Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Tavaly másodszor rendezték meg a Cigányok ideje
elnevezésű szakmai programot a Magyar Filmszemlén, melynek célja a mindenkori szemle
mezőnyébe kerülő roma érintettségű filmek elemzése, bemutatása,
értékelése. A témában elkötelezett szervezők Sós Mari és Kalla
Éva voltak. Ez az interjú 2010-ben készült:
Sós Mari: Második éve rendeztük ezt a beszélgetést,
ennek hozományaként decemberben megrendeztük az első Európai Magyar
Cigány Filmfesztivált, ahol a rajzfilmtől a dokumentumfilmen át a
játékfilmig minden helyet kapott. A Szemle nagyszerű alkalom arra, hogy a
következő fesztivál alapanyagát összegyűjtsük. Éva még ennél is tovább
ment, elkezdte összeállítani a magyar gyártású cigány filmográfiáját.
Kalla Éva: A 2010-es szemlén 17 cigány témájú film volt, két kisjátékfilm: Groó Diana Eldorádója és Nagypál Orsolya Hidegzuhany című filmje, egy nagyjátékfilm (Groó Diana Vespája),
a többi kivétel nélkül dokumentumfilm. Ezek általában nagyon hosszúak,
több, mint 100 percesek. Ám ez a nagy terjedelem még jelenti azt, hogy
többet tudok meg a szereplőkről.
Sós Mari: A
cigányfilmek között nagyon sok filmben megy el az idő azzal, hogy
bemutassa a cigány életmód néprajzi érdekességét, pedig már rengetegszer
láttuk, hogy milyen egy putri belülről. A hősöket szervesen kell
bemutatni, erre még mindig kevés film képes. Az idei Szemlén a
dokumentumfilmes termés az átlagosnál erősebb, de a mi témánkban, a
cigányokat megjelenítendő filmekben még mindig sok a félrevezető elem.
Bódis Kriszta kisjátékfilmje, a Virrasztás hosszasan elidőzik
annál, hogy milyenek egy cigány kisfiú mindennapjai, milyen a putri,
milyen a család élete a nyomorban, aztán nagyon kevés ideje marada téma
kifejtésére.
Még mindig sok a félrevezető elem a filmekben
Kalla Éva: Ami nekem, cigányként még sértő is,
az az, hogy számos film szánalmat igyekszik ébreszteni a cigányok iránt.
Mi, köszönjük szépen, nem kérünk ebből. Ettől függetlenül számos filmet
nagyon szerettem, kifejezett kedvencem Mészáros Antónia filmje, a Megtagadva, amit Bogdán Árpádról, a Boldog új élet
rendezőjéről készített. Hasonló Nordin Eszter filmje, vagy Gerő Péter
filmje, melyek ugyancsak nagyon figyelemre méltóak. Bársony Kata két
filmjéből, amely a Duna Televíziónak készült, a jobban sikerült 26
percben remekül vázolja fel a kiválasztott problémát. Sajnos én nem
láttam Groó Diana Vespáját, arról inkább Mari szóljon.
Sós Mari: Ennek a szemlének az lehetne a tematikája, vagy a mi fórumunknak a szlogenje, hogy a Szíven szúrt országtól a Vespáig.
Mindkettő óriási nagy csúsztatás, és akkor inkább azt mondanám, hogy az
előbbi a kisebb csúsztatás, mert az egy közfigyelemnek "örvendő"
tényből, a cigánybűnözésből indul ki. Ha egy cigány szíven szúr valakit,
még ha nem is ebben a minőségében tette, rögtön elő lehet venni a
cigánybűnözés kategóriáját. Ez tévút, de legalább logikus egy bizonyos
hibás gondolkodás szerint. A Vespa viszont azért jár tévúton, mert pontosan azt adja ki, amit a Szíven szúrt ország
hordoz és sugall. Ez a film nem igazán mesefilm, de mesebeli figurákkal
és a cigányok idealizált képével (összetartók, nem válnak, a család a
legfőbb érték stb.) operál. Engem sokkal jobban izgatna a főhős kisfiú
édesanyjával való viszonya, mint az a mesebeli történet, ahogy a kisfiú
ismeretlen édesapja után indul a városba.
A csóró romatelepre helyez
olyan szokásokat, amelyeket egy fővárosi családban élnek meg, pl. amikor
a kisfiú nem akar a mamájával egy ágyban aludni. A ruhák, a gyerekek
viselete is teljesen hiteltelen. Talán az a leghitelesebb jelenet,
amikor a zseniális színész és zenész (aki üvegeken játszik) hangszerét,
az üvegeket összetörik, mégis majdnem őt viszik el a rendőrök. Ez a
jelenet közelít már a valósághoz. Amikor a faluszéli cigányokat
gyilkolásszák, nem olyan világban élünk, amikor egy kisfiú egy piros
robogón elindulhat az éjszakába, és napokat kóricál a nagyvárosban,
hiszen mostanában kevesebbért is ölnek cigányt, sőt, a semmiért is ölnek
cigányt, nemhogy egy piros robogóért. Az is hiteltelen, hogy a mama
csak másfél nap után kezdi el keresni a fiát, holott ezeken a telepeken
olyan szűken, szorosan élnek, hogy az is feltűnik, ha néhány órára szem
elől veszítik a gyereket. Elnézést, hogy ennyire kemény voltam, de nem
mondhatok mást, mint amit gondolok.
