Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Felkavarták az indulatokat a csicskatartásról beszámoló híradások. A modern rabszolgatartás a kisebb, elsősorban kelet-magyarországi falvakban elterjedt gyakorlat. Bonyolítja a dolgot, hogy sokszor nincs is szükség láncra, a nincstelen, idős hajléktalanok önként vállalják a rabszolga sorsot, nincs hová menniük.
A Független hírügynökség tudósított szeptember 19-én arról, hogy “Istállóba láncolták a szarvasi férfit”. „Rabszolgaként tartották fogva Békés megyében azt a két férfit, akiknek végül sikerült megszökniük. A gyulai hajléktalanszállón évi tizenöt-húsz volt csicska fordul meg.” Az újkígyósi férfi kálváriáról, akit a lánya “adott el”, és az istállóban élt, állatgondozóként, a Népszabadság szeptember 22-i száma számolt be, Modern kori rabszolgaság címmel, majd ezt követte szeptember 23-án Rabszolgatartók bankkártyával című írása.
Korábban, még júniusban jelentette a Független hírügynökség: „Huszonhat csicskát hallgattak ki a rendőrök Szarvason”. Oltyán Sándor alezredes, a szarvasi kapitányság vezetője tartott sajtótájékoztatót, és elmondta, hogy lakossági bejelentésekről, illetve a polgármesteri hivatal által jelzett esetekről értesülve harminc rendőr részvételével átfésülték a várost, “csicskákat” keresve. “Megadott címekre, összesen harminc ingatlanba kopogtattak be reggel a háromfős rendőri csapatok, melyek mindegyikében egy-egy kommandós is volt. Azért mentek, hogy megállapítsák, igazak-e a bejelentések arról, hogy Szarvason fogságban tartanak és dolgoztatnak elesett embereket és elveszik a nyugdíjukat”.
Az akció során
26 olyan embert vittek be a kapitányságra, akiknél felmerült a gyanú,
hogy nem saját akaratukból tartózkodnak itt és nem megfelelő
körülmények között élnek. A beszállított személyek közül többet
(információink szerint ötöt) az orvosi ügyeletre vittek, mivel úgy
ítélték meg, hogy nem megfelelő egészségi állapotban vannak. Az
ügyeletes orvos olyan súlyos problémát egy esetben sem állapított meg,
amely azonnali kórházi ellátást indokolt volna. A rendőrség saját
hatáskörében eljárásokat kezdeményez bankkártyával való visszaélések
miatt… Az eljárások során vizsgálják azt, hogy ezen személyek
tekintetében elhelyezésük, ellátásuk megfelelő volt-e. Az ellenőrzés
során körözött személy elfogására, bűncselekményből származó tárgyak,
valamint lőszerek lefoglalására is sor került.
Miért
tartanak, elsősorban a jobb módú, elsősorban autókereskedéssel,
piacozással foglalkozó oláhcigányok “csicskákat”, akiknek száma
ráadásul az utóbbi években szemmel láthatóan növekszik? Hiszen az
elesett, többnyire nincstelen és alkoholista embereknek munkaerőként
alig veszik hasznát, vagyis racionális szempontból a “csicskatartás”
értelmetlen és felesleges, ráadásul ebben a formában egyértelműen
törvénybe ütközik. Szuhay Péter, jeles néprajzkutató, már a kilencvenes
években foglalkozott a csicskatartás problémájával. Szuhay tanulmánya
Csövesek - csicskák - Az ároktői romák esete a miskolci
hajléktalanokkal címmel jelent meg a Régió című folyóirat 1997. évi
3-4-es számában. Ebben többek között meghatározza, mi is a
büntetés-végrehajtási intézményeinkben állandóan használt csicska” szó.
„A csicska, csicskás kifejezés még az Osztrák-Magyar Monarchia közös
hadseregének idejéből származik, a tisztiszolgákat a zubbonyuk karjára
vart csúcsos jel alapján kezdték így nevezni. A mai magyar nyelvben
jelentése kibővült, illetve átalakult, és egyértelműen alávetett
helyzetben lévő szolgát jelent, míg a belőle származó ige, a
csicskáztatni egyenesen sértő és megalázó viszonyra utal: az
értelmetlen és céltalan parancsok adását, illetve teljesítését
jelenti.”
