Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Roma Közösség - Cigány Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Roma Közösség - Cigány Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | Dudás László | 0 hozzászólás
"Mindig azért dolgoztam, hogy a cigányokat pozitívan ítéljék meg" - mondja Varga Gusztáv, aki a Kalyi Jaggal a világ minden részére eljuttatta a cigány népzenét, nemzetiségi iskolahálózatot hozott létre, és - érettségi tétellé vált - rockoperát is írt, amit augusztus 8-án Szentendrén mutatnak be.
- A Kalyi Jagot tudatosan alapították meg 1978-ban, vagy csak
sodródtak az eseményekkel: a táncházmozgalommal és a magyar népzene
felvirágzásával?
- A legfőbb célunk az volt, hogy bemutassuk az autentikus roma falusi
folklórt, a cigány kultúra sokszínűségét.
Egy korábbi párthatározat
szerint a túlzott összefogást megelőzendő a cigányságot - bár voltak
lakásaik, házaik - a falvak szélére telepítették, akik így a társadalom
perifériájára szorultak. Ennek ellenére a romák úgy gondolták, hogy egy
nemzetiségi-kulturális program keretében össze kéne fogniuk, az ötletek
pedig leginkább a Szabolcs-Szatmárból Budapestre ingázó "fekete"
vonaton kovácsolódtak eggyé. A fővárosban a 70-es évek közepén sok klub
működött, élőben szólt a Bikini, az Omega, az Illés. Akkoriban
popzenész voltam, és egyre többet gondoltam rá, hogy jó lenne roma
klubokat szervezni. Nem voltam egyedül, más roma értelmiségiek, köztük
Choli Daróczi József, Daróczi Ágnes vagy Bársony János is így érzett.
- Miért nem maradt popzenész?
- A népművelést eredményesebbnek hittem, de közben történt egy törés
bennem.
A tudósok ugyanis mindenáron meg akarták magyarázni, hogy a cigányság nem egységes népcsoport, nem egy kultúrából való.
Elhatároztam, hogy bebizonyítom: téves az állításuk.
- A Kalyi Jaggal?
- Előbb a Romani Jag jött '77-ben, amivel fél év alatt az összes
fővárosi munkásszállót bejártuk - a legtöbb vidéki roma ilyen helyen
lakott.
Az volt a gond, hogy a koncerteken mindenki, aki énekelni,
zenélni tudott, a színpadon termett, volt, hogy negyvenen álltunk a
pódiumon. Egyik este aztán úgy döntöttem, ideje véget vetni a
csetepaténak, és létrehozni valamit, ami tudásban is, zenében is
mérhető, és stílusa van. Akkor alakult meg a Kalyi Jag.
- Elementáris erővel robbantak a folkéletbe, a következő évben a Népművészet Ifjú Mesterei lettek.
- Emlékszem, nagy vihart kavart a magyarok és a romák között is, amikor
megjelent az újságban a kép, amint Pozsgay Imre átadja a kitüntetést.
Mindenki arról beszélt, hogy a cigányok nagydíjat kaptak. 1980-ban
hivatásos előadóművészek lettünk, '81-ben pedig már itt volt a BBC, és
filmet forgatott rólunk. De a lényeg az volt, hogy mindenhová hívtak
játszani. Munka mellett szerveztem az együttes életét, este pedig
felléptünk. Útlevelet nem kaptunk, de nem volt gond, mert helybe jöttek
az angolok, a hollandok, a franciák, a kanadaiak, és mindenki, aki
látni-hallani akart minket. Két éven belül az egész világ ismerte a
nevünket, anélkül, hogy a lábunkat kitettük volna az országból.
- Mi volt a siker titka?
- A kitartás, de főleg az kellett, hogy szeressük, amit csinálunk, és
olyan értéket mutassunk meg, ami hiánycikk, amire szükség van.
Közvetlenül a megalakulásunk után nyolcvan együttes született, a romák
próbálták újra tanulni a kultúrájukat, a nem romák pedig megtanulni a
nyelvünket. A zenénk eljutott a magyar táncházakba, ahol tízezrek
tanulták a dalainkat, táncainkat.
- Komoly segítség volt, hogy fölgyűjtötték a cigány dallamokat.
- Elsőként vállaltuk a cigány dalok anyanyelvi bemutatását. Gyűjtöttünk
Magyarországon, a Kárpát-medencében, Ázsiában, Amerikában, mindenhol,
ahol jártunk, de egy idő után sokfelé csak Kalyi Jag-dallamokba
botlottunk. Bari Károly költő barátom mondta is, hogy jó lenne, ha
megszűnnénk úgy húsz évre, hogy megtisztuljanak a területek a
szerzeményeinktől... Megalakulásunkkor minden a táncházmozgalom körül
forgott, a dalaink is ennek megfelelően íródtak. Közben a cigány
kultúra új megvilágításba került, értékké vált, és mindenki számára
fogyasztható lett.
- Meg kell felelni a mai fogyasztói igényeknek és az új stílusoknak?