Kalla Éva: Azt azért tegyük hozzá, hogy Groó Diána Eldorádója viszont gyönyörű, ha annak a költészete megjelenne a Vespában, nagyon boldogok lennénk.
Hozzászóló:
Nekem az volt az érzésem, hogy ez nem cigányfilm volt kalandokkal
megfűszerezve, hanem egy kalandfilm cigányokkal megfűszerezve. Ez egy
road movie, ha úgy tetszik, ezért nem is a cigány részek voltak benne a
legizgalmasabbak.
Sós Mari: Hozzá kell tenni, hogy a Vespát
az egyik legkiválóbb magyar operatőr, Kardos Sándor fényképezte,
emellett a zenéje is nagyon jó, tehát a csapat, a rendezőt is beleértve,
kiváló - ezért is vártunk, vagy legalábbis reméltünk többet.
Kalla Éva:
Inkább az a baj, hogy játékfilmek cigány témában nem igazán készülnek,
tehát azt a néhányat kell kiveséznünk, ami erre vállalkozik.
Hozzászóló: Ez jut el majd talán a közönséghez, hiszen a dokumentumfilmek biztosan nem.
Sós Mari:
Nekem pont az a bajom, hogy ez a film kellemes, túl kellemes, így hamis
képet nyújt a cigányokról, mert nem megy elég mélyre. Valószínűleg ez
egymaga csinál majd akkora nézettséget, mint az összes, egy évben
készült cigány témájú film, ezért lett volna kívánatosabb, ha
pontosabban nyúl a témához. Lehet, hogy túl szigorú vagyok, pedig én
kedvelem Groó Diánát.
Kalla Éva: Számos tévhit él még
Hozzászóló: Értem én, hogy nem jó, ha nem ás
elég mélyre, de azt is problémaként említették, ha szánalmat kelt a
cigányok iránt. Akkor mi lenne az az ideális arány, ami kívánatos lenne?
Sós Mari: Nincsen általános recept. Láttunk egy kedves, de kizsűrizett filmet egy vajdasági cigány zenészről, a Gettósort,
ami az egyik legjobb dokumentumfilm volt ebben a témában.
Magyarkanizsán, három nyelven játszódik. Egy egészen kicsike
élethelyzetet mutat be szeretettel, hitelesen, okosan.
Kalla Éva: Nem is Gettósor, hanem Gettósors
kellene a címe legyen, hiszen abből az élethelyzet mindmáig nem lehet
kilépni. Végül mindenkinek meg szeretnénk köszönni, aki ebben a
gyűlölködő társadalomban cigány témával foglalkozik. Talán a Szíven szúrt országot
nem köszönnénk meg, bár ezt a zsűri nem is sorolta a cigány témájú
filmek közé, holott szerintünk nagyon is az. Szintén problémásnak
éreztük Szederkényi Júlia filmjét, a Barlangot, ezért én személy szerint nagyon dühös vagyok. (Kalla Éva a beszélgetés után tudta meg, hogy az általuk megtekintett film szerkesztetlen és vágatlan volt - a szerk.) Viszont, hogy egy ellenpéldát is hozzak rögtön, nem említettük még Sós Mari Jajgatán című filmjét, amit ugyancsak nem soroltak a cigány filmek közé, pedig az, és érdemes megnézni.
Sós Mari: Kicsit tompítani szeretném, amit a Vespáról mondtam, mert a film szándékát szerettem, és örülök, hogy végre ismét készült egy játékfilm roma témában, mert ez nagyon ritka, de a cigánykérdés szempontjából jobban is meg lehetett volna csinálni.
Sós Mari: A Vespa azt adja ki, amit a Szíven szúrt ország sugall
Kalla Éva: Mi annyira örülnénk neki, ha végre valaki
a cigányság történelmi szerepét is vizsgálná játékfilmen, mert sem a
‘48-as, sem az ‘56-os szerepvállalás nincs filmen feldolgozva. Számos
tévhit még mindig él, például az, hogy iskolázatlanok, pedig a romák már
rég fontosnak tartják az iskolába járást, és járatják is a gyerekeiket,
de ezek a sztereotípiák még mindig uralják a filmeket. A cigányok is
ugyanolyanok, mint a magyarok, dobog a szívünk, bőr fedi a testünket, és
ahány cigány, annyi sors. Ezt szeretnénk látni filmen is, az egyéni
sorsokat, nem a sztereotípiákat, legyenek azok pozitívak vagy negatívak.
Hozzászóló: Mi a véleményük Nagypál Orsolya Hidegzuhany
című filmjéről? Szerintem ez úgy mutatta be a cigánygyereket, hogy neki
is vannak fenntartásai a magyar gyerekekkel szemben, ezért
mindkettejüknek kell tenni azért, hogy ledőljenek a falak.
Kalla Éva:
Számomra ez a film azért fontos, mert megmutatja, hogy ha közös az
érdeke a cigány és a nem cigány gyereknek (mint a strandról
kimenekülés), onnantól szövetségesek lehetnek. Ha érzelmi síkra
terelődik a viszony, az előítélet szertefoszlik. Ennek a filmnek ez az
értékes mondanivalója. A közös érdek, a szövetség összehozza a feleket -
a magyar iskolarendszernek is ezt a tapasztalatot kellene
felhasználnia, amikor integrálni akarja a roma gyerekeket.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!