Szuhay Kőszegi Edittel együtt Csövesek – csicskák
címmel dokumentumfilmet is készített a témától, amit a 27. Magyar
Filmszemlén is vetítettek, 1996-ban. A Régióban részletesen leírja, mi
a célja a cigányoknak a „csicskatartással”. „Feltevésem szerint
normális esetben a csicskát tartó romákat az intézmény működtetése
során három elv vezérli:
1. a csicska alkalmazásával elégtételt vegyenek a gádzsókon;
2. emberiméltóság-érzésüket fokozzák azáltal, hogy nem kell alantasnak és tisztátalannak tartott munkát elvégezniük;
3.
racionális gazdasági akciót hajtsanak végre a célból, hogy a csicska
juttatásaiból (nyugdíj, munkanélküli járulék, szociális segély stb.)
részesüljenek.
A csicskások …..ezt úgy élik meg ugyanis, hogy
1. tudásuk és munkabírásuk nélkül a cigányok semmire sem mennének, ezáltal méltóságérzetük kiteljesedhet;
2. családi melegséghez, szolidáris közösséghez jutnak;
3. az életükből hiányzó dolgokat a romák segítségével megszerezhetik.”
Fel
kell tenni a kérdést, milyen utat kell végigjárnia ahhoz egy magyar
faluban, hogy illetve egy vidéki városban, hogy egy ember elveszítse
mindenét, családját, vagyonát, jövedelmét, önbecsülését, s a
hajléktalanszálló helyett elfogadja a csicskasorsot? Szuhay
tanulmányában pontosan érzékelteti azt a szociális katasztrófát,
melynek egyre több elszegényedett, alkoholizáló idős ember esik
áldozatul. „A hajléktalanság az 1980-as évek végétől számít
életformának, társadalmi bázisát az elszegényedett, munkanélkülivé
vált, családi-házassági konfliktusból vesztesen kikerült, elvált, lakás
és gyermek nélkül maradt emberek jelentik. A hajléktalan-életmód
egyszerre jelent szabadulást a társadalmi konvenciók alól, valamint a
korábbi társadalmi és családi kötelékek felszámolását, a polgári
értékek eliminálását, a tervező gondolkodás elvetését, másrészt a
helyébe lépő egyik napról a másikra élés kényszerét. .… Ebbe az
intézményesült hajléktalanvilágba robbantak be. a cigányok.”
„A
csicskatartás intézményének kiszélesítéséhez a hajléktalanok százai és
ezrei ajánlkoztak, immár olyan emberek, akik lógondozásra nem, de más
apró házimunkákra alkalmasnak mutatkoztak. Míg a cigányok számára a
gádzsókon vett győzelmet jelentette az elesett emberek befogadása,
addig a hajléktalanok számára egy olyan együttélési formát kínált a
cigány családba kerülés, amely pótolni tudta a kibocsátó család
melegségének hiányát, és ellensúlyozta a szociális gondoskodó
intézmények ridegségét. A hajléktalanok ilyen formán új családhoz
jutottak, melyben elfogadták az új munkamegosztásban rájuk kirótt
szerepet. A cigányok az együttélés szimbolikus aktusári túl felismertek
egy egyszerű racionális hozadékot: a hajléktalanok ellátását szociális
tevékenységnek kezdték tekinteni, melynek ára van. Miként az állami
gondoskodás is beszedi szolgáltatásainak ellenértékét (ehhez képest
viszont elég szigorú feltételeket szab, mint például az
alkoholfogyasztás tilalma, a házirend), úgy a cigányok is alkalmazni
kezdték a ’szolgáltatásért ellenérték jár’ elvét. A hajléktalanok
nyugdíjának vagy segélyének nagyobbik hányadáért vagy - az alku
sikerétől függően egészéért - ellátást ígérnek, szállást, étkezést,
italfogyasztást, cigarettát, tiszta ruhát és ezenfelül a családból
kiszakadtaknak új családot.”
Szuhay ugyan alaposan ismeri
tárgyát, de a megközelítése feltehetően túlzottan idealista. Az összes,
időközben napvilágra került információ arra utal, hogy valójában állati
körülmények között tartják a csicskákat, akiket, hogy el ne szökjenek,
gyakran láncra is vernek.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!