- A népi elemekkel gazdagított autentikus műfajoknak sokkal nagyobb az
értékük, mint a divatzenének, noha utóbbiból könnyebb megélni. Mi
mindig ellenálltunk annak, hogy a kultúránkat aprópénzre váltsuk, hogy
kiszolgáljuk a divatot. Jól tette annak idején Bartók, Kodály és mások,
hogy rögzítették a dalokat, és jól teszi a Muzsikás, a Budapest Klezmer
Band, a Kalyi Jag és a többiek, hogy szigorú értékrend szerint állítják
össze a repertoárjukat.
- De miért volt szükség a Roma legenda című rockoperára?
- Mindig izgatott a népem eredete, múltja, hogy kik is vagyunk
valójában. Olyan művet akartam írni, ami érvényteleníti azokat a
teóriákat, melyek szerint a cigányság csak egy "vándorló és rabló" nép.
Kutatni kezdtem a történetét, és annak a lehetőségét, hogyan lehetne megmutatni, hogy miért is indult útnak ez a nép. 1997-ben és '99-ben Indiában anyagot gyűjtöttem, amiből olyan mű született, ami hűen ábrázolja a cigányság történelmét, vándorlásának útját, kulturális sokszínűségét. Amikor 2005-ben bemutattuk a Roma legendát, néhányan azt mondták, a cigányság nem érett meg rá, hogy történelmet írjon.
Szerintem nemcsak megérett, de meg is érdemli. Mindig azért dolgoztam,
hogy a cigányságot és a többi nemzetiséget is pozitívan ítéljék meg, és
úgy gondoltam, sokat segíthet, ha megismerik a romák igazi történetét.
- Ezért alapított iskolát is?
- Ez a törekvés folyamatosan alakult ki bennem. A rendszerváltás évében
megalapítottam a Nemzetiségi Népzene és Néptánc Gálát, aztán '92-ben a
határon túli magyarok gáláját. A Kalyi Jag Roma Művészeti Egyesület
1991-ben, a roma nemzetiségi szakiskola '93-ban jött létre. Utóbbiból
ma három működik - Budapesten, Miskolcon, Kalocsán -, és '94-ben
felnőttoktatási intézmény nyílt Borsod-Abaúj-Zemplénben.
- Három embernek is elég lenne, amit vállal, miközben a
magyar-cigány ellentét soha nem látott méreteket ölt. Megéri a
fáradságot?
- A cigányság és nem cigányság közötti ellentétek szítása tudatosan
kreált politikai manőver, amitől mindig távol tartottam magam, mert
bennem két ember lakozik: egy művész és egy igazi magyar ember. A
sokszor hangoztatott integrációban nem látok kiutat. Mert ha én
megtanultam a magyar nyelvet, ismerem a magyar történelmet és
irodalmat, akkor hová is kellene beilleszkednem?
Az iskoláink nem az
integrációt szolgálják, hanem lehetőséget adnak, hogy minél többen
tudáshoz jussanak. Akik éhesek rá, jöjjenek, tanuljanak. A magyar
tananyag mellett például roma történelmet és nyelvet.
- És jönnek?
- Tizenöt év alatt közel négyezer diákunk volt, most évi 700-750 van,
70 százalékuk roma, 30 nem. Ez az egyetlen roma nemzetiségi intézmény,
amelyik vállalja, hogy a társadalom számára értékes polgárokat nevel,
akik egyetemen, főiskolán tanulnak tovább. Az iskoláinkat és a
programot példaértékűnek tartják az Európai Unióban is.
- A saját életében volt, amikor gondot okozott a cigánysága?
- Soha nem éreztem, hogy más lennék. A mai napig azt mondom, hogy jó
illatú "büdös cigány" vagyok. Ha pedig olyan társaságba kerülök, ahol
megbántanak romákat, otthagyom őket.
- És amikor azt hallja, hogy magyarok és cigányok ölik egymást?
- Meggyőződésem, hogy az ellentétet a média szítja, és azok, akik el
akarják vonni a figyelmet a sokkal komolyabb gondokról. Ma, amikor sok
éhes ember van az utcán, könnyű bűnbakot keresni, rámutatni valakire,
és azt mondani: miatta vagy éhes, munkanélküli, utáld, amiért bemegy az
önkormányzathoz és segélyt kap. A megoldás az oktatásban van, egymás
értékeinek megismerése és átadása a legfontosabb feladat.
- Ami a Roma Oktatási és Kulturális Központtal könnyebb lenne.
- A rendszerváltás után minden kormány napirendre vette a központ
ügyét, majd törölte, mondván: "a cigányság megosztott".
2005-ben kidolgoztam a Kincsesközpont programot, aminek az egyik "lába" egy szociális bank létrehozása volt, de a kormány azt mondta, ennek nincs jövője. Amikor Mohammed Junus 2006-ban a szegények bankáraként Nobel-békedíjat kapott, a miniszterelnök rögtön támogatta a tervemet, majd kiszolgáltatta a Bankszövetségnek...
A Kincsesközpont másik fő
eleme, hogy az ország hét régiójában foglalkoztatási és kulturális
intézmény jönne létre romáknak és nem romáknak.
- Mi kellene, hogy elkészüljön?
- Mindent meg lehet csinálni, csak akarat és pénz kérdése. Én a
nulláról indultam, amikor megalapítottam az iskolát, de úgy éreztem,
hogy ha az Almássy téren kódorgó cigánygyerek nem tanulhat, az a
lelkemen fog száradni.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!