agyok, ágról sz
ak
adt,
aki nem t
alálj
a a helyét, s
akit
a legtöbben utáln
ak: v
alób
an ilyennek éreztem m
ag
am. És persze ennek megfelelően mindenkit idegennek tekintettem. Viszont
akkor,
a lenti plébáni
atemplomb
an és egyházközségben megszereztem legfontos
abb t
ap
aszt
al
atom
at.
Azt, hogy
az ev
angéliumn
ak életet átformáló ereje v
an.
Attól kezdve képes volt
am
az egész n
apos munkát és hossz
as biciklizést követően eljárni
az esti misékre. H
a ez nem sikerült, sírt
am!
A templomélmény, v
agyis
az, hogy Istennek
a k
apuj
a előttem is kinyílt, feledhetetlen számomr
a. Nos, ez
a legfőbb jó,
amit közölni szeretnék
a szárm
azási közösségemmel. Hogy
az egyházb
an h
az
at
alálh
at
a cigány is.
– Ha nem találkozott volna Krisztussal, mi vált volna önből?
– El is k
allódh
att
am voln
a. Így viszont
a keszthelyi középiskoláb
an is megállt
am
a helyem, kivívt
am osztálytárs
aim tiszteletét. De
azért
az érettségi előtt
az osztálytárs
aim n
agyon meglepődtek,
amikor
az osztályfőnököm körkérdésére, hogy ki mihez kezd, én megmondt
am, hogy p
apn
ak t
anulok tovább. Igyekeztek lebeszélni.
– Papi személyek nem ellenezték a tervét?
–
A plébánosom elvitt
az
akkori szomb
athelyi megyés püspök
atyához, Konkoly Istvánhoz. Felbecsülhetetlen bizt
atást éreztem
abb
an, hogy
a püspök úr külön is beszélt velem, mivel szeretett voln
a megismerni. Később ugy
ancs
ak egyengette ut
am
at Egresits Ferenc,
a győri p
api szeminárium rektor
a. Kisp
ap koromb
an észrevette, hogy szorongok
az új környezetben. Felbecsülhetetlen t
anácsok
at
adott. Például
azt mondt
a, soh
ase s
ajnált
ass
am m
ag
am. Ezzel n
agyon finom
an, kimond
atl
anul is érzékeltette velem, hogy ezt
a külvilág tőlem kevésbé fog
adná el, mint mástól.
A rektor úr
arr
a buzdított: itt neked is jogod v
an mindenhez, ugy
anoly
an kisp
ap v
agy, mint
a többiek.
– A szakdolgozata a cigánypasztorációról szólt, de Vas megyének ezen a tájékán, ahol plébánosként működik, elenyésző a cigányság jelenléte…
– Egy p
apn
ak mindenki felé v
an küldetése, nem kell feltétlenül egy bizonyos közösségre fókuszálni
a. Veres
András püspök úr három éve ide helyezett, jelenleg tehát itt v
an
a szolgál
ati helyem.
– Diplomamunkájához helyszíni tanulmányokat végzett itthon és külföldön. Milyen következtetésekre jutott?
– Járt
am itáli
ai n
agyvárosok szeméttelepeinél létesült bádogvárosokb
an is, átrágt
am m
ag
am különféle európ
ai t
anulmányokon. Ezek
al
apján bátr
an állítom:
a m
agy
arországi
cigányság helyzete még mindig jobb, mint sok más helyütt Európáb
an. Itt
azért mégiscs
ak v
an v
al
amiféle
cigány önkormányz
atiság, és – leg
alább elvben – nincs egészen elvágv
a a felemelkedés útj
a e kisebbség elől sem.
– Elégedett-e a cigányok hazai evangelizálásával?
–
Az örvendetes, hogy v
ann
ak
alulról jövő kezdeményezései
az egyházn
ak egy-egy oly
an térségben, településen,
ahol koncentrálódott
a nyomor és
a cigány kisebbség. De
azt is gondolom: mindezt országos léptékűvé kellene fejleszteni, világi keresztények
aktivizálódásáv
al is. Ott,
ahol már v
an ilyen szolgál
ati ág, olykor
az
a gond, hogy inkább cs
ak
a k
arit
atív vonás v
agy
a kommunikáció
a fejlett, miközben elsikk
ad
a cigányok tényleges ev
angelizálás
a, hogy szentségekkel élő, v
alóságos t
agj
ai legyenek
az egyházn
ak. Meggyőződésem, hogy ennek
a közösségnek
az
any
agi
aknál is n
agyobb szüksége v
an
a lelki segítségre,
arr
a, hogy vissz
aadjuk emberi méltóságuk
at. Rá kell ébredniük, hogy Isten őket is
a s
aját képmásár
a és h
asonlóságár
a teremtette. Cs
ak
az ev
angélium
adh
at h
ajtóerőt bármely lesz
ak
adt helyzetű
cigányn
ak, hogy áttörje
a kilátást
al
anság és
a nem mindig megokolt előítélet f
alát. De v
allom
azt is:
a bűnelkövetőknek váll
alniuk kell
a felelősséget tetteikért.
– Sokak szerint rohamosan közeledünk a polgárháborús helyzethez a bűnesetek és az etnikumok közötti feszültséget felülről szítók miatt.
– Biztos
an v
ann
ak,
akiknek
a káosz és megh
asonlás nem voln
a drág
a ár s
aját érdekük érvényesítéséhez, pozíciójuk biztosításához. Lehet, hogy bizonyos spontánn
ak tűnő történéseket is ők irányít
an
ak. Erre már
a zámolyi–str
asbourgi ügy ót
a gy
an
akszom. Nekünk, keresztény embereknek
annál inkább higg
adt
akn
ak kell lennünk, el kell ut
asít
anunk
a problém
a túldimenzionálását. Ne
azt mondjuk, hogy eljött
a teljes zűrz
av
ar esélye, h
anem hogy megérett
a helyzet
arr
a, hogy lelki fordul
at, lelki forr
ad
alom legyen M
agy
arországon. Itt társ
ad
almi rétegek végső soron
azért élnek már-már átokként egymás számár
a, mert
a h
az
ai társ
ad
alomb
an oly
an n
agy mértékű
az Istentől v
aló elfordulás.
– Az nem súlyos tényező, hogy ha egy hatalom nem a jó rendet munkálja?
–
A kettő összefügghet.
Olyan vezetőket választ magának az ország, amilyenek megfelelnek a tudatállapotának.
Adott esetben oly
anok
at,
akik
a legtöbb m
ateriális jót ígérik… Én legszívesebben kitenném
a P
arl
ament épülete elé
a Tízp
ar
ancsol
atot.
Magyarországon hitre, tisztességre van szükség, valamint kölcsönös kiengesztelődésre, ami nem csupán a múlt lezárását, hanem befogadást és közösségvállalást is jelent.Egyház
asrádóc
Kapcsolódó hírek:
A beás népmesék felnőttmesék voltak
Bemutatkozik: Rostás-Farkas György - mese- és történetíró, költő
Ökumenikus megemlékezés tartanak a cigány holokauszt évfordulóján
Göndör Aurél Cigány humoreszk